Nekromanti Att bli en lisch, hjälp någon?

Regmolar

Swashbuckler
En av mina spelare spelar en nekromantiker som gärna vill bli en lisch. Eftersom jag är öppen för den möjligheten (fast han kommer får kämpa för det, tro mig... "Det sanna namnets åkallan" finns inte på det allmänna biblioteket...) har jag läst igenom skapelsemetoden ett antal gånger kan jag det mesta, men det är ett par saker som jag är osäker på. (de följande raderna kan kanske ses som spoilers av vissa spelledare och innehåller mycket referenser till modulen Vandöda & Nekromanti, så det är upp till dig att avgöra om du bör läsa eller ej.)

"Och inte bara det: man måste ta reda på det namn som man kommer få om man blir en lisch."
Ok, måste man bara ha tagit reda på det, eller ska man göra något med det? Det finns info om hur man memorerar det, men det står inget om att man måste... Ens "normala" sanna namn ska ju tatueras på kroppen, så ska man inte göra något speciellt med det framtida?

"De besjälade offren placeras i var (sic!) och ett av de tolv mindre pentagrammen. Om det är levande varelser måste de dödas."
Kanske är fånigt att fråga, men det kommer min spelare kanske att göra och då vill jag gärna ha något att falla tillbaka på...
Måste de dödas inuti pentagrammen? (tycker att själen, som är det man vill åt, borde hinna dra annars, men jag vet ju inte hur långt tid den stannar efter döden...)

"Nekromantikern måste därefter slå ett slag för ritual samt alkemi för att aktivera dodecagrammet och den alkemiska precessen."
Det här är det stora problemet: "ett slag för ritual samt alkemi". Jag antar att de menar "ett slag för riutal samt ett för alkemi", men då är fortfarande frågan... svårighet?
Den alkemiska processen borde ju vara på Ob12T6 och ta 144 timmar, då magnituden på processen normalt är densamma som den vandödes rang. Detta borde en mäktig nekromantiker kunna minska med 9-10 tärningar genom ett Ultrastort labb och diverse vanhelgande (även om han måste öka den igen genom ett par tidshalveringar för att inte somna halvvägs...), men detta leder till en ny fråga: assistenter?
Vid de flesta andra reanimationer har man ju liket på ett bord eller dyl. och är fri att springa runt i labbet tillsammans med assistenterna, men åtminstone en del av preparaten ligger ju i skålar inuti små magiska pentagramfängelser med själar och demoner i... ("Kongelaten placeras i en skål med alkemiska preparat i var och en av docdecagrammets uddar.")
Det är egentligen inte så jätteviktigt, men ritualslaget... vilken svårighet? Om inget annat nämns brukar det ju vara så att man ska kolla regelboken, men ritualsvårigheten beror ju på ritualen, men det är väl ingen ritual i vanlig mening som man utför, så jag har ingen aning... någon som har koll?

Förresten undrar jag om någon vet ifall lamior kan göra sig till lischer, förutom de uppenbara problemen med att begå självmord dvs (min spelare har funderat lite på lamia som förstasteg, och jag läste en tråd om det men minns inte om de kom fram till något.)

All hjälp uppskattas, speciellt om det finns ett bra resonemang bakom :gremwink:

Duddmannen

Hero
Först och främst vill jag komma med en varning (som du kanske redan märkt):

En Lisch är SERIÖST tuff och kan bli den absolut värsta motståndaren alla kategorier om man får tid på sig.

Det innebär att jag allvarligt skulle fundera både en och två gånger innan jag tillät någon rollperson att genomföra detta. Även om man låter det ta tid för rollpersonen och även om man sätter upp en lång lista med saker som måste göras så är det så att när Lischen väl är ett faktum är den näst intill omöjlig att ha som rollperson. De enda situationerna jag kan tänka mig är antingen att spelaren är ensam (en spelare och en SL) eller att alla rollpersoner är Lischar (seriöst überpower, men kan vara coolt).

Till frågorna:
Det är egentligen inte så jätteviktigt, men ritualslaget... vilken svårighet?
Det borde vara Ob13T6, men det reduceras ju av alla faktorer man kan rada upp så som assistenter och labb och extra kongleat.

