Jag vill tilkännage att jag tänker byta atmosfär i mitt rollspel Genesis (som kanske byter namn till Daveach Ca (eller nåt) tack vare Andragoors eminenta arbete (betyder mörk dimma på Culêagh, ett språk han har hittat på)).
Den nya atmosfären är mörkare och mer actionbetonad, då jag tyckte att mitt spel skulle vara lite annorlunda jämfört med andra spel och inte bara ännu ett fantasyrollspel (ta en titt på 'Plagiat: vad kom först, hönan eller ägget?').
Nånsom har ett (eller flera) förslag på hur man får in den där 'dark fantasy'-känslan? I princip kommer onskan att vara mer utbredd och öppen än jag först hade tänkt.
Något annat jag funderat på är följande klasser/yrken/specialiseringar. Någon jag borde ta bort eller ändra? Någon jag borde lägga till?
Krigare (ja, ni vet)
Elementarmagiker (...)
Hamnbytare (Shapeshifter, har en annan form, t ex varulv, som de kan byta till genom ett PSY-slag eller nåt. Används oftast i strid. Separata xp till de olika formerna)
Tjuv (ingen kommentar)
Frammanare (summoner,visst låter allt mycket bättre på engelska? Kan frammana en demon eller liknande (Ja, bara en!) , som kontrolleras av frammanaren. Bra att ha i strider. Har funderat på att det i stället är djur (eller, tja, varelser) som tränats upp av frammanaren (som då skulle heta tränare eller nåt), men det känns lite pokemonaktigt)
Harmonist / Bard (Använder musikinstrument för att lägga besvärjelser,ofta manipulerande sådana)
Präst (Har en eller ibland flera förmågor som de fått av sin gud, typ hela)
Paladin (Krigarpräst, kan också ha förmågor)
Spejare (Ni vet...)
Lönnmördare
Illusionist
Krigarmunk (tänkte ha en religion där det står att denochden gudens anhängare inte under några som helst omständigheter får använda vapen mot någon, så de slåss obeväpnade (shaolin!!!!))
'Adept' (shadowrun, anyone?)
Bärsärk (WAAAAAAAAAAAAAAAGH!)
"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
Den nya atmosfären är mörkare och mer actionbetonad, då jag tyckte att mitt spel skulle vara lite annorlunda jämfört med andra spel och inte bara ännu ett fantasyrollspel (ta en titt på 'Plagiat: vad kom först, hönan eller ägget?').
Nånsom har ett (eller flera) förslag på hur man får in den där 'dark fantasy'-känslan? I princip kommer onskan att vara mer utbredd och öppen än jag först hade tänkt.
Något annat jag funderat på är följande klasser/yrken/specialiseringar. Någon jag borde ta bort eller ändra? Någon jag borde lägga till?
Krigare (ja, ni vet)
Elementarmagiker (...)
Hamnbytare (Shapeshifter, har en annan form, t ex varulv, som de kan byta till genom ett PSY-slag eller nåt. Används oftast i strid. Separata xp till de olika formerna)
Tjuv (ingen kommentar)
Frammanare (summoner,visst låter allt mycket bättre på engelska? Kan frammana en demon eller liknande (Ja, bara en!) , som kontrolleras av frammanaren. Bra att ha i strider. Har funderat på att det i stället är djur (eller, tja, varelser) som tränats upp av frammanaren (som då skulle heta tränare eller nåt), men det känns lite pokemonaktigt)
Harmonist / Bard (Använder musikinstrument för att lägga besvärjelser,ofta manipulerande sådana)
Präst (Har en eller ibland flera förmågor som de fått av sin gud, typ hela)
Paladin (Krigarpräst, kan också ha förmågor)
Spejare (Ni vet...)
Lönnmördare
Illusionist
Krigarmunk (tänkte ha en religion där det står att denochden gudens anhängare inte under några som helst omständigheter får använda vapen mot någon, så de slåss obeväpnade (shaolin!!!!))
'Adept' (shadowrun, anyone?)
Bärsärk (WAAAAAAAAAAAAAAAGH!)
"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"