Fnord
Veteran
Ett problem (som jag upplever det i alla fall) i rollspel är att en hel del färdigheter sällan kommer till användning. När spelare gör sina karaktärer så brukar de vara snabba på att lägga poäng i färdigheter så som svärd, smyga, magikännedom, hacking och dyl., färdigheter som har ett klart och tydligt användningsområde och som ofta kommer till användning. Har man en hel del färdighetspoäng att starta med så brukar även färdigheter som passar karaktärens personlighet få sig lite kärlek (så att RPn faktiskt är kompetent inom fältet). Men sedan så ligger bara färdigheten där och skräpar. När senast såg ni färdigheter som byråkrati, ledarskap, genetik eller konstkännedom användas? Inte brukar sådana färdigheter heller få någon kärlek från spelarna så fort spelet börjat. De brukar inte spendera några färdighetspoäng de får under kampanjens gång.
Detta tycker jag är synd, på sätt och vis så bestraffar man spelare som tar färdigheter som inte används, då de i princip slösat färdighetspoäng på något som de aldrig kommer att använda.
Har någon hittat någon lösning på det här problemet? Hur gör ni för att uppmuntra spelare att skaffa och använda färdigheter så som dessa? (Det finns, i alla fall i vissa spelvärldar, ganska gott om utrymme att utnyttja en färdighet inom byråkrati, genom att till exempel snabba upp processer eller att hitta kryphål, men det känns som om spelare sällan ens ser dessa möjligheter). Hur får man sin spelledare att inse att det kanske är dags att låta spelaren så ett färdighetsslag mot en udda färdighet, utan att bryta flytet i spelet med att säga "vore det inte passande om jag fick slå ett slag mot färdigheten X"?
Detta tycker jag är synd, på sätt och vis så bestraffar man spelare som tar färdigheter som inte används, då de i princip slösat färdighetspoäng på något som de aldrig kommer att använda.
Har någon hittat någon lösning på det här problemet? Hur gör ni för att uppmuntra spelare att skaffa och använda färdigheter så som dessa? (Det finns, i alla fall i vissa spelvärldar, ganska gott om utrymme att utnyttja en färdighet inom byråkrati, genom att till exempel snabba upp processer eller att hitta kryphål, men det känns som om spelare sällan ens ser dessa möjligheter). Hur får man sin spelledare att inse att det kanske är dags att låta spelaren så ett färdighetsslag mot en udda färdighet, utan att bryta flytet i spelet med att säga "vore det inte passande om jag fick slå ett slag mot färdigheten X"?