Nekromanti Asus EEE - Köpa i Sverige?

Arfert

Facit
EEEn är ju en rätt strippad dator, som fokuserar på surfning, nöjen (musik och videospelare), och enklare kontorsapplikationer. USP:en är att den är liten som fan och billig. Nåt man har med på resan, eller ger barnen. Det hindrar inte att jag kan tänka mig en, eftersom man inte alltid vill släpa på en dyr dator.

Macen är ju å andra sidan en RIKTIG dator som kan allt man kan förvänta sig av en bärbar highend-dator. Dvs kunna köra i stort sett vilka slags program som helst, även mer avancerad videoredigering och bildbehandling. Sånt som Macar brukar användas till. Finns ju en anledning att de flesta proffsfotografer jag känner brukar ha med sig bärbara macar på resor.

Arfert

Facit
du har Leopard ? Vet du när det händer? Är det i samband med nåt speciellt program? Vet att Leopard strulat med Adobe CS2, men Adobe vill inte patcha utan hänvisar till CS3 (för en förmögenhet)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bärbar och smidig, och den har nät. Så alla filer och program ligger bara "ssh -Y hem" bort. När den såsmåningom kommer hit så har nog de duktiga människorna på Internet lurat ut hur man får nätet att fungera i Ubuntu också.

Arfert

Facit
en annan grej, hänger den sig stup i kvarten utan synbar anledning kan det vara nåt hårdvarufel... minnet eller så. För det SKA den absolut inte göra. Service, du har ju garanti. På jobbet finns det säkert 20 imacar, och de går som klockor. Du kanske bara haft otur.

Arfert

Facit
Kör inte EEEn nån egen variant? Specialgjort för den burken.. och att tanken är att man ska jobba mest med webb-baserade applikationer, dom gmail osv.. om jag förstått demon rätt.

wilper

Nej. Det är Xandros linux, och den är hyffsat standard, om man aktiverar det avancerade läget så blir den som vilken linux-pc som helst. Bara att jag vill ha Ubuntu och inte något som inte är Ubuntu.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det hoppas jag också.

Jag kommer definitivt att vilja köra Ubuntu eller iaf någon motsvarande variant (just nu gluttar jag mot Fluxbuntu, som det är skandal att den inte finns i repsen).

Ubuntu + blackbox/fluxbox = sant =)

Skaffar man en extern hårddisk lär man väl kunna hitta på nåt sätt att dualboota också. Sen lär väl även EEE'ns processor och ram räcka till typ Photoshop 7... =)

Troberg

Sinister eater
Av detta har jag slutit mig till att Asus har gjort någonslags dum kontraktsklasul om att de inte får skicka den internationellt. Bä på ASUS!
Jag tror det handlar om något så enkelt som produktionskapacitet. Man kan inte göra tillräckligt många för att täcka första vågen av köpare, och för att få maximal nytta av marknadsföring och sånt så rullar man ut dem på en marknad i taget.

Troberg

Sinister eater
Kör inte EEEn nån egen variant? Specialgjort för den burken.. och att tanken är att man ska jobba mest med webb-baserade applikationer, dom gmail osv.. om jag förstått demon rätt.
Den kör en Linux-variant som är specialanpassad. Anpassningarna handlar egentligen mest om att utnyttja den lilla skärmen (utrymmesmässigt, det ligger inget sexuellt i det) bra och strömsparfunktioner. Hårdvarumässigt är den en PC och kan köra vilket OS som helst som kan köra på PC-hårdvara med de relativt klena specifikationerna.

Du ska inte lyssna på demoner, de vill bara åt din själ, och du borde kunna få ett bättre deal än en hemelektronik i utbyte.

Troberg

Sinister eater
Macen är ju å andra sidan en RIKTIG dator som kan allt man kan förvänta sig av en bärbar highend-dator. Dvs kunna köra i stort sett vilka slags program som helst, även mer avancerad videoredigering och bildbehandling. Sånt som Macar brukar användas till. Finns ju en anledning att de flesta proffsfotografer jag känner brukar ha med sig bärbara macar på resor.
Fast å andra sidan så finns det en hel drös pyttiga PCs att slåss med där. Varenda laptoptillverkare på PC-sidan har ju åtminstone en pyttemodell.

Genesis

Ni dés ni maître
Jo, det var tydligen ett vanligt problem. Apple kvalitetskollade uppenbarligen inte sina nya aluminium-iMacs tillräckligt, utan det var fel på en herrans massa av dem. Nu har jag laddat ned en uppdatering som skall lösa problemet. Återstår att se om det funkar.

wilper

Men officiella sidan är ju skriven på marketing. Jag läser användarföreningens dokumentation istället. :)

Arfert

Facit
ja, men de kör Windows, som jag bara tycker slöar ner arbetstakten. Och de program jag helst använder finns inte till Linux. Inte för att Linux är lika lättarbetat som OSX, men det är i alla fall trevligare än Windows.

Troberg

Sinister eater
ja, men de kör Windows, som jag bara tycker slöar ner arbetstakten. Och de program jag helst använder finns inte till Linux. Inte för att Linux är lika lättarbetat som OSX, men det är i alla fall trevligare än Windows.
Nja, jag såg det snarare som en fundering kring marknadsandelar och marknadssegmentering. Du har inte så stor inverkan där... :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ja, men de kör Windows, som jag bara tycker slöar ner arbetstakten.
Intressant, själv har jag aldrig arbetat så långsamt som de gånger jag varit tvungen att arbeta i Mac...

Foggmock

Myrmidon
...kanske en vanesak? Jag var rätt slö i Linux innan jag började få till snitsen liksom... :gremtongue: