Med risk för att vara ohövlig, bull! Och heder "Eon"? Pwah, svenska spelares historielöshet... (Pendragon. Pendragon. Pendragon. Kalla det "samvete" eller vad du vill istället, då.
Ok, du var ohövlig. Jag finner det dock i mitt hjärta att förlåta dig. Gå i Frid Broder /images/icons/wink.gif.
Nåja, Jag menade att det finns heder i eon, så att man kan tvinga spelarna till att göra saker dom egentligen är för smarta (eller fega, villket ibland är samma sak) för att göra.
Pendragon har inget med saken att göra. Vill du spela i den världen så är det upp till dig. Min värld består mestadels av bonnhålor och grottor. Det finns två större kontinenter (blir fler efter behov). Den ena är ganska vild eftersom monster är flertaliga och bebor en skitstor urskog i vilken människornas sammhällen är som öar. Den andra kontinenten är mestadels bebodd av människor. Fast den är härjad av inbördeskrig sedan länge. Bonnläpparna är inte så intreserade av läsa historia, så en eventuell stor hjälte som tyckte att alla skulle vara opraktiska fjollor (sett ur bondeperspektiv) för länge sedan skulle nog vara bortglömd.
Till saken hör också att tjuvar klarar sig bäst om dom är utan "heder", så där är det ganska så svårt att få RP att göra det som är "rätt".
Givetvis så kanske det skulle fungera i din kampanj med dina spelare. Tycker du att det fungerar bra så använd det konceptet, men jag tror att de flesta skulle få problem att motivera RP med det.
Bla bla bla...
Det blir lätt för Ye Bad Guys att utnyttja eländet</I> ... bla bla bla.
Det är en ganka bra idé. Man skulle kunna använda en korupt statsmakt för att motivera (alternativt "motivera") spelarna. Annars så kan man se till så att en NPC ser vad som hände och talar om det för alla andra. Om tillräckligt mycket glåpord kastat efter spelarna så kanske de skule försöka göra "det rätta".
Svartsmurfen.