not till Troberg: kolla, jag tar upp nått jag inte gillar med D&D? Eru nöjd nu?
Jajamensan, speciellt som jag kan svara med hur jag löser samma problem i GURPS! Ge mig ett finger och jag tar hela armen!
I GURPS Cyberpunk finns samma problem där cybernetik kostar bakgrundspoäng (inte exakt XP, men lika nog i det här sammanhanget).
Spelarna gillar inte detta för att de tycker att det är ologiskt. Å andra sidan kan jag inte som spelledare tillåta att någon tar advantage Filthy rich och köper tillräckligt med cybernetik för att jonglera elefanter med ena armen på ryggen medan de löser differentialekvationer i huvudet.
Lösning: De kan köpa för pengar, eller enligt reglerna med pengar och poäng (eller kombination av dessa (tex 50/50)).
"Real world"-logiken bakom detta blir då att om de betaler poäng så utnyttjar de de kontakter och kunskaper de samlat på sig och vet att de får bra grejor.
Går de bara blåögt ner till "Ärlige Harrys bättre begagnade cybernetik" och köper ett racing-chip "Bara en tidigare ägare och det var en 80-årig skolfröken" så riskerar de att inte få en fullgod vara. Racingchippet fungerar jättebra. Tills de kommer ut på motorvägen, då tutan går igång och gasen trampas i botten (och fastnar där).
Det är inte säkert att de får dåliga prylar, men risken finns och den är större ju mindre poäng de betalt.
Spelarna gillar inte riktigt det här systemet heller, men det skiter jag i. Det är så långt jag är beredd att sträcka mig, att gå längre skulle drabba spelbalansen för mycket.
Kanske liknande logik kan lösa en del av problemet i D&D (fast ni skulle vara tvungna att erkänna att ni tagit hjälp av en GURPSare
)?