Nekromanti Att använda träfftabell?

Temrek

Veteran
Hej, håller på att revidera reglerna till ett rollspel jag har arbetat på sedan en tid tillbaka. Det är fantasy i något som liknar 1500-tals miljö där jag sikter på en mellan-tung regeluppsättning.

Ett problem jag har stött på är hur man hanterar möjligheten för spelare att ta sig förbi motståndarens rustning och slå på känsligare punkter, tidigare har jag låtit spelare göra det svårare för sina karaktärer att träffa i utbyte mot att göra extra skada och reducera fiendens rustning. Testning (dock i begränsad skala) har dock visat att spelarna i regel ignorerar dessa valmöjligheter, trots att de är kostnadseffektiva. Att göra de ännu mer kostandseffektiva är inget alternativ, då de redan är på gränsen att vara "no-brainers" i många fall.

Funderar därför på att använda en mindre abstrakt träfftabell, där rustning appliceras per kroppsområde så som det brukar vara.
Har tagit fram ett någorlunda elegant system (även om det innebär ett extra tärningsslag per träff i strid) som integrerar bra och mjukt med resten av systemet, ger spelarna möjlighet att kontrollera vart de träffar och hanterar även det rätt så vanliga problemet med att "om du siktar på huvudet kan du endast träffa huvudet, inget annat" utan några extra regler.
Detta har dock med sig en del nackdelar, så som att explosioner och liknande behöver specialhanteras när det gäller vart de träffar. Just nu låter jag de alltid träffa överkroppen i alla situationer, men det har lite konstigheter kring rustning så som om motståndaren endast bär rustning för kroppen så exponeras inte dess lemmar något speciellt.

Att ha alternativ för att hantera rustning hos motståndare är viktigt, då den kan vara mycket effektiv. Det är inte heller något jag ändrar, då det är viktigt för känslan i striderna som just nu är någorlunda där jag vill ha den.

Så jag undrar, skulle ni störa er på det problemet som jag tog upp med träfftabeller? Har ni förslag på hur man skulle kunna lösa dem på ett elegant sätt? ELler har ni förslag på hur man kan hantera det mer abstrakt och på ett bättre sätt än min tidigare lösning?

Känner ni att ni behöver veta mer om resten av systemet så säg bara till.

Troberg

Sinister eater
En lösning jag sett någon använda, baserad på att man egentligen bara till begränsad del styr striden, är att om man vill slå mot en kroppsdel så slumpar man enligt följande efter att man slagit för att träffa:

D3
1. Träffar avsedd kroppsdel.
2. Träffar enligt vanlig slumptabell.
3. Man arbetade så mycket för att träffa den önskade kroppsdelen att man missade chansen att anfalla. Det blev ingen träff trots allt.

Så, lite mindre chans att träffa, men man har 1/3 att träffa rätt kroppsdel.

Temrek

Veteran
Det systemet jah har nu fungerar lite annorlunda, och enligt mig känns det bättre.

Grundsystemet är ett tärningspolbaserat sådant. När man träffar motståndaren så slår man en tärning som bestämmer vart man träffar, men man kan flytta tärningar från sin pol av tärningar som man använder vid träfftestet till det slag man gör på träfftabellen. Så man får det svårare att träffa, men man får välja vilka av tärningarna man slog på träfftabellen som gäller efter att man slagit dem.