Har skett ett flertal gånger på olika sätt i olika system.
Det vår grupp kommit fram till är att det är enklare med maktbaser som har ändliga resurser. Fördelen är naturligtvis att berättaren har koll på vad rollpersonerna kan komma att få tag på, eller hur mycket skada man kan infoga med sabotage eller exempelvis lönnmord på personal. Naturligtvis är inget maktövertagande fullständigt och det är sällan det går vägen utan en hel del "svinn" sker. Exempelvis att gruppen tar över fiendens kontaktnät men bara delar av det då de slog ihjäl "The evil overlord's" högra hand som var den enda med kontakt med delar av nätverket. Efter egen erfarenhet är det alltid lättare att blockera/förstöra än att ta över.
Vår grupp annamade från Gurps 4ed (bra ideer men inte särskilt bra system annars) grejen med att skapa Metakaraktärer, dvs att Stora företag, Handelsgillen, Hemliga sekter osv skapas som en "karaktär" med ett eget formulär och stats. Vi brukar köra hyfsat sandboxit och fisktankaktigt så när världen/staden/området skapas skapar berättaren en tre-fyra maktfaktorer i förväg. Sen kan flera tillkomma under spelets gång om någon gruppering visar sig vara tillräckligt viktig/inflytelserik för äventyret. Detta brukar ske efterhand som spelarna lyckas med kunskapsslag/efterforskningar/sociala konflikter, ju mer de lyckas/misslyckas desto mer information/desinformation blir tillgängligt.
Exempelvis i vår nuvarande Eontestbetakampanjförattprovaaregler springer de runt i staden Lagaths undre värld. Deras "gille", deras huvudkonkurrent (annat "gille"), stadsvakten och två andra grupper har alla sina egna metakaraktärer och namngivna viktiga personer från början innan vi startade.
Under spel skapades ännu en metakaraktär i form av tiggardrottningen och dennes följare. I början enbart ett namn på en kontakt som kom upp, men blev snabbt en metakaraktär med egna resurser, behov och tillvägagångssätt. Spelarna har sedan (efter mycket förhandlande och tärningsrullande) fått utnyttja tiggardrottningens resurser (informationsnät osv) för att ge sig på det konkurrerande gillet's resurser.
I och med detta har de till slut upplöst det konkurrerande gillet. Det kostade dem mycket i resurser och de är skyldiga tiggardrottningen en hel del, men de har lyckats ta kontrollen över det andra gillets smuggelring (högre inkomst, lättare tillgång på "exotiska" varor) intakt (mer förhandlingar) och en del stulet handelsgods som de kan använda vid senare tillfälle. De skulle även kanske kunna använda det andra gillets tillhåll (annan resurs) men ingen av dem har sagt något om det ännu.