Nekromanti Att bygga ett hus

PimPim

Veteran
Nu är det fullt möjligt att det finns regler för detta som jag missat. :gremsmile:..... Men om det inte gör det är det någon som har några tankar om detta, vad jag är ute efter är hur mycket skulle det kosta, och hur lång tid skulle det ta, tja jag tror ni förstår vad jag är ute efter :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Det beror väl på vad det är för sorts hus antar jag (bra svar va? :gremwink: ). Ska det vara ett boningshus eller bara en ekonomibyggnad? Ska det vara snofsigt och passa i en stad eller ska det vara ett ruckel? Hur många rum ska det vara? Hur många våningar? Ska det tåla kalla vintrar? Räknar du med att den/de som bygger ska köpa byggmaterialet eller ska tid för att fälla träd och såga plank ingå?

/Anders, många frågetecken blev det...

PimPim

Veteran
ok måste väl erkänna att jag inte var helt tydlig :gremsmile:
Det skall vara ett rätt normalt hus, i stads miljö, skulle tror att det blir ett två vånings hus. Det skall nog ha en 5-6 rum skulle jag tro. Dom planerar att köpa byggmaterial (det är en kostnad jag behöver) och dom planerar att hyra in folk att bygga det.
Visst jag skulle säkert kunna höft till ett pris men jag tyckte att det inte skulle vara helt rättvist.

PimPim

Veteran
Re: Att bygga ett hus(ANT)

Är det verkligen för mycket begärt att ni två inte spårar ur den här tråden med ovidkommande OT......det är fullt möjligt att det bara är jag som är intresserad av den här frågan. Om så är fallet vilket det verkar, skall jag genast och utan att titta tillbaka lämna lämna denna tråd.
Men fram tills dess att ingen gett mig ett svar på skall vi säga två dagar, skulle ni vilja ha den stora vänligheten att flytta er rätt meningslösa ordlek till privata medelande.

PS
Om det nu är så att det är allmänt godkänt och kanske rent av uppskattat av befolkningen på detta forum att få trådar ur spårade ber jag så hemskt mycket om ursäkt för detta bryska inlägg.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Om det nu är så att det är allmänt godkänt och kanske rent av uppskattat av befolkningen på detta forum att få trådar ur spårade ber jag så hemskt mycket om ursäkt för detta bryska inlägg.
Nej, det är det inte. Herr Nils och Organ, lägg av.

Däremot är det inte heller så att man bör ta saker i egna händer. Rapportera inlägget nästa gång du känner behov av det, så avgör moderatorerna vad som ska göras.

PimPim

Veteran

Däremot är det inte heller så att man bör ta saker i egna händer. Rapportera inlägget nästa gång du känner behov av det, så avgör moderatorerna vad som ska göras.
Ber om ursäkt för att jag var brysk, det skall inte upprepas.

Den dära...

Veteran
Jag ska också försöka svara på frågan med några frågor;) (sorry Herr Nils)

Först och främst i vilken stat/territorium ligger denna stad och hur ser dne direkta omgivningen ut. Är staden mitt ute på prärien eller i öknen tenderar virket kosta ganska mycket att köpa och transportera, en kostnad som balanseras med transportmöjligheterna, har staden t ex tågförbindelse. I ökenområden löse rman det genom att göra enklare hus med jordgolv i soltorkad lera, såkallad Adobe. I bästa fall kan man alltid kosta på sig en terass. Mitt ute på prärien gör nybyggarna sina hus av torv. Följande citat talar för sig själv:

"one 1870 Montana settler reported spending only $2.78 on the construction of his entire sod home."

Vad för stad är det? Är det en kortlivad boomtown som riskerar att förvandlas till en spökstad när guldet sinat eller då ranchägarna lägger om sina boskapsleder; eller är det en etablerad handels- och mötesplats typ Dodge City eller Santa Fe som är ständigt växande. Markpriserna skiljer sig markant beroende på vilken slags stad det är. I det förstnämnda exemplet minns jag att det nämns ett markpris i kapitlet om städer i Westernregelboken (har den tyvärr inte här hos mig i detta nu).
I Arizona supplementet nämns det att markpriserna ligger mellan 100 och 500 dollar i Tucson, som följer det andra exemplet. Sedan finns det naturligtvis spektakulära marker (hörnet mellan huvudgatorna) som i en stad med vilt nattliv kan vara värt flera tusen dollar. Det kan också vara så att marken i staden redan blivit köpt av företagare i staden som gradvis höjer priserna.

För det tredje bör du fråga dig hur hög tillgänglighet det finns på hantverkare. Ja, en smed finns alltid som kan göra gångjärn, metallbeslag och verktyg, spik kan man köpa i diversehandeln, de flesta lantisarna har snickarambitioner i blodet men hur ligger det till med proffesionella hantverkare? Riktiga snickare gör jobbet bra men är också dyra i drift (därför de ofta får göra detaljer som lister, möbler osv.) Finns det föresten en stadsarkitket som ställer krav på hur byggnaderna får se ut? Måste rollpersonerna pröva bygglovet för fredsdomaren? Kanske är de intresserade av ett spektakulärt bygge och måste därför hyra en arkitekt och skicka efter mangrove, hickory och andra exklusiva träsorter från kusterna. vad kostar då det?

Som sagt några till frågor:)

Men jag förstår att du vill ha lite konkret information:

Kanske får du resa på mer i följande länkar:

För att veta hur en timmerstuga byggs:
http://architecture.about.com/od/periodsstyles/a/logcabins_2.htm

För att veta hur en torvkoja byggs:
http://www.pbs.org/wnet/frontierhouse/frontierlife/essay4_2.html

Tyvärr hittade jag inget om typiska hus i städer. Har för mig att det står lite i Arizonasupplementet och i regelboken.