Nekromanti Att beskriva stämning

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Ok, det här är kanske en svår fråga kanske, och det finns säkert flera svar på den...

Om man skall skriva en text i ett rollspel som direkt beskriver stämningen och temat i spelvärlden, hur ska den då utformas och vad skall den ta upp? Behövs den egentligen?

Exempel: "Blablabla är ett fantasyrollspel. Det är mycket mörkt och handlar mest om färglada tygdjur" (fast mycket längre och utförligare)

Dessutom vilka ord och begrepp hör till en sån här text?
Det pratas massor om "metaplot", "tema" och massor annat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hum

Om man skall skriva en text i ett rollspel som direkt beskriver stämningen och temat i spelvärlden, hur ska den då utformas och vad skall den ta upp? Behövs den egentligen?

Risken finns att en sådan text blir ruskigt torr. Att beskriva en stämning och ett tema utifrån kan nog lätt bli lika underhållande som att läsa en literaturvetares analys av en viss bok. Vissa kanske finner det intressant (andra literaturvetare t.ex.) men de flesta skulle nog ha med nytta av att läsa själva boken :gremsmile:

De stämningsbeskrivningar jag gillat är de som lyckats väva in stämningen i beskrivningen av världen. Världen måste man i.a.f. beskriva och alla beskrivningar förmedlar någon typ av spänning. Om man ser till att ens berkrivning av den mörka världen med tygdjuren förmedlar en mörk stämning snarare än att kännas som en torr vetenskapsrapport om tygdjurens liv och leverne i habitat X så är man på rätt väg :gremsmile:

Det sista känns f.ö. som ett ganska vanligt problem i rollspel. Det finns många spel med (egentligen) spännande världar och kul teman som när man försöker läsa dem (när man kommit förbi intro-storyn) är torra uppstaplingar av detaljer.

(bara för att vara totalt intetsägande så är det nog ett minst lika vanligt problem att spelet fokuserar helt på att vara stämningsfullt och coolt och helt glömmer att göra det spelbart eller förståeligt)
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Jeg tror du trenger å tenke gjennom noen saker før du skriver en slik tekst:

- er ditt mål å lage et spill med en spesiell stemning? Dersom det er det, bør spillboken fortelle eller vise hva slags stemning spillet har.

- er stemningen inspirert av noe som forklarer dette bedre enn du gjør? Om du tror spillerne vil komme i den rette stemningen ved å lese en spesiell krimbok (eller en film, tegneserie, etc.), er det lettere å henvise dit enn å skrive noe selv.

- er stemningen avhengig av spesielle spillgrep? Dersom den er det, bør du finne disse grepene, og formidle dem til brukerne av spillet ditt. Det bør være konkrete, lettfattelige grep som alle kan bruke, og det bør være lett å se hvordan de skaper den rette stemningen i spillet.

Jeg mener i utgangspunktet at det er lurt å lage rollespill med egne stemninger, og at man da må fortelle brukerne av spillet hva man vil. Sterke stemninger gjør spillet spesielt. I tillegg mener jeg man bør gi brukerne av spillet gode verktøy å bruke, slik at de kan skape de stemningene spillet trenger for å fungere. Verktøyet trenger ikke beskrives i en innledning, men skal man først ha en spesiell stemning, bør man ofre litt plass på å vise hvordan stemningen kan skapes.

Så til det egentlig spørsmålet: Hvordan utformer man en stemningstekst?

Det finnes selvsagt ingen fasit.

--- Det går an å skrive det rett frem: "Jeg vil at dette rollespillet skal være skummelt".

--- Det går an å vise stemningen i en prosatekst: "Døren åpner seg med en lang klagende lyd, vind og edderkoppspinn stryker over kinnet ditt. Du stirrer inn i det tomme og mørke huset. Det er stille her, stille som om verden rundt deg holder pusten...".

--- Det går an å være inviterende: "Dette er et rollespill med fokus på mysterier og mørke, men det er opp til deg å bruke det som du vil. Om du og dine spillere bruker det som et skrekkrollespill, finnes det spesielle triks for å skape mørke stemninger i Stemnings-kapittelet".

Ikke gi leseren for mye om gangen. Små godbiter er bedre enn store porsjoner med "stemnings-skapende" tomprat. En stemning bygges underveis, gjennom måten boken skrives på, eksemplene man gir, spillets system og fortellergrep, og gjennom navnene man bruker.

La stemningen gjennomsyre hele spillboken, i alle spillets elementer. Da blir det lettere å overføre den til spillet, og det er der det virkelig gjelder.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om man skall skriva en text i ett rollspel som direkt beskriver stämningen och temat i spelvärlden, hur ska den då utformas och vad skall den ta upp? Behövs den egentligen?

Mjaa, kan du inte göra som så att du sätter upp lite ramar för hur världen ser ut & kanske själv skriver en liten beskrivning på hur du har tänkt att ditt spel ska se ut.
 
Top