Kutulu har överhuvudtaget inget förbättringssystem. Man blir bara, utan undantag, sämre.
Det fungerar såhär: Blir man skadad i strid så sjunker en av ens "aktiva egenskaper". De är det närmaste spelet har traditionella grundegenskaper/färdigheter, och består av Rörlighet, Styrka, Lönndom, Avståndsvapen, och Närstrid. Så om man blir skadad så blir man sämre i någon av dessa. Detta symboliserar att man som vanlig människa sällan blir helt återställd när man väl t.ex. blivit skjuten eller så, framför allt inte när man inte har tillgång till helt modern sjukvård och så vidare. Man har alltid lite sämre flås, eller en arm som inte riktigt går att böja lika mycket längre, eller en svag ringande huvudvärk.
Om man beter sig illa socialt så kan SL först varna och sedan helt sonika sänka en av ens "passiva egenskaper". De är Anseende, Övertala, Börd och Kredit. Klart ens kreditvärdighet sjunker, klart ens ord har mindre vikt och både ens personliga anseende och familjeanseende sjunker när man börjar bete sig märkligt; slåss mot saker som inte finns, prata om monster, spendera familjens pengar på udda resor och artefakter, och bete sig alltmer irrationellt och sjukligt…
Ju mer konstigheter man är med om desto mindre korrekt bild av verkligheten får man dessutom. SL förvrider mer och mer av sina beskrivningar för att återspegla en allt lösare koppling till den fysiska världen.
Det närmaste man kommer "förbättring" i Kutulu är att man också i takt med att man är med om fler underligheter faktiskt ser dem tydligare och får lättare att få ihop sina intryck. Hjärnan ställer om sig…
Men ja, Kutulu är inte direkt gjort för att man ska ha rollpersoner som överlever kampanj efter kampanj, om man säger så. Det finns bara ett slut för den som blickar djupt ned i avgrunden, och det är att trilla ner i den…
(För den som vill spela med "mesregler" kan man givetvis lätt hacka in erfarenhetspoäng och mental och fysisk läkning. Men det är inte riktigt tänkt att spelas så).
Jag har tyvärr bara fått spelleda Kutulu, inte spela, men jag upplever inte att de spelgrupper jag kört med tyckt speciellt illa om det här. Det har liksom passat tematiken. Det kanske hjälper att man inte slår så mycket tärning i Kutulu?