Hej, håller på att revidera reglerna till ett rollspel jag har arbetat på sedan en tid tillbaka. Det är fantasy i något som liknar 1500-tals miljö där jag sikter på en mellan-tung regeluppsättning.
Ett problem jag har stött på är hur man hanterar möjligheten för spelare att ta sig förbi motståndarens rustning och slå på känsligare punkter, tidigare har jag låtit spelare göra det svårare för sina karaktärer att träffa i utbyte mot att göra extra skada och reducera fiendens rustning. Testning (dock i begränsad skala) har dock visat att spelarna i regel ignorerar dessa valmöjligheter, trots att de är kostnadseffektiva. Att göra de ännu mer kostandseffektiva är inget alternativ, då de redan är på gränsen att vara "no-brainers" i många fall.
Funderar därför på att använda en mindre abstrakt träfftabell, där rustning appliceras per kroppsområde så som det brukar vara.
Har tagit fram ett någorlunda elegant system (även om det innebär ett extra tärningsslag per träff i strid) som integrerar bra och mjukt med resten av systemet, ger spelarna möjlighet att kontrollera vart de träffar och hanterar även det rätt så vanliga problemet med att "om du siktar på huvudet kan du endast träffa huvudet, inget annat" utan några extra regler.
Detta har dock med sig en del nackdelar, så som att explosioner och liknande behöver specialhanteras när det gäller vart de träffar. Just nu låter jag de alltid träffa överkroppen i alla situationer, men det har lite konstigheter kring rustning så som om motståndaren endast bär rustning för kroppen så exponeras inte dess lemmar något speciellt.
Att ha alternativ för att hantera rustning hos motståndare är viktigt, då den kan vara mycket effektiv. Det är inte heller något jag ändrar, då det är viktigt för känslan i striderna som just nu är någorlunda där jag vill ha den.
Så jag undrar, skulle ni störa er på det problemet som jag tog upp med träfftabeller? Har ni förslag på hur man skulle kunna lösa dem på ett elegant sätt? ELler har ni förslag på hur man kan hantera det mer abstrakt och på ett bättre sätt än min tidigare lösning?
Känner ni att ni behöver veta mer om resten av systemet så säg bara till.
Ett problem jag har stött på är hur man hanterar möjligheten för spelare att ta sig förbi motståndarens rustning och slå på känsligare punkter, tidigare har jag låtit spelare göra det svårare för sina karaktärer att träffa i utbyte mot att göra extra skada och reducera fiendens rustning. Testning (dock i begränsad skala) har dock visat att spelarna i regel ignorerar dessa valmöjligheter, trots att de är kostnadseffektiva. Att göra de ännu mer kostandseffektiva är inget alternativ, då de redan är på gränsen att vara "no-brainers" i många fall.
Funderar därför på att använda en mindre abstrakt träfftabell, där rustning appliceras per kroppsområde så som det brukar vara.
Har tagit fram ett någorlunda elegant system (även om det innebär ett extra tärningsslag per träff i strid) som integrerar bra och mjukt med resten av systemet, ger spelarna möjlighet att kontrollera vart de träffar och hanterar även det rätt så vanliga problemet med att "om du siktar på huvudet kan du endast träffa huvudet, inget annat" utan några extra regler.
Detta har dock med sig en del nackdelar, så som att explosioner och liknande behöver specialhanteras när det gäller vart de träffar. Just nu låter jag de alltid träffa överkroppen i alla situationer, men det har lite konstigheter kring rustning så som om motståndaren endast bär rustning för kroppen så exponeras inte dess lemmar något speciellt.
Att ha alternativ för att hantera rustning hos motståndare är viktigt, då den kan vara mycket effektiv. Det är inte heller något jag ändrar, då det är viktigt för känslan i striderna som just nu är någorlunda där jag vill ha den.
Så jag undrar, skulle ni störa er på det problemet som jag tog upp med träfftabeller? Har ni förslag på hur man skulle kunna lösa dem på ett elegant sätt? ELler har ni förslag på hur man kan hantera det mer abstrakt och på ett bättre sätt än min tidigare lösning?
Känner ni att ni behöver veta mer om resten av systemet så säg bara till.