Förresten undrar jag om någon vet ifall lamior kan göra sig till lischer,
Det kan de inte. Den korta förklaringen är att Lamia har sin själ bunden i sin kropp, men en Lisch har den i dödsriket. Om man vill utveckla detta något kan man säga att Lamia och Lisch är helt olika sorters högre vandöda. Man skulle teoretiskt kunna bli Lamia först och sedan Lisch, men inte tvärt om (varför nu någon skulle vilja det). Däremot blir det inte fråga om någon som har BÅDA typerna samtidigt. Man kan inte äta kakan och ha den kvar - eller om man så vill, man kan inte ha själen bunden i kroppen och samtidigt bunden utanför kroppen i dödsriket.

Regmolar

Swashbuckler
Ja, han ska ha det lite svårt, om jag får bestämma... en tanke kan ju vara att när han väl gjort sig mäktig nog att bli en lisch kan han ju lika gärna gå över gränsen och skapa nytt när det ändå blivit meningslöst att spela vidare på det vanliga sättet (tyvärr är detta mål inte så långt bort som det borde vara eftersom vissa har lite dålig koll på sina spelare... personen som känner sig träffad av detta har all rätt till det, jag skyller alla våra senare problem på dig :gremwink:) Ett varningens ord till alla spelledare: en massa praktiskt taget osårbara zombier + ett rejält gäng rollpersoner gör striderna ganska sega...

Ok, så enligt dig ska man få tillgodogöra sig labbonusen från jättelabbet? Det är i och för sig ganska logiskt, med tanke på vad Ob12T6 normalt utfaller i...
Sen undrar jag också vad han ska göra med ritualen... köra effekten "Aktivera dodecagram" förstärkt till 12-13 filament? Skulle inte förvåna mig med tanke på att de två andra lischritualerna bryter en eller två grundläggande ritualregler...

Klargöring: nej, ALDRIG att jag låter en lamisch existera, det är natur- såväl som regelvidrigt. Frågan var vad folk hade för åsikter om utsikterna att gå från alkemiskapad lamia (kan man göra det på sig själv förresten? Borde vara ganska jobbigt...) till plain, standard, überpowered lisch.

Zolod

Veteran
Hm, under ett äventyr lät jag faktiskt en av spelarna spela licsh och det blev ett ganska jobbigt äventyr. Fastän de andra spelarna också var extremt über så var lischen absolut bäst, det jobbigaste var det faktum att han i stort sett inte gick att stoppa utan att döda honom eftersom de inte kan svimma, sövas m.m. Dessutom så kunde denna lisch teleportera sig vilket gjorde att man heller inte kunde binda honom, det var faktiskt en riktig mardröm med en lisch som kunde ploppade upp lite överallt...

Sen så är det omöjligt för en lamia att bli lisch eftersom de inte får använda färdigheten andeförnimmelse vilken måste användas när man gör sig själv till lisch.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Att bli en lisch, hjälp någon? (även lite OT)

Först vill jag bara klargöra en sak: jag tänker inte låta honom bli en lisch inom de närmaste månaderna (IRL, alltså), om han nu lyckas, dvs. Jag tror att jag har en ganska bra bild av exakt hur jobbigt det skulle vara med honom som lisch. Mitt mål var att få svar på frågor om ritualen, inte varningar om hur mäktiga lischer är. Ursäkta om jag låter otrevlig, men jag vill få det klargjort en gång för alla.

Ja, jag har också tänkt på det, men poängen är att lischen begår självmord innan slaget mot Andeförnimmelse görs, vilket borde göra det möjligt för lamian att bli en lisch om själen bara frigörs från kroppen, som den borde göra vid döden om inte lamiornas natur förändrar det. Det är helt enkelt en fråga om lamiornas natur: är de en själ bunden i en kropp som förändrats så att de får sina förmågor, eller är även själen förändrad och därmed inkapabel att lämna kroppen/fungera som människors själar efter döden?

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Vi har en kamnpanj med en spelare som är lisch och det funkar rätt så bra eftersom vår spelledare har en benägenhet att utsätta oss för smärre värre grejer, t ex politik :gremlaugh:
Grejen är att inte låta lischen vara bäst i mundana och gärna se till att (för att ta hand om den obligatoriska makthungern) se till att resten av spelgruppen är tjänare till lischen. Jag spelar t ex alltiallomagiker i tjänst hos lischen och är numera även den enda levande i gruppen, att min rp klarar av det beror nog på att han ser fördelarna med att han en mäktig varelse på "sin" sida.

Regmolar

Swashbuckler
Klargörande, läs detta innan ni svarar, tack!

Förlåt om jag tjatar, jag tyckte det var ett trevligt inlägg men nu måste jag klargöra en sak. Med syfte när jag gjorde det första inlägget var egentligen att få svar på vissa frågor om lischens skapelseprocess !

