Nekromanti Att bygga en kampanj kring Terrasque

Watchman

Warrior
Är det någon mer än jag som funderat på att bugga en kampanj som handlar om att hitta och dräpa denna best?
Jag hade tänkt att kampanjen skulle vara ganska lång och att den för det mesta skulle hamna om letandet efter information om hur man dödar den och var den kan finnas samt hur man skall kunna hitta dens läger (och vem vet vad an kan finna där?).
Är det några mer som tänkt på detta eller är intresserade av att hjälpa till så kan ni ju skriva det.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har tänkt att ha store T med i sista kampanjen av tre i mitt GHepos. Just nu ligger han i träda i en plätt i Gnarley och två av RP vet att något händer där (lite träd som dör och så). Det har de fått reda på i den första kampanjen men de har så mycket annat att hålla reda på att jag garanterar att de glömt bort det tills han vaknar upp igen för att bringa civilisationen om ända.

Daniel "Warduke" Schenström

Svartsmurfen

Veteran
Mmmmkay.

Läste just om besten i min nyinskafade MM.
Bara att få tag på en wish/miracle-spell är ju hårt nog.
Fast har man en lång (välldigt lång) kampanj så borde det ju fungera. Coolast vore nog om spelarna började på Lv1 och var grannar i en by som blev uppäten. Dom överlever och tycker att dom ska isa besten.

Ett alternativ kan ju vara att låta kampanjen gå i bakgrunden hela tiden medans spelarna pysslar med annat. Så har jag gjort många gånger och jag tycker att det fungerar bra. Det ger mera liv till världen också eftersom det inte blir så linjärt. Bara en tanke....

Hur hade du tänkt att förklara den biologiska stridsvagnen?
Och hur ska de kunna ta död på den?
Vore kul att höra (min första tanke var Lv9 Fireballs rån en grupp trollisar Lv mycket, men sedan läste jag klart :gremwink: ).

Bara förslag:
1. Förklara besten som en naturkraft. Han bara går omkring och är destruktiv model Shiva.
2. Få en ännu större best att inte gilla honom. Typ en <B>FET</B> drake med egna wishspells.
3. Låt det hela vara resultatet av en elak illusionist (ellerhurestavaspåsvenska), den riktiga besten är oskyldig (den här gången).

Fördel med 3:an är ju att det är genomförbart, men ändå svårt. En rolig twist vore ju om spelarna åker på storpisk mot busen på slutet. Sedan när de precis ska bli uppätna så kommer den riktiga besten och käkar upp allt bus som om det inte ens hade tuggmotstånd :gremsmile:.

Svartsmurfen.

Nightowl

Champion
Me like Tarrasque!

"Coolast vore nog om spelarna började på Lv1 och var grannar i
en by som blev uppäten. Dom överlever och tycker att dom ska isa besten."
Nja, ännu coolare är kanske (?) om spelarna börjar på lvl 1 och av misstag väcker besten. Detta leder till allmän katastrof, som kastar in landet de bor i allehanda relaterat elände (typ Elak Kung tar makten för att Återställa Ordningen). Rollpersonernas HEDER, liksom den klassiska strukturen i historien, kräver att de lägger Big T på riktigt isig is.

Annars instämmer jag med dina råd - fastän skall man ha Tarrasquen med skall det banne mig vara Dö Real Ding! :-D

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Watchman

Warrior
Jag tycker om den där när de väcker besten och sedan får som straff att dräpa den.

Watchman

Warrior
Aha aha, intressant (försöker att inte låta som Mookie fraggel).

Svartsmurfen

Veteran
Nja, ännu coolare är kanske (?) om spelarna börjar på lvl 1 och av misstag väcker besten. Detta leder till allmän katastrof, som kastar in landet de bor i allehanda relaterat elände (typ Elak Kung tar makten för att Återställa Ordningen). Rollpersonernas HEDER, liksom den klassiska strukturen i historien, kräver att de lägger Big T på riktigt isig is.</I>

Det klart. Men tänk på att han är hårt neutral. Han äter bara när han är hungrig, så det är ju inte helt givet att han börjar luncha landsbygd bara för att han blir väckt. Fast konceptet är ju intresant. Svårt, bara. Man vill ju inte gärna som DM säga "Oj, ni tycker att ni måste bajja, å de finns en grotta i närheten o när ni klubbar så märker ni att ni har väckt någått....". man vill ju gärna att spelarna själva ska tabba sig. Men det kanske går att lösa på ett smidigare sätt än plomon-metoden.

