Nekromanti Att bygga en Kampanj.

KamiFisk

Hero
Jag hade tänkt skriva ner en gammal kampanj på papper.
Så nu tänkte jag kolla lite hur ni lägger upp era kampanjer och hur folk tycker att min idé funkar.

Min tanke var att göra en generell story och sedan dela upp den på en massa händelser. Vissa händelser sker när rollpersonerna uppnått ett mål, andra när en viss tid har gått. Medans vissa är sl-plock och går att använda sig av när som helst.

Så själva färdigskrivna kampanjen skulle vara en massa olika händelser uppdelat på Main story och sl-plock detta skulle kunna vara numrerat för att enkelt kunna slumpa fram händelser. Sedan ett gäng olika slps med olika agendor. Hur låter det ?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad är syftet med att skriva ner kampanjen? Vem är slutmottagare av informationen?

KamiFisk

Hero
Syftet är att den skall läsas av andra och vara enkel att förstå. Så kan nog behöva skriva n förklaring till hur den är menad att användas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och fipplar med kampanjskrivande just nu själv. I mitt fall är det en rätt lång kampanj med många aktörer, och där slutet inte spelats ännu.

Det jag tänker göra är att beskriva alla SLP:er och organisationer. Sedan beskriva händelser och saker som kan hända - mer översiktligt ju längre man kommer, för att ge utrymme för förändringar som kommer från gruppen.

Jag ger t.ex kampanjens första introäventyr mer eller mindre komplett. Sedan några grejer som är mer "äventyrsuppslag", hyfsat kompletta strukturer som delvis beror på i vilken oirdning spelarna hittar på saker.

Och sedan en sammanfattning om ungefär vart kampanjen är tänkt att vara på väg, viktiga "stationer" och sanningar som finns etc.

Men jag tycker att din idé låter bra, framför allt om man har en kampanj där man inte fokuserar så mycket på rollpersonernas egna agendor (svårt att ha en ordentlig "main plot" samtidigt som man låter rollpersonerna driva storyn tycker jag). Sedan är jag själv rätt så oförtjust i just slumpande av grejer, men det är ju en smaksak.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, jag hade jättegärna haft ett diagram som översiktligt visar viktiga SLP:er och grupper och deras inbördes relationer. Det är guld när man snabbt skall få en överblick över vad som sker.

Det är lurigt att få till, eftersom RP kan ändra situationen, men en tidlinje (bild även det) som visar när och i vilken ordning saker händer om inte rollpersonerna ställer till något enormt, är oerhört praktiskt.

Så, jag efterlyser minst två bilder/diagram i kampanjen jag skall läsa. Sida upp och ner med pyttiga detaljer är iofs kul att ha på sitt vis, men de hjälper inte till för överblicken.

KamiFisk

Hero
Ett ordentligt intro äventyr är nog en riktigt bra idé.
Gärna något som presenterar rollpersonerna för varandra alternativ ger för dem närmre varandra. Så helt enkelt ge dem ett gemensamt mål.

Det blir väll snarare en lista på händelser man kan slänga in ifall kampanjen börjar tappa fart. Så listan kan ju vara välja eller slumpa upp till Sl.

KamiFisk

Hero
Indeed man skulle kunna ha någon form av liten Mindmap bit över olika gruppers relationer till varandra.

En tänkt tidslinje är nog inte heller fel. Sen om saker och ting skjuts upp eller tas bort bör man lämna till rådande Sl helt enkelt.