Om spelaren i fråga nu lyckas bli en lisch, eller kommer farligt nära, återkommer jag om det, men tills vidare har jag inte så stort behov av det eftersom jag har ett äventyr på gång och sen hade tänkt spela med helt andra karaktärer ett tag. Missförstå mig inte, jag uppskattade verkligen inlägget, men jag har inte det här problemet riktigt än...

Avslagen_Cola

Warrior
Har också en spelare vars karaktär vill bli en lisch, men det lär ju dröja några år IRL innan det händer :gremtongue:
Ska dock försöka mig på att svara på dina frågor så gott jag kan och inte ta upp hurvida lischer är über eller inte :gremwink:

"Och inte bara det: man måste ta reda på det namn som man kommer få om man blir en lisch."
Ok, måste man bara ha tagit reda på det, eller ska man göra något med det? Det finns info om hur man memorerar det, men det står inget om att man måste... Ens "normala" sanna namn ska ju tatueras på kroppen, så ska man inte göra något speciellt med det framtida?
Jag tolkar det som att det är ens lisch-namn som ska tatueras, bara det att de inte uttrycker det så tydligt i boken. Det låter också mest logiskt. Man kan ju se det som ens "onda" namn :gremelak:

"De besjälade offren placeras i var (sic!) och ett av de tolv mindre pentagrammen. Om det är levande varelser måste de dödas."
Kanske är fånigt att fråga, men det kommer min spelare kanske att göra och då vill jag gärna ha något att falla tillbaka på...
Måste de dödas inuti pentagrammen? (tycker att själen, som är det man vill åt, borde hinna dra annars, men jag vet ju inte hur långt tid den stannar efter döden...)
Jag anser att pentagrammen (som ingår i Avgrundens Port) binder själarna precis som ett vanligt pentagram, alltså måste offren dödas i pentagrammen där själen inte kan ta sig ut. (Ska starta en tråd om det där med pentagram, rang och STY sen också :gremsmile:)

"Nekromantikern måste därefter slå ett slag för ritual samt alkemi för att aktivera dodecagrammet och den alkemiska precessen."
Tror att ritualen "Avgrundens Port" inte är lagt än så länge, utan man lägger den samtidigt som man offrar de besjälade varelserna. De är som sagt inte så himla tydliga i boken. Men enligt mig så är det bara att köra på i 18 timmar med maximal svårighet på Ob3T6 vilket borde funka om man nu kommit över kunskapen om hur man blir lisch. :gremwink:

Den alkemiska processen är ett problem... 12:e magnituden är ganska grov, eftersom det dröjer sjukt lång tid och kräver sjukt mycket utrustning. I magiboken står dock något lättande, att man kan sköta ett laboratorium i skift, även om en blivande lisch troligtvis inte litar på någon annan... Personligen har jag svårt att inse exakt vad man gör under den alkemiska delen av nekromanti, ska nog starta en sådan tråd också :gremtongue:
Där är det nog mest upp till dig om du vill köra enligt reglerna och kräva multumstort labb eller helt enkelt skippa den delen eller göra slaget massa nivåer lättare för att man vet det sanna namnet och stuff.

Förresten undrar jag om någon vet ifall lamior kan göra sig till lischer, förutom de uppenbara problemen med att begå självmord dvs (min spelare har funderat lite på lamia som förstasteg, och jag läste en tråd om det men minns inte om de kom fram till något.)
Antar att du fått svar på denna fråga? Enligt mig är det ungefär lika troligt som att dvärgar och alver skulle få barn tillsammans :gremgrin:

Regmolar

Swashbuckler
Tack för ett långt och välskrivet svar, bra att veta att det finns andra i en liknande situation :gremsmile:

Jag tolkar det som att det är ens lisch-namn som ska tatueras, bara det att de inte uttrycker det så tydligt i boken. Det låter också mest logiskt. Man kan ju se det som ens "onda" namn
Det gjorde jag också, tills jag läste igenom det igen för ett par dagar sedan och funderade lite. Man tatuerar ju in namnet för att själven ska kunna finna kroppen igen, och då borde det ju vara själens eget namn, eller? Alternativt kan man ju köra på båda; det egna för att själen ska hitta tillbaka och det framtida för att omvandlingen ska ske?

