Nekromanti Att börja med DDM

Eksem

Champion
Om man ska börja med såna där miniatyrer, ungefär hur många behöver man ha för att vara med i leken? Jag har 16 stycken figurer från Basic Game-lådan, men de är ju helt ospektakulära liksom. Men om jag köper en sån där startlåda också, med regler och sånt, då har jag ju 28 stycken, och köper jag en booster till har jag ju 36 gubbar. Kan man spela med er på forumet t.ex., och ha roligt om man har 36 gubbar? Eller är det försent att ge sig in i det där nu?

Gastono

Hero
Ingen anning men...

impulsköp så många du har råd med och se hur många dyra fel du har gjort :gremlaugh:

Ram

Skev
Mitt första köp var 1 starter, 2 boosters och c:a 15 lösgubbar för att få två commanders och någon skaplig uncommon i varje faction. Med dessa spelade jag och två polare glatt utan att det blev tråkigt en enda gång under ett par månaders tid. Sedan gick det såklart över styr för mig som det alltid gör med mig och samlarspel...

Om det räcker med 36 gubbar eller ej beror helt och hållet på vad du får i dina boosters. För att över huvud taget kunna spela med de regler som gäller i dag så måste du ha en commander i den faction som du vill spela. Att fixa commanders är inget jätteproblem dock. Det finns flera riktigt bra uncommon-commanders nu för tiden och man vill sällan ha fler än en av varje commander så det är bara att byta med någon. Sedan är det bara att kolla på vilka starka gubbar du har (oftast rares, men undantag finns såsom Chraal, Red samurai, Justice archon osv.) och dra ihop ett warband.

Att spela med Stockholmarna här borde gå gallant i princip oberoende av vad du får/har då de både är casual-spelare och då de verkar ha såpass många gubbar att de kan anpassa sitt band efter motståndet.

Försent är det defenitivt inte!

Rising

Vila i frid
Kan man spela med er på forumet t.ex., och ha roligt om man har 36 gubbar?
Det är väldigt bra att börja spela idag, för i Angelfire så är två av de bästa pjäserna (Chraal och Justice Archon) uncommons (och inte rares). Man behöver ett par av dem för att kunna göra ett bra band, men oavsett om man vill plocka dem i boostrar eller köpa dem som singelpjäser så blir det billigt.

Om jag vore du så skulle jag nog se till att ha ett bra sådant 100-poängsband redan från början. (För att sedan överväga att uppgradera det till ett 200-poängsband) Då vet du iaf att du har ett gäng som kan mäta sig med precis vad som helst om du bara lirar bra.

Nå... Jag tycker absolut att man kan spela och ha kul även med få gubbar. Organ mötte mig och Vitulv när han blott hade en Starter och en Booster (om jag inte misstar mig) - vi spelade visserligen bara 100-poäng, men det är inte att förakta (jag lirar gärna 100 poäng än idag, med mitt kobold+sniggäng). Det gick rätt bra för honom också, han spöade mig iaf, och kul hade vi definitivt.

Nå. En fördel med att börja spela idag (när vi andra hållit på ett tag) är ju att det är enklare att byta till sig (och få) figgar. Så du skall inte vara rädd för att köpa någon booster.

Eksem

Champion
Det där lät som en uppmaning att köpa lösa figurer, eller? Om man nu kan göra det, vart gör man det? Måste man göra det via postorder? Det är ju jättejobbigt. Vart köper ni era boosters förresten? SF Bokhandeln?

Rising

Vila i frid
Vart köper ni era boosters förresten? SF Bokhandeln?
Ja.

Om man nu kan göra det, vart gör man det? Måste man göra det via postorder?
Det är möjligt att det finns någon kille på plattan med mystisk uppsyn som har minisfigurer innanför rocken... men jag tror inte det. Postorder är grejen, alltså, men jag tycker det är lika jobbigt som du. Dimfrost och Walle vet säkert om någon bra och billig sida.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det du först och främst behöver är någon att spela, byta och planera med. Om du slår ihop dina påsar med en kompis så kan ni köpa ihop era startpaket tillsammans, välja olika gäng att samla på och byta figurer med varandra. På så sätt ökar chansen att ni tillsammans i alla fall får ihop något vettigt warband. Jag vill minnas att jag började med ett startset och två boosters, Dimfrost gjorde något liknande. Sedan dess har jag köpt ett startset till, kanske ytterligare fyra booster och ett okänt antal lösa figurer. Den här sidan funkar bra om man vill köpa lösa figurer, förutsatt att dollarn inte stärks alltför mycket och att man inte åker fast i tullen. Jag vet att det förekommer försäljning även på E-bay. Tyvärr så verkar det inte finnas någon försäljning av lösa figurer i Sverige.

Ha inte för stora ambitioner i början utan nöj dig med att försöka pussla ihop ett spelbart 100 poängs warband. Hur mycket man vill fördjupa sig i spelandet är till stora delar en ekonomisk fråga, men man tjänar på att vara några stycken. Jag spelar i princip alltid LG eller LE (framförallt LE som är min första kärlek), dissar helt CG men har ett mindre warband i CE som jag dock aldrig har spelat med. Dimfrost kör CG, CE och LG, han är lite mindre fokuserad på ett fåtal fraktioner än mig.