Det där med heder låter lite Eon, tycker jag. En paladin, kanske, men inte en hel grupp. Hämnd har ju fungerat som motiv i flera tusen år, så jag håller mig nog till det.
Dessvärre har ju Mr T inget guld heller. Girighet har ju fungerat som motiv ännu längre /images/icons/wink.gif.

Annars instämmer jag med dina råd - fastän skall man ha Tarrasquen med skall det banne mig vara Dö Real Ding!
/images/icons/smile.gifLycka till.
Bara en tanke som slog mig: (aj!) Har ni mycket magiska prylar i eran värld? Jag tycker att det ska vara någon logik bakom att spelarna får tag på feta saker, så jag är nog lite (för) snål /images/icons/blush.gif. Hmmmm, får nog bli en egen tråd, det vore kul att veta.

Svartsmurfen.

Watchman

Warrior
"Dessvärre har ju Mr T inget guld heller"

Vem vet vad man kan hitta i hans avföring?

Nightowl

Champion
"Det där med heder låter lite Eon, tycker jag. En paladin, kanske, men inte en hel grupp."
Med risk för att vara ohövlig, bull! Och heder "Eon"? Pwah, svenska spelares historielöshet... (Pendragon. Pendragon. Pendragon. :) Kalla det "samvete" eller vad du vill istället, då.

Se till att spelarna ställer till det som bara fan. Se till att sådant de värderar går åt fanders, och det är deras fel. Är de sjyssta så har de samvete, och är motiverade att rätta till saker. Åtminstone om de spelas av folk från mina spel. Hämnd är lite väl vanligt och girighet än vanligare som motivation.

Och det är väl ganska enkelt att ordna: arrangera en simpel dungeon där den som snor skatten eller något annat upplöser något spell-speciellt som hittills har hindrat Tarrasquen att vakna som den "ska" göra.

Att Tarrasquen inte är ond stämmer, men i krissituationer och allmänt elände (vilket orsakas av Godzillakopior som är mycket hungriga) kommer hänsynslöshet och desperation fram. Det blir lätt för Ye Bad Guys att utnyttja eländet. Är man CE gillar man turbulensen som uppstår, är man LE kan man alltid stiga in och ta över med motivationen att man måste återställa ordning och reda, och är man NE har man kul i alla fall ;-). Det är ju inte direkt T's "fel", men han är i alla fall orsaken...

Nightowl

Nightowl

Champion
En bajstråd! Måste kommenteras!

Jag misstänker att Tarrasquens mage smälter det mesta. Hans mockor måste vara enorma. Tänk om han har trikiner... använd stats för purple worms när RP börjar leta igenom skiten efter guld.

Förresten, har han sovit onaturligt länge på grund av någon "säkerhetsspell" är han säkert extra gruvligt hungrig och inte go att tas med när han vaknar - och det dröjer längre innan han verkligen somnar (han måste bli verkligt trött först).

Allvarligt, har man dödat värsta fetingmonstret som existerar kan man efteråt antagligen leva gött på den pseudomedeltida motsvarigheten till talk shows och reklamkontrakt, dvs (förhoppningsvis rikt) folks beundran. Och lukrativa jobberbjudanden lär inte saknas heller. ("Killen dräpte Tarrasquen? Sparka min kejserliga livvakt och anställ honom istället på stört, minister!")

Eller så kan man sälja honom som spell components. Det MÅSTE finnas något man kan använda honom till!

Nightowl

Widde

Warrior
Tarrasquen som spellkomponent

Aha! Jag öppna min bältespung och plockar fram en torkad Tarrasque ...

Här snackar vi MegaZap-magi. Lvl 12-15, typ.

-Widde <--- inte helt seriös

chrull

Stockholm Kartell
men om man gör såhär:

Bonnapojkarna från slätta har precis börjat äventyra (de är alla söner i fjärde eller femte ledet och har alltså 0% chans till nått vettigt arv, och de tycker inte om tanken på att jobba för sina bröder, så de gör det enda man kan.. man sticker ut och dunkar xvarter. (det är ju självklart.. vilken logik! nåjja.. varför de är äventyrare får faktiskt nån annan komma på) I alla fall - de är level 1 töntar med all den naivitet det innebär.. de besöker den mystiska grottan och snor skatten.. med en massa tur och så.. när de rycker upp den där guldbeklädda staven ur sitt fäste så rasar nått under dem. långt under dem.. de tror givetvis att du som dm har lurat dem med en klassisk "ta-skatten-så-får-ni-30-ton-sten-över-er-fällan" ... alltså flyr de. När de klarar sig levande ut så springer de snart in i en ny vaken och hungrig (framförallt FÖRVIRRAD) Mr T. Big T. Han undrar var han är och framförallt var näraste, by, stad eller drakhord finns så han kan få lite frukost..

