Nekromanti Atlasboxen

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Låter vansinnigt

Vad grundar du det på ?
Eon grundreglerna ÄR så komplet att det går att spela allt från magiker riddare. Alla viktiga raser dvärg, alv, Tirak, människa utan problem.
Har du läst mitt inlägg över huvud taget? Jag har inte skrivit att Eon inte är komplett. Snarare tvärtom, det har skrivits så mycket att man uppenbarligen måste ha en uppslagsbok för att hitta det man letar efter.
Fel du sa Tja, det faktum att ett spel har blivit så omfattande att man måste skaffa en uppslagsbok för att kunna spela det ordentligt får åtminstone mig att rygga.
Att man måste ha en uppslagsbok för att kunna spela det ordentligt.
Vilket ÄR fel. Allt man behöver ÄR grundreglerna allt annat ÄR insperations godis. AV hög kvalti.
Och så mycket har Neogames inte gett ut att man behöver ett uppslags verk.
Då skulle du sett Drakar och demon prylarna DÄR måste man ha ett uppslags verk men de gav aldrig ut något.
Stapeln av DoD böcker och tillsatser jag har hemma är över meter hög.

Grundreglerna i Eon innehåller faktist MER fakta om spelvarelser magi och regler än många andra rollspel grundregler gör så faktum ÄR att man får MYCKET för pengarna när man köper Eon..
Jo, jag vet att det innehåller mer regler än de flesta andra böcker. Jag är tveksam till att detta är bra. Men innehåller det mer info om varelser och magi? Gissade du eller är det så? Mer än vilka spel? Jag kan inte komma på så många utan tycker snarare att Eon ligger på någon sorts standardnivå vad det gäller info om spelvarelser och magi.
Gamla Drakar och demoner svara boken.
Gamla DoD Expert.
Fadin suns regelbok
Gurps. " Kanske fel att ta upp gurps men "
Chronopia..

osv..
De flesta av dom har en helvetes massor av olika magi former som alla behövde sin regelbok medans Eon bara har 2 prästmagi och normal magi både är täkta av grundreglerna. Även om de har sina egna böcker med extra godis som låter en utveckla magin bättre.

Olika typer av inteligenta spelbara varelser täckts även det av Eon så bra att Alv, Tirak, Dvärg boken igentligen går att klara sig utan. I och för sig spelupplevelsen BLIR bättre man har dom men allt man behöver för att göra en cool dvärg/tirak/alv finns redan i grundboken.


Den enda boken jag kan tänka mig behövs är en bok om varelser = Djur monster.. allt det andra täkts av grundreglerna.

:gremsmile: :tekopp:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Gör Ringens värld Härskarringen sämre? [ANT]

IMHO nej. Men nu kanske jag är inne på fel spår.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Stort utbud = stor valmöjlighet

Och du kan väl förresten inte på allvar mena att man inte kan kritisera sina favoritspel?
Och exakt var skrev jag detta? Läs igen så kanske du finner att jag så inte har uttryckt mig...

Jag tänker själv istället och väljer att inte tycka om något förbehållslöst bara för att det står Eon på framsidan.
O således finner jag en meningsfullthet i denna diskussionen då den inte enbart blir ett avstamp i subjektiv favoritism.

Att den finns? Om det inte fanns ett behov av den skulle den aldrig släppas? Måste var kanske att ta i, men uppenbarligen börjar Eon (eller skall jag skriva Mundana?) bli oöverskådligt eftersom man väljer att släppa modulen över huvud taget.
Men vad är det som säger att du måste kunna precis ALLT om ett spel för att kunna spela det? Du kan ju utgå från precis vilket antal av böcker som helst. Antalet böcker blir ju då din ram av överskådlighet som du bevisligen kan välja själv. Stort utbud av böcker ger möjlighet för dem som önskar en stor sådan ram medan ett litet utbud inte möjliggör detta.

