Nekromanti Att bli gammal

Krille

Super Moderator
Igår fick jag hem en DVD med en relativt nyinspelad konsert med The Mission. Konserten spelades in 2004 i Köln.

Tja, det var en trevlig platta. Den innehöll ungefär alla favoriterna i fullflådig DTS och massor med extra mumsmums. Det var inte så där jättemycket livekänsla över den, men musiken kan jag inte klaga på så mycket. Kanske var mixen sådan att trummorna fick lite väl framträdande plats, och det var svårt att skilja gitarrerna åt ibland. Wayne Hussey såg väl inte ut som jag mindes honom, utom näsan (varför hänger jag upp mig på folks näsor?).

Men det som jag slogs av var nog publiken. Det var nämligen enbart medelålders lönnfeta svartklädda hobbygåffare alltihop. Och det fick mig att tänka: är The Mission verkligen så hejjans föredetta?

Nånstans vid det här laget så slogs jag av att om jag hade varit där vid inspelningen så hade jag garanterat varit medelålders, svartklädd, hobbygåffare och dessutom inte bara lönnfet utan tjock. Dessutom hade jag varit lika patetiskt extatisk över spelningen som de andra i publiken.

...vad jävla gammal jag kände mig helt plötsligt.

Storuggla

Champion
Inte för att öka på åldernojjan, men jag är 27 och har ingen aaaning om vilka The Mission är. För mig är det en film med De Niro och Irons. :gremwink:

Storuggla, med indianer!

Johan K

Gammal & dryg
Well, får väll villigt erkänan att man har fått några tendenser till åldersnoja jag åxå. Kom på att jag bara har 1½ år kvar till 30 & av dessa snart 30 år har man ägnat 20 år till rollspel & sådant...
Livet går alldels för smannt ibland.

/ Johan K, som tror sig åxå ha hittat sina första gråa hår.. :gremsuck:

Feuflux

omjonasson.se
Hur man vet att man är gammal:

Hur man vet att man är gammal:
* Du pratar om vädret.
* Du gör "ljudeffekter" när du reser dig upp.
* Fjortisarna är födda på ett helt annat årtionde än du trodde innan du räknade efter.
* Man känner sig lugnad när man ser poliser (plockad från en serie).

Fyll på listan. :gremsmile:

haltageten

Dum inuti huvudet
Nu är inte jag så där gammal som man kan tro. Fyller bara tjugo i september. Men fortfarande så drabbar åldersnoja oss alla. Jag får bara panik av att tänka på att jag ska studera i ungefär fem år till och att jag sen har _många_ år kvar av jobb framför mig. Fast det som skrämmer mig mest är det faktum att dessa fem år av studier kan bli helt felplacerade då jag inte har en aning om vad jag vill göra, vill jag verkligen bli en lärare?

- Jocke

Hjalle

Swashbuckler
Att bli gammal...

...,kan jag juh glädja mig med, kommer inte drabba mig på några år.

-Hjalle - fast jämfört med vissa jämnåriga så känner jag mig rätt så åldrad.

Pom

Swashbuckler
Jag väljer att se det såhär:

Nuförtiden är det normalt även för icketonåringar att vara intresserade av sådant som tidigare hade tonårsstämpel. Man behöver inte sluta lyssna på viss musik när man når en viss ålder. :gremsmirk:

(Sedan inbillar jag mig att många konserter är för dybara att bevista om man inte är tryggt vuxen eller sponsras av en sådan).

Nightowl

Champion
Man behöver inte sluta lyssna på viss musik när man når en viss ålder.
Well, för farsans generation var rock n' roll något som tonåringar lyssnade på. Nuförtiden är det något som pensionärer lyssnar på. Det har blivit OK att digga "Great Balls of Fire" fastän man är gråhårig eftersom dom som diggade GRoF har hunnit bli gråhåriga.

Samma sak - min generation lyssnade på hårdrock, så det är normalt att hårdrockare är farsor (är inte Ozzy typ farfar med rulator nuförtiden?). Det kommer att dröja ett tag innan det blir normalt att gubbar lyssnar på, säg, hiphop, och då är säkert hiphop värsta jätteute. Men det kommer.

Själv har jag varit en stofil sedan jag var i lägre tonåren. Min favoritartist som knort var Povel Ramel , vilket betyder att jag tekniskt sett borde ha varit tonåring vid tidigt 50-tal...

Erik, kan flera av Karl Gerhards kupletter, dessutom

Dewil

Skrivbordsgeneral
...vilket får mig att tänka på följande ordväxling från en av mina favoritfilmer:

TRAVIS

I had an insight, Mr. Hall.

MR HALL

I'm all ears.

TRAVIS

OK, like, the way I feel about the Rolling Stones is the way my kids are going to feel about Nine Inch Nails, so I really shouldn't torment my Mom anymore, huh?

MR HALL

Yes. Well, it's a little off the subject of Haiti, but tolerance is always a good lesson, even when it comes out of nowhere.

TRAVIS

Thank you.
Dewil

Rosen

Myrmidon
Re: Hur man vet att man är gammal:

* Fjortisarna är födda på ett helt annat årtionde än du trodde innan du räknade efter.

