Nekromanti Att ändra eller inte ändra

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Att ändra eller inte ändra *Buffyspoiler*

Precis så som Krille säger så är dom officiella händelserna i en värld mycket troligt en del i varför spelarna vill spela i världen. Att kasta bort alla dom delarna tror jag personligen kan få spelarna att känna sig lite nedstämda, eftersom det trots allt är kul att känna igen sig. Här försvinner ju möjligheten.

Men jag förstår ditt problem. Det bör finnas en slayer, så jag föreslår en kompromiss i det här fallet. Ha kvar många av händelserna från Buffy, men ändra på någon liten detalj så att du kan ha din slayer i gruppen ändå.

Förslag av moddning på händelseförloppet nedan.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Antingen så kör du efter säsong sju, och då kan du ha en ganska ordentlig kasse slayers att välja ifrån
...eller så säger du att buffy dog i slutet av säsong fem och inte återupplivades av Willows witch-fu. </font></td></tr></table>

Så ändra eller inte ändra?

Jag säger inte ändra, och om man tvunget måste ändra. Ändra då så mycket man behöver, men inte mer.

/Naug, föreslår

Staffan

Myrmidon
Kanon-nitpick

Eftersom det här spoilar slutet på säsong 5, som f ö visas på kanal 5 nu, så lägger jag på en spoilermarkering.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Grejen är att om man nu ska hålla sig strikt till det officiella så genererar Buffys död i slutet av säsong 5 inte någon ny slayer. Slayer-linjen går nämligen genom Faith nu för tiden, så det är henne man måste ha kål på för att få fram en ny. Men att spela efter säsong 7 är en mycket bättre idé :gremsmile:</font></td></tr></table>

Ymir

Liten kantbaron
Buffys 'död' [OT]

På tal om det...är det bara jag som har ett stort problem med att det konsekvent anses som att Buffy dog när The Master bet henne? Senast jag kollade var definition på död liksom när 'hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt fallit bort'. Hjärtstillestånd, som måste ha varit vad Buffy drabbades av, borde inte kunna betraktas som död ens i jänkarnas föreställningsvärd. Att överleva ett hjärtstillestånd är liksom inte unikt.

- Ymir, irriterad

Troberg

Sinister eater
Re: Buffys 'död' [OT]

På tal om det...är det bara jag som har ett stort problem med att det konsekvent anses som att Buffy dog när The Master bet henne? Senast jag kollade var definition på död liksom när 'hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt fallit bort'. Hjärtstillestånd, som måste ha varit vad Buffy drabbades av, borde inte kunna betraktas som död ens i jänkarnas föreställningsvärd. Att överleva ett hjärtstillestånd är liksom inte unikt.
Men (som det framgår i något av de sista avsnitten) så bestämdes de reglerna för länge sedan, på en tid då hjärnan endast betraktades som ett möjligen ätbart organ. Hjärndöd existerade inte som begrepp, dessutom så är det i magi-sammanhang och mytologisammanhang oftast hjärtat man kopplar till livet.

Mao, jag ser inget större problem i det. Däremot gillar jag inte hur det efter sista avsnittet (och i Angel) kryllar av slayers överallt, det är för mycket för min smak, speciellt när de så småningom i Angel organiserar sig till ett välorganiserat världsomspännande baksparkarsysterskap mot elakingar. Lite för militant för min smak.

Zire

Swashbuckler
Personligen tycker jag att allt hänger på känslan.
Jag menar, man kan köra ett sagan om ringen rollspel utan karaktärerna från boken, utan de karaktäristiska raserna och utan Midgård.
Bara känslan är den samma.
Och vad menar jag med det? Jo om man spelar i Nidhård som befolkas av olsher, dvärmar, lober, hänniskor och alter, och i synnerhet av personer som Frido, Mandalf och Alagorm. Alltså faktiskt ingenting som har med sagan om ringen att göra, men ändå känns spelet som att hela äventyret och storyn skulle ha kunnat varit ett förlorat kapitel ur sagan om ringen.

Trots allt, när man läste böckerna, så när enterna plötsligt kom in i bilden så blev det ju inte direkt som att hela universat förändrades, eftersom de bar en del av känslan i sig.
Jag tycker att deras oväntade inträde snarare är en del av trilogin. Det ska ju komma lite oväntade vändningar då och då. Dyka upp nån ny häftig "ras" eller person.

Därför så köper jag inga licensrollspel, jag har blivit gruvligt besviken på vad jag har sett. Nog för att det konkreta ofta är "kopierat" och alltså genuint, men känslan är det sällan, rättare sagt, i mitt snäva undersökningsunderlag, aldrig.

Vad jag vill ha är ett spel av någon som inte bara har läst in sig på materialet, utan också har krupit in under skinnet på författaren. Tänkt som denne och vidare. Dessutom gärna ha fått ungefär samma bild av verket som jag. Så att man själv, när man spelar, kan fortsätta där licensvärlden slutade.

Hur man uppnår det vet jag inte. Men jag tror inte att varken koncept eller handling är viktigt. Det kan nog bero mycket på vad känslan satt i..

- Zire

Staffan

Myrmidon

speciellt när de så småningom i Angel organiserar sig till ett välorganiserat världsomspännande baksparkarsysterskap mot elakingar.
OK, eftersom vi tydligen har övergett det där med spoilers nu...

Att de är välorganiserade är nog inte så konstigt med tanke på att en ganska stor andel av de potentiella slayersen befann sig på samma plats när de allihopa blev fullvärdiga slayers, vilket nog gjorde det enklare att organisera dem. Sedan har ju Väktarrådet alltid varit världsomspännande (Kendra kom väl från nånstans i Västindien, och hennes Väktare hette Sam Zabuto vilket inte låter så Oxfordskt - och nej, jag kunde inte det namnet utantill) även om de huvudsakligen var baserade i England, vilket väl motiverar dem till att låta det nya, "bättre" rådet också vara världsomspännande.

