Nekromanti Att använda tjuven...

Nibbl3

Veteran
Jag har en ganska så specifik fråga. Jag spelar för tillfället en krönika i Noir, spelarna är gangsters som arbetar i Sandukars undre värld.

Jag har problem att hitta på roliga saker till två av huvudpersonerna. Den ena spelar som tjuv och den andra som en fixare. Problemet är att jag känner att jag har problem att göra bra berättelser som riktar sig mer på deras kunskapsområden.

Det som jag skulle vilja ha hjälp med är idéer på några berättelser som kan passa. Det är ett återkommande problem eftersom att jag känner att spelaren hamnar lite vid sidan av och inte kan bidra så mycket till gruppen.

w176

Förlorad dotter
I skummisroller vill man ofta komma på med skumma planer själv och genomföra dom.

Ge dem bara möjligheter. Liksom ställ rörmockarnas bil utanför byggnaderna de ska infiltera, och själva rörmockarna är på lunch, och inne i bilen finns extra overraller.

Eller stick bara in att en kontakt erbjudigt dem köpa ett antal kartonger rörelser dektektorer.

Eller att femme fatalen de möter lägger ifrån sig sin handväska.

Ge dom massa små öppna möjligheter som de själv kan få göra vad de vill med, snarare än specifiska saker menade att använda på ett visst sätt.

Udda mljligheter leder till bra skummisspel.

solvebring

Superhero
I många olika slags berättelser av mer fiktivt slag så finns det alltid en tjuv som just fungerar som en nyckel. Inte ordagrant men jag tycker det är ett bra ord.

Sätt ut olika hinder på vägen som de olika rollpersonerna kan lösa. Se till att "nyckeln" krävs för vissa av dem, på så sätt blir den rollpersonen delaktig. Säg att du tänker ut olika scener som den här gruppen ska utföra, se då till att lägga till saker som "nyckeln" behöver låsa upp för att de ska nå dit.

Så har är det ju ofta när man spelar rollspel. Det finns rollpersoner med olika kvaliteter och som SL måste man se till att samtliga prövas så att alla känner sig delaktiga. Vissa rollpersoner får automatiskt uppgifter. Eftersom det ofta förekommer strid i rollspel så är en krigarroll automatiskt delaktig, likaså om det finns en roll som helar eller tar hand om de andra eftersom de kommer att behöva vård vid flera tillfällen. Kort och gott, skapa tillfällen där alla kan behövas. Det behöver inte vara så att alla vid ett och samma tillfälle behövs. En kanske behövs vid scen ett, tre kanske behövs vid scen två osv.

Nu spelar jag inte Noir och vet inte vad en fixare motsvarar där, men en fixare för mig är en alltiallobandit, en kille som "fixar" saker, köper säljer, snokar reda på information, ordnar med flyktbil osv.

Säg att rollpersonerna ska göra en stöt. De har en muskelkille, killen som i majoritet står för våldet, kan knäcker det fysiska motståndet så att säga. Ofta är den killen densamma som "revolvermannen", annars kan man ha en av varje. En är duktig som fan med skjutvapen och en annan är bra på handgemäng. De kanske har någon teknisk snubbe i gruppen också, den som kommer att få lov att fixa kodlås, hacka datorer osv. eller kanske bygga en bomb eller något i den stilen. Så har vi då fixaren. Fixaren är ansvarig för vad gruppen behöver. De kommer att behöva en del verktyg. Det fixar han enkelt via kontakter. De behöver en flyktbil men pengarna är slut. Han vet dock vilken kärra som lämpar sig. Tjuven får stjäla den. Första dörren de ska in genom är en mekanisk ståldörr. De kan inte för oväsen vid platsen så de kan inte spränga den eller börja kapa eller skära sönder den. Återigen behöver de tjuven som får klättra in genom ett fönster, krypa genom ventilationen för att undvika larmet, ned till vestibulen där han för hand låser upp ståldörren. Vidare genom stället delar han och teknikern ansvaret. När det gäller kodlås, datorer etc. fixar teknikern detta och när det gäller lite mer gamla hederliga tjuvtricks fixar tjuven detta. På vägen fixar muskelkillen och revolvermannen vakterna. Osv osv.