* Gamla gubbar och tanter är också födda ett helt annat årtionde än du trodde...
* Du nämner en serie som du såg på TV häromåret, och får svaret "Ååh! Den brukade jag titta på när jag var liten!"
* Under en diskussion droppar du en självklar referens till ett allmänt välkänt spel, rockband eller nåt, bara för att upptäcka att du är den ende i rummet som har hört talas om det.
* Du läser i en musiktidning att din favvogrupp äntligen har återförenats. Fast du hade ingen aning om att de hade splittrats... och när du tänker efter var det nio år sedan du senast köpte en skiva med dem.
* Du hör några grabbar i lumparkläder snacka om den gångna helgen, och veckans anekdot är att en av dem blev full på krogen och hånglade med en gammal kärring som var 10-15 år yngre än du.

--
Åke

Eksem

Champion
Eftersom det var en väldigt roligt ordväxling skulle jag vilja veta vilken film det är så att jag också kan se den, tack.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Eftersom det var en väldigt roligt ordväxling skulle jag vilja veta vilken film det är så att jag också kan se den, tack.
Clueless, en film som är full av oneliners. Manus och regi av Amy Heckerling efter Jane Austens "Emma", om en sanslöst bortskämd (och bortkommen) tonårstjej (Alicia Silverstone) i Beverly Hills som försöker para ihop och "fixa till" alla i sin omgivning utan att inse att det är hon själv som letar efter kärleken.

- You like Billie Holiday?
- I love him.

Dewil

Krille

Super Moderator
Nu börjar vi få gråa hår...

Hur man gör Krille gammal:

DN said:
Är det någon som minns succé-filmerna med Indiana Jones?
Och nu vill jag bara skrika "men det är ju klart att någon gör!!!"

...men sen började jag tänka, är det någon som minns succé-filmerna med Indiana Jones? Är det egentligen inte så att Indy snarare är en antik kvarleva från tiden precis innan den tid då moderiktighet mättes i volymmått hårsprej och då musikdebatten mest var i form av krig mellan syntare och hårdrockare? Hur är det med de yngre förmågorna som inte upplevde Indy på den tid det begav sig, vad har ni för åsikt om Indy? Skulle han ha stått sig än idag?

(Läs resten av artikeln här.)

MrG

Swashbuckler
Re: Nu börjar vi få gråa hår...

Skulle han ha stått sig än idag?
Klart att han skulle! Framför allt är det en kvalitativ hantverksproduktion, alla knep i boken, korrekt genomförda.

Presic som Pirates of the Carrabian för några år sedan gjorde samma sak. (och först blir jag orolig om det var min ålder som gjorde att jag tyckte om den filmen, men min då elvaåriga systerdotter var också väldigt förtjust i den, så kan inte bara vara vi dinosaurier som gillar sånt :gremlaugh:)

MrG

Swashbuckler
Nu börjar vi tappa hår

Nu börjar vi få gråa hår...
Förresten var glad du som har hår kvar på huvudet, själv får jag spara ut skägg för att kompensera :gremtongue:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Indy tappar håret

Om en fjärde film ska bli trovärdig med en 60-plussare i huvurollen bör Indys äventyr utspela sig på 1950-talet.

Ska regissören ersätta brunskjortor med rödskjortor? :gremwink:

Är det dags för slemma utomjordingar att göra entré?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Indy tappar håret

Om en fjärde film ska bli trovärdig med en 60-plussare i huvurollen bör Indys äventyr utspela sig på 1950-talet.
Gjorde inte efterkrigs-Indy en cameo i TV-serien? (Jag vill minnas att det var det avsnittet som handlade om gangsters och jazz, och att vi både fick se/höra Indy spela kornett och bära skägg.)

Ska regissören ersätta brunskjortor med rödskjortor?
Det är standardgreppet. Ifall elaka kommunister anses som passé kan man lägga in columbianska knarkhandlare istället, det brukar alltid funka när ens bad guys har försvunnit. I värsta fall man man slänga in SPECTRE eller Singh-piraterna. :gremgrin:

/Anders

MrG

Swashbuckler
Re: Indy tappar håret

Gjorde inte efterkrigs-Indy en cameo i TV-serien? (Jag vill minnas att det var det avsnittet som handlade om gangsters och jazz, och att vi både fick se/höra Indy spela kornett och bära skägg.)
Det var väll det långfilmslånga pilotavsnittet? Hade han inte lapp för ena ögat också? Och var det inte en supransax han spelade (har för mig att det var en liten sax eller en klarinett, inte en kornett (kornett är, om jag minns rätt, den trumpet som mest ser ut som en musköt)).

Men hår tror jag den lycklige j-vluen hade :gremgrin:

Nightowl

Champion
Skurkbyten (OT)

Ifall elaka kommunister anses som passé kan man lägga in columbianska knarkhandlare istället
Journalisten Torsten Ehrenmark översatte amerikanska thrillers under 50-talet (under pseudonym, för han var egentligen förbjuden av sin arbetsgivare att ta extraknäck).

Han fick order av förläggaren att byta ut alla onda nazistiska tyskar till onda kommunistiska ryssar och tjecker istället. Ehrenmarks egen kommentar till detta var (och detta var 80-tal): "Skulle man göra en nyöversättning, får man väl byta ut dem mot sydafrikaner".

Erik