Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
För ett tag sedan presenterade jag början på min Buffy-kampanj (Razor Ridge).
Jag hade där behållit mytologin och konceptet, med slayers, vampyrer, demoner, attityd och så vidare (även om jag drog den lite mer åt Angel-hållet, men det är ju samma värld).
Jag hade dock gjort vissa ändringar också. Den utspelar sig inte i Sunnyvale, Buffy och den andra existerar inte (för att ge plats åt en annan slayer i kampanjen). Kort sagt har jag dumpat handlingen från Buffy/Angel men behållit världen, vilken dessutom fått en liten nypa Twin Peaks.
Reaktionerna var blandade. En del tyckte det var OK, andra tyckte att det då inte längre var Buffy. För mig är det självklart att man inte ska inkludera handlingen från Buffy, det ger spelare som sett den för stor fördel gentemot de som inte sett den, dessutom blir man lite låst i vad man kan göra.
Nu vet jag inte riktigt vart jag är på väg med det här inlägget, jag vill nog mest ha en diskussion om fenomenet. Hur mycket kan/bör/får man ändra när man baserar en kampanj på en befintlig värld (om det sedan är Buffy, Star Trek, B5, Dune, LotR, James Bond, Mad Max, Star Wars eller Alien spelar inte så stor roll)? Vad väntar ni er om ni ska spela i en befintlig värld (främst då med avseende på bevarande av koncept kontra handling)?
Nu vet jag inte hur jag ska dra igång diskussionen, men det kan säkert någon av flum-ministrarna här fixa.
Jag hade där behållit mytologin och konceptet, med slayers, vampyrer, demoner, attityd och så vidare (även om jag drog den lite mer åt Angel-hållet, men det är ju samma värld).
Jag hade dock gjort vissa ändringar också. Den utspelar sig inte i Sunnyvale, Buffy och den andra existerar inte (för att ge plats åt en annan slayer i kampanjen). Kort sagt har jag dumpat handlingen från Buffy/Angel men behållit världen, vilken dessutom fått en liten nypa Twin Peaks.
Reaktionerna var blandade. En del tyckte det var OK, andra tyckte att det då inte längre var Buffy. För mig är det självklart att man inte ska inkludera handlingen från Buffy, det ger spelare som sett den för stor fördel gentemot de som inte sett den, dessutom blir man lite låst i vad man kan göra.
Nu vet jag inte riktigt vart jag är på väg med det här inlägget, jag vill nog mest ha en diskussion om fenomenet. Hur mycket kan/bör/får man ändra när man baserar en kampanj på en befintlig värld (om det sedan är Buffy, Star Trek, B5, Dune, LotR, James Bond, Mad Max, Star Wars eller Alien spelar inte så stor roll)? Vad väntar ni er om ni ska spela i en befintlig värld (främst då med avseende på bevarande av koncept kontra handling)?
Nu vet jag inte hur jag ska dra igång diskussionen, men det kan säkert någon av flum-ministrarna här fixa.