Att inte förglömma är ju faktumet att även om du enbart använder dig av ett fåtal böcker (Eons grundbok, en landmodul eller Geografica samt eventuellt Monster i Mundana är allt som behövs för en ändå mycket rik spelupplevelse IMHO) så innebär ett stort utbud av böcker också en valmöjlighet i vad du eventuellt kan tänkas vilja specialisera dig i.
Gillar du riddare och önskar en kampanj om dessa, ja då finns det en bok för det, önskar du monster i massor, ja då finns det en bok för det, gillar du magi så...ja du fattar nog poängen.
Det rika utbudet ger således en ökad möjlighet att skräddarsy världen så som Du vill ha den eller snarare ur vilka vinklar du vill belysa den ur.

Nej, jag har inte spelat Eon på några år. Jag tappade sugen redan då för jag tyckte att det började bli oöverskådligt (åter igen, Mundana, inte Eon i sig).
För mig förefaller det ganska självfallet att en värld som dessutom expanderat i omfång blir svåröverskådlig om man inte spelat i den på några år. Så att du finner världen oöverskådlig låter inte särskilt underligt precis som jag finner flertalet andra spels världar svåröverskådliga ÄVEN om utbudet på moduler kan vara litet. Intresse brukar ju vara en stark drivkraft till insikt och insyn och i ditt fall så svalnade det ju bevisligen.
Kan dock hålla med dig i att den som önskar veta ALLT om Mundana i nuläget har en hel del att läsa in sig på men som jag nämnt tidigare så är det ju som sagt ett krav man ställer själv.

Jag är inte din vän, och den nedlåtande tonen kan du stoppa upp.
Vi mår förvisso inte vara vänner men inte heller ovänner som jag ser det. Betoning på vän var inte menat i nedlåtelse utan tvärtom. Om det väckte anstöt så ber jag givetvis om ursäkt -förstår att det kan ha misstolkats här på forumet vilket ju är lätt hänt i avsaknad på röstläge, mimik, kroppsspråk m.m.
Är av åsikten att otrevligheter brukar börjar hagla ungefär samtidigt som meningsfullheten i diskussionen dör varvid jag försöker att undvika dem. Bara för att jag inte är av samma åsikt som er betyder inte att jag får rätt att förolämpa.

Du verkar ha hängt upp dig på att jag inte gillar Eon. Fråntar det mig rätten att kritisera spelet då? För att förtydliga ännu en gång så är det knappast på grund av att jag gillar DoD som jag tycker att en uppslagsbok är en bizarr produkt till ett rollspel. Skulle vilket annat rollspel som helst erfodra samma typ av modul så skulle jag totalsåga det.
Självfallet har ni rätt att kritisera eller som Voltaire hade uttryck det: "Jag gillar inte vad ni säger men jag skall till döden försvara er rätt att säga det".

Vad mig beträffar så betyder fler böcker mer att bläddra i. Och det är sällan något posititvt när man försöker spela rollspel.
Så ett rollspel bör ha så få moduler som möjligt för att öka sin överskådlighet? Var förutom grundboken går då gränsen och vem är det som bestämmer den? O för de som önskar en mer detaljerad värld är då det enda alternativet att skapa själv? Skall överskådlighet prioriteras över utbud och den valfrihet som detta skapar?

Slutligen: Om man nu inte önskar många sidor att bläddra i och det nu som i Eons fall faktiskt finns en hel del böcker att bläddra i, kan då inte en bok som EM vara precis det som behövs för den som vill ha endast ett fåtal böcker, jag menar EN bok som sammanfattar hela världen - på vilket sätt kan det då bli bättre? Informationen denna ger kan ju sedan vägleda till rätt inköp för den som eventuellt vill expandera sin spelvärld och/eller sitt spelsystem.

Ljusetsriddare - som i trötthet först glömde rubriken och därför först tvingades skriva om HELA meddelandet... :gremmad:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nae, håller inte med

"Olika typer av inteligenta spelbara varelser täckts även det av Eon så bra att Alv, Tirak, Dvärg boken igentligen går att klara sig utan. I och för sig spelupplevelsen BLIR bättre man har dom men allt man behöver för att göra en cool dvärg/tirak/alv finns redan i grundboken."