Jag anser att pentagrammen (som ingår i Avgrundens Port) binder själarna precis som ett vanligt pentagram, alltså måste offren dödas i pentagrammen där själen inte kan ta sig ut. (Ska starta en tråd om det där med pentagram, rang och STY sen också )
Precis min åsikt, nu vet jag att det är fler som håller med.

Tror att ritualen "Avgrundens Port" inte är lagt än så länge, utan man lägger den samtidigt som man offrar de besjälade varelserna. De är som sagt inte så himla tydliga i boken. Men enligt mig så är det bara att köra på i 18 timmar med maximal svårighet på Ob3T6 vilket borde funka om man nu kommit över kunskapen om hur man blir lisch.
Det underliga är ju att ritualen redan är fullbordad, filamenten och preparaten (åtminstone en del av dem) utplacerade och själarna fångade...

Antar att du fått svar på denna fråga? Enligt mig är det ungefär lika troligt som att dvärgar och alver skulle få barn tillsammans
Nja, om du läser ett av mina andra inlägg så filosoferar jag ju lite om saken... min slutsats blir nog att man måste ha mer ingående kunskap i lamiornas natur än vad som kan utläsas i V&N.

Det verkar som om jag sågade ganska många av dina punkter, men tack för ditt svar. Fick mig att tänka till lite.

Avslagen_Cola

Warrior
Det gjorde jag också, tills jag läste igenom det igen för ett par dagar sedan och funderade lite. Man tatuerar ju in namnet för att själven ska kunna finna kroppen igen, och då borde det ju vara själens eget namn, eller? Alternativt kan man ju köra på båda; det egna för att själen ska hitta tillbaka och det framtida för att omvandlingen ska ske?
Jag citerar från boken: "man måste ta reda på sitt sanna namn som man kommer att få om man blir en lisch. (här står ritualen för att ta reda på det namnet) När man fått reda på sitt sanna namn (som lisch tolkar jag det som) måste detta tatueras in på kroppen."

Jag antar att de menar lisch-namnet eftersom de just gått igenom det, men det är en öppen fråga.

Det underliga är ju att ritualen redan är fullbordad, filamenten och preparaten (åtminstone en del av dem) utplacerade och själarna fångade...
Mjo, det känns lite sådär... Men jag tolkar det som att alla förberedelser är klara, det är bara de sista grejerna... Hittar ingen annan ritual som man skulle göra.

Nja, om du läser ett av mina andra inlägg så filosoferar jag ju lite om saken... min slutsats blir nog att man måste ha mer ingående kunskap i lamiornas natur än vad som kan utläsas i V&N.
Jag har faktiskt en väldigt god takne kring detta! Det är samma effekt som att göra en ultor av en gammal zombie, det nya tar över det gamla helt och hållet. Enda skillnaden är att man har en själ som måste hänga med hela tiden.

Regmolar

Swashbuckler
Jag antar att de menar lisch-namnet eftersom de just gått igenom det, men det är en öppen fråga.
Läs mitt föregående svar, det stämmer lika bra den här gången med.

Mjo, det känns lite sådär... Men jag tolkar det som att alla förberedelser är klara, det är bara de sista grejerna... Hittar ingen annan ritual som man skulle göra.
Ja, men problemet är ju att hela processen med ritualer och allt (gäller resten av boken med för den delen...) inte verkar ta särskilt hårt på magireglerna, så jag har ingen aning... Borde man vända sig till författaren kanske? :gremwink:

Jag har faktiskt en väldigt god takne kring detta! Det är samma effekt som att göra en ultor av en gammal zombie, det nya tar över det gamla helt och hållet. Enda skillnaden är att man har en själ som måste hänga med hela tiden.
Jag visste inte at man kunde skapa ultorer av zombier, men...
Klargöring (nr. 2, tror jag): Tanken var INTE att smälta samman lischen och lamian, som sagt är min tanke att lamieringen försvinner, men jag vet inte... det är för mycket oklart till lamiornas exakta natur (se tidigare resonemang). Ultorer och zombier är förresten en lite dålig liknelse tycker jag, ultorn är ju praktiskt taget bara en boostad zombie, medan lamior och lischer är två helt orelaterade företeelser (med undantaget att båda baseras på nekrotropi och är jäkligt farliga...).

