Nekromanti Att använda kort i rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kort har ju använts i rollspel förr, så det är ingenting nytt. Tänkte bara höra om, och i så fall hur, ni använder kort när ni spelar?

För några år sedan köpte jag Three Dragon Ante, som är ett kortspel Wizards of the Coast släppte. Spelet kan köras som stand-alone, men det fanns även regler för att implementera det i rollspelet (man kunde få vissa bonusar i spelet, beroende på vad ens gubbe hade för färdigheter). Jag kände inte att det lockade att föra in det i rollspelandet, främst för att ett parti TDA tog för lång tid, och lätt skulle kunna ta över en rollspelssession. Det var dock ett riktigt kul spel, så jag och några kompisar brukade sitta uppe på nätterna i Kosovo och spela.

I vilket fall, mitt senaste inköp är Paizos GameMastery Cards. Det är en ganska bred produktlinje med allt från kort som påverkar reglerna i d20 (critical hit deck, t.ex.) till mer systemlösa handouts i form av NPC-porträtt och utrustningsillustrationer. Kolla deras plot twist cards förresten :gremsmile:

Jag köpte två lekar och två boosters med föremål. På framsidan är det en illustration av föremålet i fråga, och på baksidan en kort beskrivning av utseendet, samt plats att föra egna anteckningar på. Jag tänkte använda dem i Pathfinder när rollpersonerna hittar föremål som antingen är magiska eller viktiga på annat vis. Tanken är att det ska vara en liten extra morot när man hittar något häftigt, att spelaren får något "fysiskt". Det påverkar inte spelet egentligen, utan är helt och hållet tänkt att utgöra visuell stämningshöjare.

Jag har även beställt två lekar med NPC-porträtt. Jag gillar sådana porträtt, särskilt i kampanjer där det finns många spelledarpersoner. Jag som spelledare kommer aldrig att kunna göra varenda NPC unik och spännande, men om jag kan dela ut ett porträtt, med plats att skriva på baksidan så hjälper det definitivt spelarna att komma ihåg personerna.

Några egna funderingar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Magic: The Gathering

Jag spelade lite Magic för några (rätt många) år sedan, och har rätt många lekar liggandes. Jag har inget intresse av att återuppta det spelandet, men korten är ju fina att titta på.

Jag brukar ibland fundera på hur man skulle kunna använda korten inom rollspel för att inte låta dem ligga och damma i onödan. De korttyper jag funderar mest på är länderna. I en kampanj som bygger på utforskande, och kanske styrande över landområden kunde de möjligtvis komma till användning. Kingmaker som jag ska spelleda snart har definitivt de elementen i sig, men kampanjen har redan regler för hur sådant ska hanteras, så just nu är det inte aktuellt att använda magic-korten till det.

Hur skulle ni kunna tänka er att använda magic-kort till rollspel?

Max Raven

T12-kultist
Tänkte faktiskt försöka implementera kort i ÄS. En av typerna jag tänkte ha i leken liknar plot twist-korten. Iofs tänkte jag ha allt det där i boken ändå, så man klarar sig hjälpligt utan korten.

Det slår mig att på ytan är kort som resultat på ett tabeller, ett tabell-utdrag som man har med sig. Vi använder oss lite mer sällan av dess visuella delar, även om saker som kombinationsregler är mer lätthanterliga med kort.

Magic-kort skulle man väl kunna använda till kungadöme-spel för att få fram events, med några som start-punkt. Land? Kungariket expanderar. Serra Angel? Korståg, anfall av änglar, Rudolph uppenbarelse... Artefakter kan var uppdrag a la Gralen, förbannelser, osv. Med lite fantasi kan man göra massor, och dessutom få en visuell historia över ens rike. Me like.

Ram

Skev
Re: Magic: The Gathering

Jag har haft en hel del tankar att använda Migic-kort som äventyrsgenerator i mer öppna rollspel, men då har jag bara använt dem som inspiration; Blanda de bilder liknande dessa som jag visar här i en lek, dra kort och improvisera utifrån dem. Någon gång hade jag en tanke på att kortets kostnad skulle representera hot/action-nivå och att färgerna skulle sätta typen på utmaningen, men det är ungefär så långt som jag kommit i de tankarna...

Som en liten sidonot: Jag har i något läge kört "booster-scenarios" både med magic-boosters och färhållandefis framgångsrikt med D&D minis-boosters, det kan jag faktiskt verkligen rekommendera om man har ett till tre "mellanmöten" mellan större kampanjer.

solvebring

Superhero
Jag har bara använt vanliga spelkort i rollspel, då främst då jag spelat rollspel som kräver sådana. Annars har jag nog inte använt det så mycket utöver det, även om tanken på att bygga enkla system i relation till kortlekar är mycket lockande.

Jag tänker dock lite som Ram, att man kan använda Magic till lite mer öppna improvisationer. Eller för den delen som äventyrsgeneratorer när man ska skriva ett scenario till ett spelmöte - eller, för den delen om man är lite vågad - att spelleda utifrån dem under en vanlig rollspelsession.

Då skulle jag först dra ett "landkort": Så, där har vi platsen, settingen och stämningen. Sedan kanske man kunde dra ett eller flera enchantmentkort som är lika med plotten. Ja, naturligtvis får man göra egna tolkningar korten - då kanske främst motiven och namnet - annars blir det jävligt krångligt. Då kan vi få saker som pest, en ond nekromantiker tar över landet, en girig kung tömmer ut hela riket osv. Ja, beroende på vad enchantmenten gör.

- Ha lite överseende med mina svar, det är tusen är sedan jag spelade Magic nu och jag sålde alla mina kort för några år sedan. Med andra ord har jag inte så bra koll längre, ärligt talat.

Sedan kan man dra spells och creatures som olika hinder.

Kort och gott... Man kan nog bygga en dungeon till t.ex. D&D med just Magickort.