Twooshort
Veteran
Inledningsvis kan jag säga att jag anser att en spelare ska belönas om denne gör något bra, eller åtminstonde om han/hon gör något som leder till en serie händelser som för äventyret eller i alla fall ett sidospår framåt.
Men frågan är dock om sk "fria" poäng bör delas ut om det finns möjlighet för det? I vårt regelsystem får RP i regel poäng när de lyckas med färdigheter, såvida det inte är grundläggande saker som de bemästrat för länge sedan (inga poäng till färdigheten Gå för att ta två steg till höger osv) och sedan någonstans kring 0 (grisodlarrollspelande) till 8 (grümt bra rollspelande, eller pga episka äventyr) poäng beroende på vad som känns bra enligt SL (dessutom får människor i en extra liten bonus på 1-2 poäng för anpassningsförmåga).
Men när en RP är smed/krigare inte får något tillfälle att vare sig kriga eller "smeda" men å andra för spelet framåt på andra sätt så är ju systemet genast jobbigt då jag måste tänka efter hur mycket han borde få jämfört med t.ex. tjuven som använt hela sin färdighetslista på nya innovativa vis men inte hjälpt till ett smack i övrigt.
Och vad ska man tänka på som SL? Det finns ju en mängd saker som kan meritera poäng (kreativiet, inlevelse, framgång mm), men finns det saker som ni tycker är extra vikitiga när/om ni delar ut poäng?
Det kanske hade varit enklare om jag frågat hur mycket en spelare ska belönas i KULT eller Neotech 2 eller nåt helt annat vanligt spel istället för ett spel som (nästan) ingen på detta forum är bekant med, men vägledande svar gillas.
Men frågan är dock om sk "fria" poäng bör delas ut om det finns möjlighet för det? I vårt regelsystem får RP i regel poäng när de lyckas med färdigheter, såvida det inte är grundläggande saker som de bemästrat för länge sedan (inga poäng till färdigheten Gå för att ta två steg till höger osv) och sedan någonstans kring 0 (grisodlarrollspelande) till 8 (grümt bra rollspelande, eller pga episka äventyr) poäng beroende på vad som känns bra enligt SL (dessutom får människor i en extra liten bonus på 1-2 poäng för anpassningsförmåga).
Men när en RP är smed/krigare inte får något tillfälle att vare sig kriga eller "smeda" men å andra för spelet framåt på andra sätt så är ju systemet genast jobbigt då jag måste tänka efter hur mycket han borde få jämfört med t.ex. tjuven som använt hela sin färdighetslista på nya innovativa vis men inte hjälpt till ett smack i övrigt.
Och vad ska man tänka på som SL? Det finns ju en mängd saker som kan meritera poäng (kreativiet, inlevelse, framgång mm), men finns det saker som ni tycker är extra vikitiga när/om ni delar ut poäng?
Det kanske hade varit enklare om jag frågat hur mycket en spelare ska belönas i KULT eller Neotech 2 eller nåt helt annat vanligt spel istället för ett spel som (nästan) ingen på detta forum är bekant med, men vägledande svar gillas.