Det är ett problem jag också har märkt av hos mig och mina spelare.. Både när jag spelat ett tag under spelomgången då jag inte orkar koncentrera mig hela tiden och, precis som du skriver, efter några spelomgångar..
Under spelomgången så försöker jag ta en paus.. Dricka mycket och sedan besöka toaletten kan duga, om man går dit med tanke på att tömma huvudet på tankar om spelandet samtidigt som man tömmer något annat.. Annars är man kvar lite i speltankarna och man kommer inte tillbaka fräsch.. Förgifta luften med en rökpaus och rensa tankarna eller en paus för lite snack vänner emellan kan fungera också..
Det enda jag kan tänka på är att du bör välja ut sådana personlighetsdrag så att du inte kan spela alla samtidigt och därmed "trötta ut dig" rollspelmässigt eller mål som påverkar dina val men egentligen inte märks av andra.. Som att du är inte vill skada en människa i självförsvar men kan tänka dig tillåta andra göra det.. Alternativt att du väljer karaktärsdrag som ligger nära dig, men med en tvist.. Säg att du måste ha uppmärksamhet hela tiden IRL.. Skriv att din rollperson vill ha det varje gång denne är i närheten av någon denne tycker om.. Säg att du kanske är bra på att övertala folk IRL.. Ha lite i övertala och försök dra dåliga lögner istället.. Det är fortfarande en verbal handling, även om du inte är lyckad i den..
Försök läsa igenom dina karaktärdrag någon gång under spelomgången.. Det är mer undantag än regel att jag själv kommer ihåg att göra det.. Ha med liknelser så du kan se i ditt huvud hur du ska spela dem.. Det gör det lite roligare att läsa dem och lättare att slänga in dem.. "Skrattar som en gnäggande häst.. Lika klumpig som Stefan.. Försök få de andra att inse att du har lätt att få vänner".. Själv brukar jag inte ha fler än 3-4 stycken personlighetsdrag.. Jag kommer inte ihåg fler än så och har jag fler så måste jag anstränga mig hela tiden för att försöka spela dem..
Jag brukar inte försöka spela alla mina karaktärsdrag om jag nu skulle kunna det.. Istället så går jag runt bland dem.. Ibland så lägger jag mer tonvikt på att gubben är halt, ibland gniden och ibland dumdristig.. Man får en mer varierande person då och tröttnar inte lika ofta..
Bland det sämsta du kan göra, enligt egen erfarenhet, är att be någon annan skriva dina karaktärsdrag eller skriva motsatsen till dig själv.. Det brukar sluta med att jag inte kan förknippa mig med karaktären och därmed tröttnar på den.. Jag har dock inte frågat andra om detta, men har även märkt den tendensen hos mina spelare..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkar korrekturläsa en tredje gång, vilket ofta behövs