Jeg tror du trenger å tenke gjennom noen saker før du skriver en slik tekst:
- er ditt mål å lage et spill med en spesiell stemning? Dersom det er det, bør spillboken fortelle eller vise hva slags stemning spillet har.
- er stemningen inspirert av noe som forklarer dette bedre enn du gjør? Om du tror spillerne vil komme i den rette stemningen ved å lese en spesiell krimbok (eller en film, tegneserie, etc.), er det lettere å henvise dit enn å skrive noe selv.
- er stemningen avhengig av spesielle spillgrep? Dersom den er det, bør du finne disse grepene, og formidle dem til brukerne av spillet ditt. Det bør være konkrete, lettfattelige grep som alle kan bruke, og det bør være lett å se hvordan de skaper den rette stemningen i spillet.
Jeg mener i utgangspunktet at det er lurt å lage rollespill med egne stemninger, og at man da må fortelle brukerne av spillet hva man vil. Sterke stemninger gjør spillet spesielt. I tillegg mener jeg man bør gi brukerne av spillet gode verktøy å bruke, slik at de kan skape de stemningene spillet trenger for å fungere. Verktøyet trenger ikke beskrives i en innledning, men skal man først ha en spesiell stemning, bør man ofre litt plass på å vise hvordan stemningen kan skapes.
Så til det egentlig spørsmålet: Hvordan utformer man en stemningstekst?
Det finnes selvsagt ingen fasit.
--- Det går an å skrive det rett frem: "Jeg vil at dette rollespillet skal være skummelt".
--- Det går an å vise stemningen i en prosatekst: "Døren åpner seg med en lang klagende lyd, vind og edderkoppspinn stryker over kinnet ditt. Du stirrer inn i det tomme og mørke huset. Det er stille her, stille som om verden rundt deg holder pusten...".
--- Det går an å være inviterende: "Dette er et rollespill med fokus på mysterier og mørke, men det er opp til deg å bruke det som du vil. Om du og dine spillere bruker det som et skrekkrollespill, finnes det spesielle triks for å skape mørke stemninger i Stemnings-kapittelet".
Ikke gi leseren for mye om gangen. Små godbiter er bedre enn store porsjoner med "stemnings-skapende" tomprat. En stemning bygges underveis, gjennom måten boken skrives på, eksemplene man gir, spillets system og fortellergrep, og gjennom navnene man bruker.
La stemningen gjennomsyre hele spillboken, i alle spillets elementer. Da blir det lettere å overføre den til spillet, og det er der det virkelig gjelder.