Så här ungefär
Alla magiprylar i AD&D tillverkas på ungefär samma sätt: man måste ha rätt grundutrustning (typ labb, smedja, eller motsvarande) som kostar en ohemul massa pengar. Man behöver dessutom oftast ett bibliotek där man kan forska fram mer specifikt hur man tillverkar en viss pryl.
Förutom detta så behöver man ha en massa exotiska ingredienser och/eller processer, vilka är helt och hållet upp till spelledarens godtycke. I Player's Option: Spells & Magic så gjordes ett försök att klassificera saker lite mer, så att ett mesigt potion kanske bara kräver en sällsynt ingrediens och en vanlig process medan man för att göra en staff of the magi måste ha femtielva olika saker.
Jo just det, man kan inte börja göra potions och scrolls förrän man kommit upp i level 8 eller något sådant (kommer inte ihåg exakt), och "riktiga" magiska föremål får vänta på level 12, eller kanske level 16 då man kan kasta Permanency (level 8-spell). Detta kan vara vissa problem att få att gå ihop med vissa spelvärldar, då man undrar vilken level 12-16+-magiker som gör alla +1-svärd egentligen...