Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,615
I det ena hörnet har vi spel som ger spelarna bonusar i takt med att dramat fortgår:
I 13th Age finns escalation dice, som ger spelarna större och större chans att lyckas för varje runda en strid fortgår. I Tales of the Valiant finns Luck, en bonus som spelare får varje gång de misslyckas med ett slag, så att det blir mindre risk att misslyckas för varje slag du slår.
I det andra hörnet har vi spel som ger spelarna mer och mer avdrag:
I Svärdets Sång eller Mutant År 0 minskar skada (eller pressade slag) dina egenskapsvärden så att det blir svårare och svårare att lyckas. I Mythras finns regler för trötthet som ger ökande avdrag på färdigheter i takt med att rollpersoner blir trötta.
Känns som ett klassiskt designval mellan vad som är pulpigt och ballt och det som är jordnära och simulatoriskt. Jag börjar mer och mer luta åt att tycka att avdrag, som vanligt förekommande inslag, är ett stort designfel som bara gör spelet mindre skoj för alla inblandade. Vad tycker ni?
I 13th Age finns escalation dice, som ger spelarna större och större chans att lyckas för varje runda en strid fortgår. I Tales of the Valiant finns Luck, en bonus som spelare får varje gång de misslyckas med ett slag, så att det blir mindre risk att misslyckas för varje slag du slår.
I det andra hörnet har vi spel som ger spelarna mer och mer avdrag:
I Svärdets Sång eller Mutant År 0 minskar skada (eller pressade slag) dina egenskapsvärden så att det blir svårare och svårare att lyckas. I Mythras finns regler för trötthet som ger ökande avdrag på färdigheter i takt med att rollpersoner blir trötta.
Känns som ett klassiskt designval mellan vad som är pulpigt och ballt och det som är jordnära och simulatoriskt. Jag börjar mer och mer luta åt att tycka att avdrag, som vanligt förekommande inslag, är ett stort designfel som bara gör spelet mindre skoj för alla inblandade. Vad tycker ni?
Last edited: