Jag ska också försöka svara på frågan med några frågor
(sorry Herr Nils)
Först och främst i vilken stat/territorium ligger denna stad och hur ser dne direkta omgivningen ut. Är staden mitt ute på prärien eller i öknen tenderar virket kosta ganska mycket att köpa och transportera, en kostnad som balanseras med transportmöjligheterna, har staden t ex tågförbindelse. I ökenområden löse rman det genom att göra enklare hus med jordgolv i soltorkad lera, såkallad Adobe. I bästa fall kan man alltid kosta på sig en terass. Mitt ute på prärien gör nybyggarna sina hus av torv. Följande citat talar för sig själv:
"one 1870 Montana settler reported spending only $2.78 on the construction of his entire sod home."
Vad för stad är det? Är det en kortlivad boomtown som riskerar att förvandlas till en spökstad när guldet sinat eller då ranchägarna lägger om sina boskapsleder; eller är det en etablerad handels- och mötesplats typ Dodge City eller Santa Fe som är ständigt växande. Markpriserna skiljer sig markant beroende på vilken slags stad det är. I det förstnämnda exemplet minns jag att det nämns ett markpris i kapitlet om städer i Westernregelboken (har den tyvärr inte här hos mig i detta nu).
I Arizona supplementet nämns det att markpriserna ligger mellan 100 och 500 dollar i Tucson, som följer det andra exemplet. Sedan finns det naturligtvis spektakulära marker (hörnet mellan huvudgatorna) som i en stad med vilt nattliv kan vara värt flera tusen dollar. Det kan också vara så att marken i staden redan blivit köpt av företagare i staden som gradvis höjer priserna.
För det tredje bör du fråga dig hur hög tillgänglighet det finns på hantverkare. Ja, en smed finns alltid som kan göra gångjärn, metallbeslag och verktyg, spik kan man köpa i diversehandeln, de flesta lantisarna har snickarambitioner i blodet men hur ligger det till med proffesionella hantverkare? Riktiga snickare gör jobbet bra men är också dyra i drift (därför de ofta får göra detaljer som lister, möbler osv.) Finns det föresten en stadsarkitket som ställer krav på hur byggnaderna får se ut? Måste rollpersonerna pröva bygglovet för fredsdomaren? Kanske är de intresserade av ett spektakulärt bygge och måste därför hyra en arkitekt och skicka efter mangrove, hickory och andra exklusiva träsorter från kusterna. vad kostar då det?
Som sagt några till frågor
Men jag förstår att du vill ha lite konkret information:
Kanske får du resa på mer i följande länkar:
För att veta hur en timmerstuga byggs:
http://architecture.about.com/od/periodsstyles/a/logcabins_2.htm
För att veta hur en torvkoja byggs:
http://www.pbs.org/wnet/frontierhouse/frontierlife/essay4_2.html
Tyvärr hittade jag inget om typiska hus i städer. Har för mig att det står lite i Arizonasupplementet och i regelboken.