Nekromanti Att använda böcker i äventyr

Hasse

Hero
Har tidigare i mindre utsträckning använt mig av böcker som del i skatter eller som belöning. Detta var i Dod Expert. Syftet var att låta Rp kunna höja sig i olika färdigheter genom att studera boken under viss tid och därefter få erfarenhetspoäng eller helt enkelt få ett visst Fv efter studierna var klara.
Detta kommer nu inte fungera i DoD 6 och undrar om det finns någon som använder böcker i DoD 6 och så fall hur.

Själv funderar jag på att låta Rp få ett visst antal extra färdighetspoäng att fördela då de stiger i yrkesnivå, ev kommer de extra färdighetspoöngen vara bunda till en viss färdighet. Ett annat alternativ jag funderat på är att studera i böckerna istället ger extra äventyrpoäng.
Vad tycker ni andra?

En annan sak med böcker vilket gjort att jag inte annvänt dem ordentligt är att jag inte riktigt fått till med hur lång tid det skall ta att lära in böcker, hittills utgått från antal sidor, mer sidor i boken längre tid att lära sig. Fast å andra sidan så kan en bok i t.ex. matte vara på endast några sidor men ändå svår att ta till sig och därmed ta lång tid att lära in.

Sist och inte minst priset! vad skall en bok vara värd, Rp kommer givetvis sälja böckerna efter de använt dem. Någon som har bra riktlinjer?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: Spela Eon! [nt] ;)

Har inte Eon. Finns där bra regler för böcker?

Hasse

Pink Floyd

Feuflux

omjonasson.se
Re: Spela Eon

"Spela Eon" känns inte särskilt kreativt som spelarråd vad gäller böcker. Om det nu finns bra regler där kan du väl bara tala om dem...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Eon och böcker

I Eon funkar det så att en bok är beskriven efter en mall som ser ut så här:

volymens namn:
författare:
språk:
läsbarhet: den svårighet man måste slå för att förstå volymen
förkunskaper: nivån man redan måste ha i färdigheten
kunskapsinnehåll: vilken eller vilka färdigheter som lärs ut, också den högsta FVn man kan lära sig ifrån boken
tillgänglighet: svårigheten att få tag på boken

+ en beskrivning på boken; utseende, antal sidor, antal exemplar, osv

som ett exempel kan vi ta Moster Agdas kokbok:

Moster Agdas kokbok
Författare: Moster Agda
Språk: bortre swengylisk skrift
läsbarhet: mycket svår (Ob5T6)
förkunskaper: Matlagning 8
kunskapsinnehåll: Matlagning 13
Tillgänglighet: svåråtkomlig (Ob4T6)

Moster Agdas kokbok är skriven av Moster Agda själv, hennes nästan oläsliga handstil gör det mycket svårt att förstå boken. Grunderna i matlagning krävs för att överhuvudtaget förstå boken. Agdas kokbok finns i ett flertal exemplar, den är dock inte jättelätt att hitta. Orginalboken är bunden i brunt läder och är på 100 sidor. Vissa varianter kan förekomma.

Detta går säkert att konvertera till DoD på något sätt, svårgheterna kan till exempel bli modifikation på CL.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sereg on 2001-01-14 21:20.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
Re: Eon och böcker

Tackar!

Hasse

Pink Floyd

Dart

Warrior
Improvisera lite:) Utgå från boken svårighetsgrad vem har skrivit den vad handlar den om osv. Sen ser du till RP´s intelligens eller om RP har´någon erfarenhet i det som boken handlar om t.ex det är lättare att ta till sig en bok om smide om man varit smedlärling osv.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

userfriendly

Warrior
Visst är det så, i eon, att om man inte lyckas lära sig något genom att läsa boken så får man inte försöka igen?

Vindhand

Myrmidon
Hmm... problem

förkunskaper: Matlagning 8

Man borde väl kunna lära sig _något_ av en bok även om man saknar förkunskaperna? Det finns ju fortfarande information i boken...

Staffan

Myrmidon
Re: Hmm... problem

Pröva du att sätta "Analys i en variabel" i händerna på slumpvis utvald elev på mellanstadiet. Det blir nog inte så mycket inlärt där, nej.

Så gott som alla böcker utgår från att man redan kan vissa saker innan man ska lära sig något nytt. Om du inte vet hur man deriverar kommer du inte att förstå primitiva funktioner. Om du inte vet vad vinklar är kommer du inte att förstå trigonometri.

Detta gäller iofs främst mer teoretiska ämnen (som matematik), men inte enbart.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Wille

Veteran
Varför då?

Varför inte använda EONs bokregler som inspiration till D&D och improvisera?

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

kragghack

Warrior
Nej, det är om man fumlar som man inte får försöka igen.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Hasse

Hero
Re: Varför då?

Precis vad jag tänker göra. Mitt syfte med inlägget var att genom andras åsikter, ideer och förslag får inspiration till att bättre använda böcker på ett bra sätt i min kampanj och som passar det sätt som jag vill spelleda.

hasse

Pink Floyd

Ximnipot69

Swordsman
böcker...

ge dom böcker som:

Mustafa och hans kvinnor; +3 cl på att förföra
Öl i högan sky; +5 cl på att känna till ölvisor
Örten, din vän i köket; +3 cl på att känna igen växter
Svärdet ; + 5 cl på att sköta om svärd
Bind ihop dom och slå ihjäl dom ; + 1 cl på att fånga [valfri ras</I>]

finns i många kopior, ger inte överdrivna fördelar, ger inte mycket pengar, underhåller spelarna.

(o0)
/1i\