Avslagen_Cola

Warrior
Jag visste inte at man kunde skapa ultorer av zombier, men...
Klargöring (nr. 2, tror jag): Tanken var INTE att smälta samman lischen och lamian, som sagt är min tanke att lamieringen försvinner, men jag vet inte... det är för mycket oklart till lamiornas exakta natur (se tidigare resonemang). Ultorer och zombier är förresten en lite dålig liknelse tycker jag, ultorn är ju praktiskt taget bara en boostad zombie, medan lamior och lischer är två helt orelaterade företeelser (med undantaget att båda baseras på nekrotropi och är jäkligt farliga...).
Grejen är att en zombie som blir till en ultor (eller jordgast om man vill det) töms på sina tidigare kongelat och blir ett vanligt lik en kort period för att sedan fyllas med den nya kraften, samma sak om man vill ge en vandöd en nekrotropisk förmåga, då animerar man om den på högre rang bara.

Regmolar

Swashbuckler
Grejen är att en zombie som blir till en ultor (eller jordgast om man vill det) töms på sina tidigare kongelat och blir ett vanligt lik en kort period för att sedan fyllas med den nya kraften, samma sak om man vill ge en vandöd en nekrotropisk förmåga, då animerar man om den på högre rang bara.
För det första: varför slösa bort en zombie? Det är väl i nio av tio fall smartare att bara ta valfri död människa istället för en av sina vandöda tjänare. Det ligger väl åtminstone ett par timmars arbete och tre filament nektrotropi bakom fulingen, åtminstone så jag skulle hellre ge mig iväg och leta andra döingar att använda...

För det andra: Verkar som en mycket bättre idé att bara ta det valfria liket och göra en ny istället, så slutar du med en omoddad och en boostad vandöd istället för bara en boostad och åtskilliga timmars arbete, ett antal filament och troligen lite alkemiska preparat i vasken...

Det verkar som om vi har lite olika regeluppfattning här, så skulle du kunna förklara ditt resonemang för mig?

Avslagen_Cola

Warrior
I nio fall av tio, ja. Det är mer bara en nödlösning ungefär.
Resonemang är: Man kastar bort en jäkla massa jobb för att man har brist på lik. Hittar det inte i boken nu, men är rätt säker på att det nämns att man får reanimera om ett lik men då förlorar det sina tidigare egenskaper.

Var bara en grej som jag tänkte nämna, eftersom det borde bli samma sak med en lamia/lisch. Det går inte att göra en belial av dem utan att allt det gamla försvinner, som ytterligare exempel.

Bunny

Crazy like a fool
Det cirkulerar otroligt mycket mystik och legender kring lischerna. De få lischer som kan tänkas vara kända av gemene man är oftast onskefulla varelser från sagorna och då rör det sig i hög grad om kreativa sagoberättares kreationer. Men i Mundana existerar det lischer i allra högsta grad, och dessa trivs nog ganska bra med den okunskap som finns om dem. Det är inte heller en slump att de få lischer som överlevt i civilisationens skugga eller som hemlösa vandrar av och an bland dagens riken oftast är väldigt, väldigt gamla.

Lischernas bäst bevarade hemlighet - hur de blev till - är nämligen sakta på väg att falla i total glömska. Att vara en tillräckligt mäktig nekromantiker att faktiskt genomgå och överleva ritualen som omvandlar din kropp och själ är en sak, väl svårt i en värld där nekromantiker ständigt förföljs. Att faktiskt nå kunskap om ritualen är likväl det största hindret. Jag skulle, som du nämner i ditt första stycke, dedikera ganska många spelmöten åt att finna denna kunskap och jag skulle inte göra det speciellt enkelt. Det finns en sak till - jag skulle enbart köra på den linjen om de andra spelarna också var med på det. Att solospela eller involvera detta i en större plot skulle ta allt för mycket uppmärksamhet från de andra i mina ögon. Det är det första och viktigaste du ska ta ställning till, tror jag, så om du kör på detta försök se till att de andra också har starka incitament att hänga på (de kan i sin tur enbart få veta delar av projektets natur, eller få helt falsk information - "Vi ska ut på skattjakt, och jag har lyckats komma över en karta! Vi blir stenrika!!").

Om "det sanna namnets åkallan" fortfarande finns bevarad i skrift (den kanske bara finns bevarad i memorerad form, åtminstonde kan ryktet om att det förhåller sig så göra eventuella spelare nervösa), är den nog svartsjukt bevakad. Jag har svårt att tro att någon av de stora magiskolorna har exemplar av ritualen - risken är trots allt att frestelsen blir för stor för någon ledande magiker, och då är en hejdundrandes skandal i antågande. Vissa kunskapstörstande drakar kan ha den, och den kan finnas kvar bortglömd i en katakomb/ruin/grotta någonstans. Någon magikrat i Thalamur, levande eller död, kan ha fått tag i brottstycken av den men inte lyckats göra den komplett - då kan rollpersonerna få söka på ett flertal olika ställen, eller få följa ett spår av gåtor likt Da Vinci-koden. Ett möjligt scenario kan vara att de söker upp och förhandlar sig till/tilltvingar sig/stjäl informationen av en redan existerande lisch. Dessa är naturligtvis både mäktiga och stolta (kanske även lite väl högmodiga, dock), så det kan bli svårt men inte omöjligt.