Och med tanke på hur Buffy betedde sig i slutet av säsong 7 så är det väl inte så konstigt att de nya slayersarna är lite militanta av sig.

Troberg

Sinister eater

OK, eftersom vi tydligen har övergett det där med spoilers nu...
Om man läser ett inlägg med titeln "Buffys död" när man inte vill ha spoilers får man skylla sig själv...

Att de är välorganiserade är nog inte så konstigt med tanke på att en ganska stor andel av de potentiella slayersen befann sig på samma plats när de allihopa blev fullvärdiga slayers, vilket nog gjorde det enklare att organisera dem. Sedan har ju Väktarrådet alltid varit världsomspännande (Kendra kom väl från nånstans i Västindien, och hennes Väktare hette Sam Zabuto vilket inte låter så Oxfordskt - och nej, jag kunde inte det namnet utantill) även om de huvudsakligen var baserade i England, vilket väl motiverar dem till att låta det nya, "bättre" rådet också vara världsomspännande.
Jag säger inte att det är orimligt, jag gillar bara inte det spelmässigt. Väktarna kan du dock inte räkna med, de flög ju i luften nästan allihop.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Väktarna kan du dock inte räkna med, de flög ju i luften nästan allihop.
Och lika naturligt vore det om att det skapades ett nytt såant - med tanke på att knappast alla dog. Giles (även om han då inte sågs som Väktare) var ju inte där - och fler borde inte varit närvarande. Alltså, fågel fenix :gremtongue:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] I Angels femte säsong får vi ju det klara intrycket av att det bildats ett nytt Väktarråd. Andrew säger ju att han är en blivande sådan. </font></td></tr></table>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Star Wars - Ändra

Har varit sådär lite småsugen påatt införskaffa några av dessa böcker som avhandlar tiden efter filmerna.
Har du eller någon annan några att rekomendera ??

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Buffy Spojlersch

Vill du inte läsa spojlersh, läs inte inlägget.

"Grejen är att om man nu ska hålla sig strikt till det officiella så genererar Buffys död i slutet av säsong 5 inte någon ny slayer. Slayer-linjen går nämligen genom Faith nu för tiden, så det är henne man måste ha kål på för att få fram en ny. Men att spela efter säsong 7 är en mycket bättre idé "

Jaja, lätt tankefel då. Låt Buffy döda Faith när hon byter kropp med henne i säsong fem då? Det funkar utmärkt. Problemet är enkelt löst hur man än vrider och vänder på det. Det kan även kombineras med att Buffy dör i slutet av säsongen så får man en riktig party wipeout i tvättäkta D&D-manér :gremsmile: Jag har i alla fall en kompis kompis som spelar på det viset.

/Naug, som såg färdigt på Angel för en vecka sen ungefär

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ändra

Så länge bara spelare och spelledare är överens om vad som gäller så ser jag inga problem i att ändra i officiellt material. Böcker och filmer är ju sällan ifrån början konstruerade för att hur öppna och tillåtande som helst. Men som Krille säger så ska man naturligtvis inte ändra så mycket att man i själva verket spelar något som inte alls påminner om förlagan.

Troberg

Sinister eater
Re: Ändra

Så länge bara spelare och spelledare är överens om vad som gäller så ser jag inga problem i att ändra i officiellt material. Böcker och filmer är ju sällan ifrån början konstruerade för att hur öppna och tillåtande som helst. Men som Krille säger så ska man naturligtvis inte ändra så mycket att man i själva verket spelar något som inte alls påminner om förlagan.
Egentligen ändrar man oftast väldigt lite. Buffy/Angel-universat är ju inte enbart Sunnyvale och LA, det är ju hela världen. Om man inte spelar i Sunnyvale eller LA så berörs man lite eller inte alls av händelserna i de städerna. Att i det läget konstatera att det som händer där är så oviktigt att det inte hänt är för mig en mycket liten ändring.

I mitt fall är handlingen placerad i Razor Ridge, nästan en kontinent bort. Världen är densamma i alla viktiga avseenden, det är samma sorts vampyrer, samma stuk på demonerna, samma stil på händelserna (som i Angel iofs, inte lika mycket som i Buffy) osv. Samma känsla.

Att i det läget konstatera att man inte kan ha med en slayer utan att behöva komma på en långsökt förklaring till varför det är möjligt när Buffy finns i Sunnyvale är bara löjligt. Spelarnas karaktärer vet inte något om någon Buffy. Jag kan inte se varför det skulle vara så hemskt att säga att Buffys existens och händelserna i TV-serierna inte hänt, det enda sättet de skulle påverkat spelet på är att de tvingar mig att hitta på en krystad förklaring till sådant som karaktärerna ändå inte känner till. Renaste och snyggaste lösningen är att bara konstatera att det iofs är Buffyvärlden, men utan TV-seriernas handling.

Dessutom ger ett slaviskt följande av TV-seriernas utveckling spelare som sett dem orättvisa fördelar och begränsar spelledaren.

För mig är det som en blindtarm. Den fyller inte längre någon funktion och kan tas bort utan negativa effekter.

Staffan

Myrmidon
Liten detalj [ANT]

Bara ett litet pedanteri, eftersom det verkar som om det inte bara är feltryck på tangentbordet... SunnyDale, inte -vale.

Troberg

Sinister eater
Oops...

Bara ett litet pedanteri, eftersom det verkar som om det inte bara är feltryck på tangentbordet... SunnyDale, inte -vale.
Där ser man, det gäller att höra upp. Nåja, Sunnyvale hade varit ett giltigt ortsnamn det också, så jag var inte helt ute och cyklade.