Nekromanti Att använda platser från ens liv

kwarnberg

Swordsman
Jag håller på att skriva ett litet äventyr som utspelar sig i Borås som ska agera som speltest för Skrômt. En viktig scen i spelet är tänkt att utspela sig i en studentlägenhet, och jag kom på att det vore lite kul att använda min första lägenhet jag hade när jag flyttade till Borås. Brukar ni använda platser ni har bott eller varit på i era rollspel? Och i så fall, hur mycket inspiration tar ni från dem? Jag kommer troligtvis endast ändra inredningen (eftersom det inte längre är jag som bor där), men i övrigt kommer jag låta allt vara precis som när jag bodde där. Tror ni det kan vara ett sätt att snabbt kunna ge levande och realistiska beskrivningar av platsen, eller kan det till och med vara ett hinder för att man som SL riskerar bli låst i hur det faktiskt såg ut?

Lupus Maximus

Tekniker
Så länge inte de som skall spela har varit där så spelar det inte någon roll för dem om det är en verklig eller påhittad plats, så allt beror på vad som hjälper dig.

Jag gillar att ta riktiga platser till hjälp, även om det inte är en existerande plats som presenteras i spelet.

kwarnberg

Swordsman
Lupus Maximus;n176207 said:
Så länge inte de som skall spela har varit där så spelar det inte någon roll för dem om det är en verklig eller påhittad plats, så allt beror på vad som hjälper dig.
Det vet jag ju inte riktigt om jag håller med om dock. Vi spelar Mutant i ett postapokalyptiskt Borås, och det ökar bara stämningen för att man känner till det så bra. Hur tänker du att det skulle vara en nackdel om spelarna varit där, så länge spelet utspelar sig i vår värld och i vår tid?

Lupus Maximus

Tekniker
Har båda varit på samma plats finns det en risk att man har olika minnen, eller att spelarna hinner utgå från sina riktiga minnen innan vad som är unikt för spelsettingen. Men det är samma problematik med historisk setting jämfört med påhittad setting. Men om spelarna inte låser sig vid vad de vet, så är det inte ett problem.

Mutant är framtid, så det blir mer uppenbart att saker inte behöver vara som de är just nu. "Men där finns det inte någon biograf." "Den byggdes 2031." :grin:

Som spelledare handlar det om hur bra man är på att improvisera, och hur mycket man riskerar att låsa sig.

Så med allt annat, det finns för och nackdelar, så frågan är hur de samverkar med ens styrkor och svagheter. :)

Det finns fler fördelar än nackdelar med att använda faktiska platser.

Fördelarna är att det går mycket snabbare att improvisera fram detaljer i miljön, eftersom man redan i bakhuvudet har alla huvuddragen av platsen.
Min erfarenhet är att det också går snabbt att ändra från den verkliga miljön, just eftersom man vet vad man ändrar från. Jag hittar inte på en ny pizzeria som råkar ligga i grannhuset, jag ändrar grannhuset till en pizzeria.
En annan fördel är att du vet hur både den närmaste och mer fjärran omgivningen ska beskrivas, om den ens syns. Kanske vet du att det endast är i smala vinklar man kan skymta saker mellan de närmaste husen, eller att det är utsikt över flera kvarter åt ett håll.

Nackdelarna går ganska enkelt att stävja. Att spelarna skulle bli låsta vid att miljön "ska" se ut på ett visst sätt är nog sällan ett problem, för i allmänhet förväntar sig inte folk att de ska känna till miljön på förhand. Om de inser att de varit på platsen irl köper de förmodligen premissen att detta inte är irl-platsen, utan en plats i spelvärlden, om du ändrar något.
Samma förhållningssätt hjälper spelledaren – detta är en irl-plats som är instoppad i spelvärlden, och spelledaren bestämmer över spelvärlden, alltså går det att ändra hur mycket som helst.
Men ofta är det enklare att ändra än att skapa helt nytt.

Jag brukar framför allt använd mig av kända platser i skogen, för att göra dessa mer intressanta. Annars har jag oftast fastnat i att det går en rak stig över platt yta där det växer en gran varannan meter. I verkligheten finns det kullar, klippblock, rotvältor, sankmarker, åsryggar, och många fler växtarter, varav många går att klättra i.

olaberg

Hero
Hela grundidén i Edda är att man utgår från där man är just nu. Och så drar man bort 1500 år.

Det blev Götaälvdalen. Min kompis som jag gör Edda ihop med bor på Hönö, och själv bor jag i Floda. Hela kampanjvärlden är landet mellan dessa punkter. Frölunda/Näset, Mölndal, Trollhättan och Tjörn bildar hörnpunkterna på kartan.

Känslan av magisk realism när man tar något verkligt och inför ett sagolager är väldigt häftigt, jämfört med ren fantasi. Att berget vid vars fot jag har mitt hus är hemvist för en grupp resar.

Chuchulain

Veteran
Nu släpper jag sällan färdiga produkter, så skriver utifrån det, men: Att använda sig av kända platser och situationer ser jag som positivt. Dels så har den skrivande varit där, dels har denne också upplevt något; något som kanske andra känner att de inte skulle ha upplevt. Lite det som är kul i rollspel tycker jag, att miljöer och upplevelser ändras från person till person :) Men har lagt märke till att jag som skrivande kan lägga lite för mycket känsla i själva platsen/situationen ibland, vilket (förmodligen, eftersom jag sällan har släppt något inför spelare) förmodligen kan lägga lite prestige i plats/situation. Men i huvudsak tycker jag det är bra med kända miljöer. Gör att miljön blir stadig :D