Det kanske inte var exakt den här hjälpen du bad om, men det är den jag är bäst på att ge. Allt detta Ob-trillande ger mig endast huvudvärk... :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Du har ett par väldigt bra poänger, nu ska jag bara få min spelare (powergamer och regeltrixare av ganska hög klass) att inse detta... kan slå vad om att han på något sätt kommer att skylla på sin Sanari-bakgrund (observera att karaktären skapades under en annan SL, så vänligen inga "du får ha lite koll när de gör karaktärerna för det här är faktiskt ditt eget fel" eller dylikt).

Nu ska jag bara lyckas övertala honom om att jag har all rätt i världen att göra spelvärlden och nekromantin mer levande (host...) och intressant än tidigare även om det innebär att inte följa böckerna... samt att tre av hans zombier faktiskt blev dödade i förra striden.

Bunny

Crazy like a fool
"Du har ett par väldigt bra poänger, nu ska jag bara få min spelare (powergamer och regeltrixare av ganska hög klass) att inse detta..."

Ojdå. Med sådana spelare antar jag att varianten med en outforskad katakomb/ruin/grotta, tillsammans med lite action på vägen, kanske passar dem bäst. Att ta sig till en lisch och tilltvinga sig/stjäla informationen kommer som en god tvåa. Detta är förutsatt att de inte skulle uppskatta intrigerandet som krävs för att förhandla sig till informationen av lischen (vilket inkluderar att skaffa sig en förhandlingsposition och erbjuda både piska och morot - det räcker kanske inte att dyka upp hos lischen och be snällt (och han vill givetvis endast skiljas med ritualen till ett gruvligt pris! Död och elände!)), inte heller skulle uppskatta tankenötterna i ett Da Vinci-scenario eller den sociala interaktion som kan krävas av ett pussel-scenario, där ritualens olika delar har spridits i fyra vädersträck. Vill du, kan du försöka kittla deras tendenser att agera utanför de regeltrixande delarna av rollspelet genom att inkludera dessa element i sökandet (du kan gå så långt som att alternativet till att inte interagera således blir lika med att inte finna ritualen), men jag drar säkert för långtgående slutsatser om eran spelstil nu...

"Nu ska jag bara lyckas övertala honom om att jag har all rätt i världen att göra spelvärlden och nekromantin mer levande (host...) och intressant än tidigare även om det innebär att inte följa böckerna..."

Klart du har rätt till det, men det bästa vore ju förståss om du kan förmå honom att förstå att mer levande (*harkel*) magi i högsta grad ligger i hans intresse också. Det blir bäst när sådant görs i samförstånd (Oh! Då bör du inte glömma de andra spelarna heller!).

"... samt att tre av hans zombier faktiskt blev dödade i förra striden."

Rätt åt honom! :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Lyckligtvis är han den ende som tar det där fullt ut, och som SL måste jag ju göra mitt bästa för att tillfredsställa spelarnas behov såväl som mina, så jag kör på att kompromissa (medan jag såklart gör som jag vill bakom skärmen :gremwink:)

Nä, jag ska väl egentligen inte klaga. De har "bättrat" sig en hel del hela bunten. Nu ska jag bara få bukt med metarollspelandet, taktiken just nu är att lägga in element som inte omnämns i regelböckerna (vilket gör metandet omöjligt och därmed eliminerar problemet på ett snyggt sätt) och att modifiera saker i regelböckerna lite lagom bort bort från deras originalvärden... (vilket dock inte hjälper när barbaren nödvändigtvis ska lyckas få en en kritisk träff i hjärnan på mitt fina, boostade sumpmonster :gremmad:)

Jaggernaut

Hero
vilket dock inte hjälper när barbaren nödvändigtvis ska lyckas få en en kritisk träff i hjärnan på mitt fina, boostade sumpmonster :gremmad:

Tja, du är inte den enda som råkat ut för något liknande :gremtongue:

/Jaggernaut - överraskningar kommer inte enbart i packet.