Nekromanti Att bo på första våningen............

chrull

Stockholm Kartell
Bottenplan är något som sänker värdet på lägenheten i vissa fall, helt klart. Hur mycket beror nog helt på vart man bor, och inte bara i vilken stad/stadsdel utan i vilket kvarter och läget på lägenheten.

Men ibland är det tvärt om. I husen intill oss skulle jag gärna bo på bottenplan, bottenplanslägenheterna i det ena huset är etagelägenheter och i det andra har de alla en riktigt stor altan och trädgård mot en skitmysig innergård. Som att bo i radhust bortsett från att det också råkar bo folk ovanför.

Magnamund

Warrior
Jag skulle aldrig bosätta mig på bottenvåningen och kommer troligtvis aldrig flytta igen. Bor numera högst upp i huset, balkong i söderläge och jag slipper ha nån jävel klampandes ovanför mig. Det är relativt lyhört vilket är störande när man som jag arbetar treskift (mestadels natt) men att bo högst upp underlättar åtminstone en del.

Flytta ut i skogen argumentet biter inte på mig och oavsett vilket har jag varken råd eller lust att flytta ut till en stuga i skogen. Det vore klart opraktiskt. Däremot vore det trevligt med treglasfönster och bättre isolering för att slippa störomoment och kylan som letar sig in under årets kallare månader.

Korpen

Hero
kloptok;n99634 said:
Jag ska dock ha dina råd i åtanke nästa gång jag flyttar, så att jag inte av misstag råkar hamna på bottenvåningen och ISIS hälsar på och skjuter mig. Det vore olyckligt.
Alltså, det spelar inte så stor roll vilken våning du bor på. När du flyttar till Mosul finns den risken oavsett vilken våning du sitter och ölar på...

kloptok

Pensionerad astrolog
Korpen;n100234 said:
Alltså, det spelar inte så stor roll vilken våning du bor på. När du flyttar till Mosul finns den risken oavsett vilken våning du sitter och ölar på...
Men enligt Kärlekscraft är det ju bara bottenvåningen som är osäker. Nu blir jag ju orolig, finns det alltså ingen våning som är säker för mig när jag flyttar till Mosul?

Leon

Leo carcion
Jag har tidigare haft obehag av att bo i bottenvåning (inbrott, skadedjur) och bor nu i bottenvåning igen. Centralt i Bryssel. Det är som natt och dag, eftersom

- Bottenplan ger mig egen trädgård och en större och ljusare lägenhet (lägenhet är förlängd och har skylight)
- Trädgården är helt innesluten - enda access är genom vårt kök (detta har visserligen vissa nackdelar, men känns säkert).
- Fönstren mot den (väldigt lugna och tomma) gatan har galler och ståljalusier.
- Även om området är centralt så är det lugnt - ligger nära EUkvarteret med dess kontor, och omgivet av ganska gröna och lugna bostadskvarter. Det ruffigare St Josse i närheten känns (peppar peppar) inte särskilt osäkert.

Däremot har vi fortfarande insektsproblem - vilket framförallt är ett problem i trädgården som då blir mindre njutbar :/

w176

Förlorad dotter
Alltså, I Morrbotten så ligger ju alla bottenplan i regel 0.5-1.20 cm över marken, på grund av det mer praktiskt att bygga så på grund av snön. Det innebär att allt som insyn, och folk som fylletarsig in genom fönster i praktiken försvinner.

Men som sagt. I ett riktigt lungt stadsdel kvittar det vilken våning man bor på.

Jocke

Man med skägg
Både in mitt föräldrahem i central Stockholm och när jag var inneboende i Amsterdam så var det bottenvåningen som gällde. Var aldrig några problem, i Amsterdam fick jag till och med en gräsplätt in mot gården att ställa cykeln på.

Sapient

Swashbuckler
Peter;n100366 said:
- Även om området är centralt så är det lugnt - ligger nära EUkvarteret med dess kontor, och omgivet av ganska gröna och lugna bostadskvarter. Det ruffigare St Josse i närheten känns (peppar peppar) inte särskilt osäkert.
I Quartier des squares? Har bara passerat igenom, och ätit på restaurang där någon gång, men det verkar väldigt trevligt och lugnt.