(Jag tänker på DoD23 när jag skriver nu, bara så ni vet!)
Om ett äventyr innehåller en ond trollkarl eller trollpacka som rollpersonerna ska slåss mot, då vill man ju att det ska bli en episk strid där rollpersonerna får anstränga sig för att nedgöra den fruktansvärda fienden.
I praktiken har magikern 12 Kroppspoäng och en handling per runda, och hinner kanske kasta en besvärjelse innan rollpersonerna reducerat hen till köttfärs. Fria Ligan har upptäckt det och steroidpumpat magikerna i Ärans väg med förmågan Tålig tills de fått så många Kroppspoäng att de troligen överlever minst två rundor. Kanske tre.
Vore det inte enklare att låta dem fungera som monster, trots att de i grunden är människor (eller alver, eller ankor, eller vad de nu är)? Ge dem en godtycklig mängd Kroppspoäng, flera handlingar per runda och låt deras besvärjelser vara monsterattacker. Då kan man dessutom hitta på precis vilka besvärjelser som helst åt dem, och slipper vara begränsad av de besvärjelser som finns i regelboken, och som spelarna redan känner till.
Om ett äventyr innehåller en ond trollkarl eller trollpacka som rollpersonerna ska slåss mot, då vill man ju att det ska bli en episk strid där rollpersonerna får anstränga sig för att nedgöra den fruktansvärda fienden.
I praktiken har magikern 12 Kroppspoäng och en handling per runda, och hinner kanske kasta en besvärjelse innan rollpersonerna reducerat hen till köttfärs. Fria Ligan har upptäckt det och steroidpumpat magikerna i Ärans väg med förmågan Tålig tills de fått så många Kroppspoäng att de troligen överlever minst två rundor. Kanske tre.
Vore det inte enklare att låta dem fungera som monster, trots att de i grunden är människor (eller alver, eller ankor, eller vad de nu är)? Ge dem en godtycklig mängd Kroppspoäng, flera handlingar per runda och låt deras besvärjelser vara monsterattacker. Då kan man dessutom hitta på precis vilka besvärjelser som helst åt dem, och slipper vara begränsad av de besvärjelser som finns i regelboken, och som spelarna redan känner till.