I många olika slags berättelser av mer fiktivt slag så finns det alltid en tjuv som just fungerar som en nyckel. Inte ordagrant men jag tycker det är ett bra ord.
Sätt ut olika hinder på vägen som de olika rollpersonerna kan lösa. Se till att "nyckeln" krävs för vissa av dem, på så sätt blir den rollpersonen delaktig. Säg att du tänker ut olika scener som den här gruppen ska utföra, se då till att lägga till saker som "nyckeln" behöver låsa upp för att de ska nå dit.
Så har är det ju ofta när man spelar rollspel. Det finns rollpersoner med olika kvaliteter och som SL måste man se till att samtliga prövas så att alla känner sig delaktiga. Vissa rollpersoner får automatiskt uppgifter. Eftersom det ofta förekommer strid i rollspel så är en krigarroll automatiskt delaktig, likaså om det finns en roll som helar eller tar hand om de andra eftersom de kommer att behöva vård vid flera tillfällen. Kort och gott, skapa tillfällen där alla kan behövas. Det behöver inte vara så att alla vid ett och samma tillfälle behövs. En kanske behövs vid scen ett, tre kanske behövs vid scen två osv.
Nu spelar jag inte Noir och vet inte vad en fixare motsvarar där, men en fixare för mig är en alltiallobandit, en kille som "fixar" saker, köper säljer, snokar reda på information, ordnar med flyktbil osv.
Säg att rollpersonerna ska göra en stöt. De har en muskelkille, killen som i majoritet står för våldet, kan knäcker det fysiska motståndet så att säga. Ofta är den killen densamma som "revolvermannen", annars kan man ha en av varje. En är duktig som fan med skjutvapen och en annan är bra på handgemäng. De kanske har någon teknisk snubbe i gruppen också, den som kommer att få lov att fixa kodlås, hacka datorer osv. eller kanske bygga en bomb eller något i den stilen. Så har vi då fixaren. Fixaren är ansvarig för vad gruppen behöver. De kommer att behöva en del verktyg. Det fixar han enkelt via kontakter. De behöver en flyktbil men pengarna är slut. Han vet dock vilken kärra som lämpar sig. Tjuven får stjäla den. Första dörren de ska in genom är en mekanisk ståldörr. De kan inte för oväsen vid platsen så de kan inte spränga den eller börja kapa eller skära sönder den. Återigen behöver de tjuven som får klättra in genom ett fönster, krypa genom ventilationen för att undvika larmet, ned till vestibulen där han för hand låser upp ståldörren. Vidare genom stället delar han och teknikern ansvaret. När det gäller kodlås, datorer etc. fixar teknikern detta och när det gäller lite mer gamla hederliga tjuvtricks fixar tjuven detta. På vägen fixar muskelkillen och revolvermannen vakterna. Osv osv.
Som du ser, om man bara tänker eftersom och kollar in rollpersonernas egenskaper lite mer så kan man skapa situationer där alla kommer att behövas på ett eller annat sätt.
En tjuv kan stjäla, en tjuv kan dyrka lås, en tjuv är tyst och smidig, en tjuv är... Ja, beroende på vad det är för tjuv så kan denne i alla fall en massa saker relaterade till stöld. Se till att sådana saker behövs utföras för att klara biffen.