Bara man är medveten om att de beskriver Middle Earth 1.400 år innan TOR utspelar sig (normalt).Kampanjmodulerna kan man alltid ha nytta av.
De innehåller bra information…
Men de flesta (alla?) innehåller ett kapitel om hur man kan använda modulen vid andra tidpunkter.Bara man är medveten om att de beskriver Middle Earth 1.400 år innan TOR utspelar sig (normalt).
Jag skulle nog basera spelet mer på ICEs Bri, kummelåsar, Väderklint och Vattnadal snarare än ligans. Kanske Fylke också. Skulle säkert dessutom plocka saker om orcher och Dunlänningar från MERP. Och inte minst kartorna.(Jag skulle personligen inte läsa Merp för att SLa ToR idag utan den tiden skulle jag i så fall lägga på 1st ed istället. Däremot har jag helt klart nytta av att en gång i tiden ha läst massa Merp.)
Ja, bra exempel där den specifika settingen kan flyttas över så länge man inte lämnar närområdet. Det blir mer en smakfråga kring framställning än innehåll på så vis.Bri, kummelåsar, Väderklint och Vattnadal
Jag tror att det kanske blir den stora skillnaden? ICE var starka på genomarbetat innehåll och ligan är kungar på framställning.Ja, bra exempel där den specifika settingen kan flyttas över så länge man inte lämnar närområdet. Det blir mer en smakfråga kring framställning än innehåll på så vis.
Jag menade mest att de är platser som i det stora hela inte ändrar karaktär mellan spelen. Merps Bri är väldigt mycket Bri från tredje ålders slut (alltså ToRs Bri), Kummelåsarna är kullar med gravar och gastar i båda, Riftedal samma sak, och så vidare. Medan andra platser har helt annan karaktär i Merp än vad de har får mot tredje ålderns slut.Jag tror att det kanske blir den stora skillnaden? ICE var starka på genomarbetat innehåll och ligan är kungar på framställning.
Yes.Jag menade mest att de är platser som i det stora hela inte ändrar karaktär mellan spelen.
Det är väl vad inläggen ovan handlar om? Min bild är att det går bra i utvalda delar. Som @EvilSpook skriver går det bra att plocka beskrivningen av Kummelåsarna från Merp om man vill, men inte dess version av Tharbad och så vidare. det svåra är att välja ut vad ur merp som har ett värde utan att också läsa in sig på dem.Ni som har läst och spelat MERP, har ni hunnit skapa er en uppfattning om hur det skulle funka att plocka över eridor-innehåll till TOR 2e nu när det kommit lite mer material?
Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.Det är väl vad inläggen ovan handlar om? Min bild är att det går bra i utvalda delar. Som @EvilSpook skriver går det bra att plocka beskrivningen av Kummelåsarna från Merp om man vill, men inte dess version av Tharbad och så vidare. det svåra är att välja ut vad ur merp som har ett värde utan att också läsa in sig på dem.
Har inte läst Ruins än, men flera platser har inte beskrivits i MERP. I de fall MERP har beskrivningar så får man helt enkelt välja. Intrycket jag fått är att MERPs platser är större, mer detaljerade och mer traditionellt äventyrliga (fällor, skatter, monster).Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.
Det finns en MERP-Agmar-modul med Hex-grid-kartor över Angmar och områdena söder om Angmar. Mängder av byar/städer/befästningar utmärkta (utan speciellt mycket detaljer - men det är bra kartor). Och det finns kartor över vissa platser, som Carn Dum. Det kan man absolut ha användning av, om man bara noterar att det mesta är ruiner.Många av de beskrivna områdena 1640 kan man ju enkelt själv konvertera till obebodda ruiner/ vildmark i slutet på åldern också.
Om man inte bara vill ha ruiner kan man ju också förlägga äventyren till Gundabad, berget Gram eller Vätteporten som alla är platser som överlever Angmars fall och den efterföljande avpopuleringen.Det kan man absolut ha användning av, om man bara noterar att det mesta är ruiner.
Inte läst den än heller, väntar på fysisk kopia. Men rätt lite kompatibel gissar jag.Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.