Nekromanti Att börja i rätt ände: träningstips?

CromX

Veteran
Finns otroligt många metoder att gå ner i vikt och bli smalare. Är själv ganska bekant med många av dem :gremtongue:

Men först och främst, lägg upp ett mera konkret mål. Hur mycket vill du gå ner? Tänk också på att det ska vara ett realistiskt mål :gremsmile: När du väl har nått det målet då kan du antingen lägga upp ett nytt mål eller stanna där du är om du är nöjd.

Det ABSOLUT bästa sättet att bli av med fett är att bygga muskler. Ju mer muskelmassa du har, ju högre fettförbränning får du.

Om du har pengar till att köpa utrustning så har du säkert pengar till att gå till en personlig tränare istället. Så jag föreslår att du tar en personlig tränare vid något gym i närheten som kan hjälpa dig bygga lite muskler, sen i kombination med den konditionsträning du redan gör på löpbandet och promenaderna till jobbet så kommer du garanterat att uppnå resultat.

Sen kan du också titta på vad du äter, att du räknar kalorier är bra. Men det är fortfarande skillnad på vad du äter. Jag föreslår att du läser på om LCHF-dieten vilket jag själv kör en variant på.

Dvs ät så lite kolhydrater du kan och istället mera proteiner och fett. Det kommer göra att du får en jämnare insulinnivå i kroppen vilket också kommer göra att du bränner mera fett. Insulin hämmar nämligen fettförbränning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CromX said:
Om du har pengar till att köpa utrustning så har du säkert pengar till att gå till en personlig tränare istället.
...Jag försökte vara tydlig, men tydligen funkade inte det.

Jag kommer inte att gå på gym. Jag vill träna hemma. Jag kommer inte iväg till gym, och undviker dessutom gärna att ha med vältränade individer att göra - och med nya sociala situationern om jag inte måste. "Träna framför TV'n" är mer än ett ideal; det är en absolut gräns.

Dieten är redan kirrad. Jag kommer antagligen aldrig att börja med LCHF eller liknande; för mig fungerar kaloriräknandet alldeles ypperligt. Kaloriräknandet känns dessutom betydligt mer vettigt och vetenskapligt underbyggt, och dessutom mycket lättare att strukturera upp och räkna på, än olika dietvarianter. Energi in - energi ut. Hittills har resultaten varit trivsamt förutsägbara; om jag häver i mig omkring 4-500 kcal mindre per dag än jag häver i mig, så blir det 3500 kcal per vecka och 7000 kcal är i runda slängar ett kilo. Och då jag hållit mig till detta så har jag - förutsägbart och relativt enkelt - gått ner ett halvkilo i veckan. LHCF verkar inte bara vidrigt rent smakmässigt enligt mina preferenser utan dessutom direkt obehagligt och inte det minsta vettigt. Jag föredrar isf någon variant av talriksmodellen, och gör mitt bästa för att äta varierat. Det är jättekul att LCHF funkar för dig, men i mina ögon känns det som tämligen ovetenskapligt nonsens. Sorry.

Jag har redan ett träningsschema som tar ner mig omkring ett halvkilo i veckan och har gått ner närmare tio kilo. Målet är minst tio till.

Det är jättekul att du vill tipsa, men de flesta av dina tips har tyvärr redan antingen fallit utanför redan i första inlägget eller sorterats bort i tråden i övrigt.

CromX

Veteran
Jag ber om ursäkt men jag missade tydligen det där med gymvägran.. Försökte bara vara till hjälp. Däremot hävdar jag fortfarande att det nog förmodligen är det bästa du kan göra oavsett vad du tycker om vältränade individer och nya sociala situationer.. men nog om det. Vill du inte gå till gymmet så vill du helt enkelt inte :gremsmile:

Jag kanske nog också var otydlig, visst kan du köra LCHF så JA det kommer och hjälpa och JA det är vetenskapligt bevisat.. Själv gick jag ner 8½ kg på bara några veckor med hjälp av LCHF..

Min mening var dock att du kanske utan att bli extrem ändå kan minska ner på kolhydratsintaget och också tänka lite mer på vilka sorts kolhydrater du äter.

Nu vet jag ju inte hur din kost ser ut för tillfället annat än att du räknar kalorier och att du föredrar tallriksmodellen.

Kör då aningen mindre kolhydrater på den där tallriken. t.ex. 1 potatis istället för 2 och lägg istället dit mera grönt eller mera kött, undvik allt som har med vitt bröd att göra, helst inte bröd över huvudtaget.

Men nåja, det var bara mitt tips :gremsmile: har du redan något som fungerar så kör vidare på det, det är dumt att byta bort ett redan vinnande koncept.

och -10kg är verkligen inte dåligt! starkt jobbat :gremsmile:

krank

Herr Nils said:
Nackdelar med ett Wii Fit
<ul style="list-style-type: disc">[*]Dyrt
[/list]
Jag har överväg Wii, och budgetmässigt ligger det helt klart inom det rimligas gränser (lade 4 papp på löpband, så varför inte?)...

Men, det som hindrar är att det finns en annan nackdel också: Går tyvärr inte att kombinera med att se på t.ex TV-serier. Jag har svårt att komma igång med och motivera mig till renodlade "träningspass", inslaget av att se på TV-serier eller spela TV-spel gör på nåt sätt att det känns mindre som att jag "slösar bort" tiden. Men helt klart ett värdigt tips, tack =)

Ki-ai

Warrior
Jag förstår att du inte vill gå till ett gym eller liknande, men hur ställer du dig till tanken att kombinera träningen med att lära dig något fysiskt?

Kampsport tex är "funktionell" träning, och kan dessutom ge dig bättre självförtroende, en MYCKET avslappnad social miljö osv. Många forumiter kan nog till och med hänga på och vara sällskap under första passet

krank

Kiai said:
Kampsport tex är "funktionell" träning, och kan dessutom ge dig bättre självförtroende, en MYCKET avslappnad social miljö osv. Många forumiter kan nog till och med hänga på och vara sällskap under första passet
Jag brukade träna ju-jutsu förut; problemet är detsamma som gym: Jag tar mig inte för. Jag kommer inte iväg.

Sedan hittar jag mycket få klubbar i närheten av Nynäshamn, och ännu värre blir det om man specifikt inte letar efter de som tar sig själva på alltför stort allvar. Fick nog av bälteshets i ju-jutsun...

Ki-ai

Warrior
Kommer man inte iväg blir inget gjort, du känner dig själv och vet vad som funkar.

Jag kör brasiliansk Jiujitsu, det är surfarmentaliteten där, laidback, soft och lite småbögigt. Ingen bälthets, inga krav.

BJJ är typ som den här låten Big Iz