anyway.. och HÄR kommer jag till det som inlägget egentlgien handlar om: i kaoset som följer Ts frammarsch rakt genom landet ( han gick väl rakt igenom och tog ett morgondopp i havet och har inte syns till sen dess) så dyker det upp en typisk maktgirig adel al a LE . Han tar tag i allt och skapar ORDNING! allt är frid och fröjd och tyranniskt. nu måste ju äventyrarna som de goda hjältar de är se till att få bort äckelpäcklet från tronen och påbörjar en 'emlig armé. Nu har man altså tillräckligt att göra de kommande 15-40 levlarna.. allt beroende på hur mäktig man behöver vara för att i över huvud taget TÄNKA på att gå en fight mot Mr T. Spelarna kommer glömma bort det hela och kommer inte heller ha en aning om att kampanjens klimax kommer vara en fight mot honom. T alltså.

Humm.. vad har han för CR egentligen? *kollar* 20? var ju inte så farligt..

Jag ska snart ( med min lvl 16-17 mgiker) gå en fight mot Mishka.. han har en betydligt högre CR.. ish.. vi har inte en chans :gremlaugh: men säg inget till de andra spelarna i gruppen.. de tror att vi kan VINNA :gremlaugh:

inte nog med det.. vi har skrivit på ett kontrakt om att vi ska besegra honom också... annars tillhör våra själar en elak baatezu.. jag verkligen hatar blood war ;D

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Staffan

Myrmidon
Re: En bajstråd! Måste kommenteras!

Från Arcane Age - Netheril: Empire of Magic: This spell allowed the caster to become a god of his choosing, replacing a current god with himself the moment the spell was completed. Whether the gods received a saving throw, were aware of its casting, and other factors were unknown.
Karsus spent well over a decade researching this spell. It was so complex that he had to use a stone-filled gizzard of a gold dragon and part of the epidermis of the pituitary gland of the tarrasque just to enchant one of the material components of the spell.

Spellen i fråga är level 12. Idioten som hittade på den tyckte att det skulle vara en bra idé att lägga den på magigudinnan Mystryl, vilket fick till följd att all magi i världen fick spel en stund (vilket bidrog starkt till Netherils fall), tills Mystryl reinkarnerades som Mystra och fixade till magin igen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Nightowl

Champion
Re: Tarrasquen som spellkomponent

"Aha! Jag öppna min bältespung och plockar fram en torkad Tarrasque ...

Här snackar vi MegaZap-magi. Lvl 12-15, typ."
Dessutom pratar vi en spellcaster med size Gargantuan, om han skall få ner en (om än torkad) Tarrasque i sin bältespung!!

:-D

Nightowl

Nightowl

Champion
Seriöst: En utmärkt summering av hur man kan köra det. Applåd!

Mäkta Oseriöst: Om Tarrasquen är Mr T, som Svartsmurfen uttryckte saken, vilka monster är de andra medlemmarna i the A-Team...? ;-)

Nightowl, A-Team-fan.

Widde

Warrior
Re: Tarrasquen som spellkomponent

Dessutom pratar vi en spellcaster med size Gargantuan, om han skall få ner en (om än torkad) Tarrasque i sin bältespung!!

Nej, nej. Saker och ting krymper när dom torkas. T ex russin.
Och Tarrasquen :D

-Widde <--- irrationell, sent på kvällen

DanielSchenström

Swashbuckler
Tarrasque, UK GenCon adventure.

Just nu pågår UK GenCon och ett av äventyren heter just Tarrasque. Konventsäventyren brukar dyka upp på RPGAs sida om du vill kolla in det senare.

Daniel "Warduke" Schenström

Re: Att bygga en kampanj kring Terrasque(OT)

Face måste vara en white dragon eller nåt sånt. Hannibal vet jag inte, inte heller Murdoch. Fast Murdoch är ju klart coolast i A-team......

MVH

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

chrull

Stockholm Kartell

Murdoch är helt klart en Kobold Sorc 20/Rog 20/Mad 20

finns det nån tvekan liksom?

Mad är då en nu prestige class.. :D

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Nightowl

Champion

Jag vet inte, skulle Murdoch inte kunna vara något himskanes Chaotic, typ en slaad eller nåt?

Nightowl, ber att få notera att INGEN dör i A-team... det är ett barnprogram. Men BÄST! I synnerhet om man ser det på RTL dubbat till tyska, jawohl!