Som du ser, om man bara tänker eftersom och kollar in rollpersonernas egenskaper lite mer så kan man skapa situationer där alla kommer att behövas på ett eller annat sätt.

En tjuv kan stjäla, en tjuv kan dyrka lås, en tjuv är tyst och smidig, en tjuv är... Ja, beroende på vad det är för tjuv så kan denne i alla fall en massa saker relaterade till stöld. Se till att sådana saker behövs utföras för att klara biffen.

solvebring

Superhero
w176 said:
I skummisroller vill man ofta komma på med skumma planer själv och genomföra dom.

Ge dem bara möjligheter. Liksom ställ rörmockarnas bil utanför byggnaderna de ska infiltera, och själva rörmockarna är på lunch, och inne i bilen finns extra overraller.

Eller stick bara in att en kontakt erbjudigt dem köpa ett antal kartonger rörelser dektektorer.

Eller att femme fatalen de möter lägger ifrån sig sin handväska.

Ge dom massa små öppna möjligheter som de själv kan få göra vad de vill med, snarare än specifiska saker menade att använda på ett visst sätt.

Udda mljligheter leder till bra skummisspel.
Skitbra, precis samma tänk som jag själv. Skapa möjligheterna, se till att de behövs så kommer de själva att ta uti med det. Som du säger här så vill man som skummis hitta på egna planer och tjuvknep, det är en del av rollen. Men se till att som SL ha lite att ge av till sådana roller så att de inte måste komma på helt egna idéer, för de separerar dem lätt från övriga gruppen. Se till att de får saker att göra, saker som de själva kan lösa, fast inom det som gruppen ska göra.

solvebring

Superhero
Jag läser en mycket intressant kurs nu som helt enkelt går ut på att lära sig skriva långfilmsmanus för att också skriva ett. När det gäller manus gäller det att till en början se över basen, det grundläggande, och sedan bolla med detta, bolla med detta på alla tänkbara sätt. Bolla... bolla och bolla...

Gör detsamma med ditt scenario. Ta scenariot, skala av allt du kan tänka dig så att du bara har det nödvändigaste kvar. Ta det och vänd och vrid på det på alla tänkbara sätt för att anpassa det till hela gruppen.

Ett exempel vi fick var att man har:
Tjej
Kille
Vapen

... Vad kan man göra av detta?
Det första man tänker på är klassisk actionfilm. T.ex. en skjutglad snut som slåss mot bovarna, i allt detta ska han rädda en tjej. I slutet får de varandra. Kliché, blä!!! Men om man sätter in det i olika sammanhang så börjar man se andra saker.

Säg att tjejen har en kille som är ett vapen. Är han en robot, är han en mutant, är han rent av bara en Hannibal som styrs av sin kärlek till henne?

En tjej och en kille vaknar upp i ett rum. Den ena måste döda den andra för att komma därifrån. Det finns bra ett vapen...

Säg att vapnet är The One Ring, Dödsstjärnan eller något annat så blir situationen åter en annan.

Säg att tjejen är 87 år gammal, vapnet är en vattenpistol och killen en 25-årig våldtäcksman. Vad kan vi göra av det?

Vi är mer abstrakta... Vi är inne i tjejens och killens medvetande, allt som utspelar sig händer i deras huvuden och vapnet är kärlek.

... Som du ser, man kan vända och vrida på det mesta och göra allting annorlunda mot vad man först tänkte. Om du börjar skala av, lägga till annat, vrida och vända på dina scener och situationer för att få ut något av dem på ett sätt som alla i gruppen har glädje av - om du i alla fall försöker detta - så tror jag att du kommer att komma längre än du gjort hittills.

Always think outside the box!