Detta stämmer inte, iaf inte enligt Eon II. Det enda man får reda på om spelvärlden i denna bok består i cirka en tredjedels sida som väldigt kort sammanfattar spelvärlden, samt en hänvisning till en internetsida. Det står inte ett ord om "Det alviska ögat" som är så viktigt när man spelar alv. Ej heller finns det nämnt att dvärgarna bor i bergen, eller att misslor bor i särskilda nationer. Misslorna nämns faktiskt överhuvud taget inte. Så där tar du faktiskt fel Hatten, då iaf jag inte anser att man kan räkna med att alla har tillgång till Internet.

Mvh Victor Palm
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det första intrycket jag fick var mycket dåligt, varande kartan över klimatzoner som stred fullständigt med klimatinformationen i så gott som samtliga tidigare moduler. Dåligt, Neogames, dåligt. Den kartan är oanvändbar.

Återkommer med rapport om resten, givetvis. Kartan över hela världen var givetvis trevlig. Bara att se texten 'Den sjunkna kontinenten' var härligt inspirerande.

- Ymir, ros på hårt ris
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,058
Re: Stort utbud = stor valmöjlighet

Jag borde vetat bättre än att öppna käften i Eon-forumet. Det är lika bra att jag släpper den här diskussionen nu för det känns som att det bubblar lite på ytan och jag vill inte förstöra någons tråd med ett nytt flame-war. Jag har sagt vad jag tycker och förstått att ni inte tycker samma sak.

Vi mår förvisso inte vara vänner men inte heller ovänner som jag ser det. Betoning på vän var inte menat i nedlåtelse utan tvärtom.
Bra, då skakar vi tass och återgår till det normala.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,058
Re: Gör Ringens värld Härskarringen sämre? [ANT]

IMHO nej. Men nu kanske jag är inne på fel spår.
Ja, jag tror att du är inne på lite fel spår. Encyklopedia Mundana gör inte Mundana sämre, men behovet av den visar på att Mundana har växt sig väldigt stort.

/Vulf
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vaddå 'behov'?

Men det finns inget behov av Encyklopedin, för guds skull! Den är precis vad 'Ringens värld' och 'Silmarillion' är - kul extramaterial, dock med en något mer informativ karaktärs än deras skönlitterära. Varifrån denna idé om att Encyklopedin är en modul som behövs?

- Ymir, kände ett visst behov av en översikt över Mundanas historia, men annars så...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,766
Location
Stockholm
Skillnader i spelens innehållsmängd

Gamla Drakar och demoner svara boken.
Gamla DoD Expert.
Fadin suns regelbok
Gurps. " Kanske fel att ta upp gurps men "
Chronopia..

osv..
De flesta av dom har en helvetes massor av olika magi former som alla behövde sin regelbok medans Eon bara har 2 prästmagi och normal magi både är täkta av grundreglerna. Även om de har sina egna böcker med extra godis som låter en utveckla magin bättre.
Så vitt jag mins behövde man inte mer än den lilla svarta boken till Drakar och Demoner. Där fanns magi, monster, skatter och allt och jag anser fortfarande att det är ett av de bästa försöken till att göra ett rollspel för nybörjare. Man behöver inte något mer. Visst det kom fler böcker, vissa med ny magi och nya monster och så vidare, men de var frivilliga godisböcker eller boxar (tex Expert som inte egentligen var menat att vara ett eget spel utan som "behövde" den svarta boken), man kunde gott spela med det som fanns i den svarta boken.

Samma med Drakar och Demoner 5. Det kom fler böcker men dem behövde man inte, om man ville kunde man spela med grundboken. Ungefär som Eon är, inbillar jag mig. Allt du behöver finns i grundboken, och om du vill ha mer så kan du köpa fler böcker. Där skiljer sig inte Eon från de flesta andra rollspel jag känner till. Förutom kanske Wheel of Time och Adventure som är spel som bara har en enda regelbok. And that's it, inte ens några godisböcker... det gillar jag!

M.
 
Top