Nekromanti Att byta karaktär

magoo

Hero
Jag har spelat ett tiotal olika rollpersoner - olika världar, olika raser, kön och yrken. Ändå blir de till slut samma karaktär - en pratglad, offensiv liten rackare. Jag har en otäck känsla av att den karaktären är rätt nära mitt eget jag. Och det är ju inte en sån person jag vill vara! Här har man chansen att utforska nya personligheter - att bli den där svala, intelligenta kvinnan som man beundrar så och så trillar man likt förbannat tillbaka till den lilla snackiga och jobbiga typen som hela tiden tar över spelet.

Det är inte bara jag som lider av detta, mina spelkamraters karaktärer följer också tydligt deras egna personligheter.

Nu har jag gjort en nya karaktär som enligt papperet ska vara tyst, nervös och blyg. Får se hur många spelomgångar det tar innan hon har omformats...

Ni andra - hur kan man undertrycka sin egen karaktär när man spelar? Tips?

Warduke

Warrior
Mitt bästa tips

Mitt bästa tips är att skriva ner personligheten och sen läsa det när man har tid innan och under spelmötet, påminna sig om rollen.

Wyldstorm

Swordsman
Instämmer med nedan & vill tillägga ett par saker som hjälper...

Specifika uttryck/vokabulär lite nerplottrade..
Personlighet(bra &(!) dåliga delar), bakgrund(highlights helst) & livsmål(& specifikt samvetsgräns för dom) väl utarbetade, vettiga & INTE statiska.

& viktigaste av allt, fall aldrig ur karaktären tänk på vad din karaktär gör i allt, även det tråkiga.

Troberg

Sinister eater
Ni andra - hur kan man undertrycka sin egen karaktär när man spelar? Tips?
Mitt tips:

Gör en karaktär som är precis tvärt emot dig själv, gärna någon personlighetstyp som du ogillar lite så att det blir en grej av att göra en karikatyr på den.

Det är lättare att göra någon som är tvärtemot vad man brukar än att göra något som bara skiljer lite, eftersom man då inte lika lätt faller tillbaka i gamla vanor. Dessutom så kan man fortfarande tänka som man brukar, enda skillnaden är att man gör tvärtemot slutsatserna man kommer fram till.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu har jag gjort en nya karaktär som enligt papperet ska vara tyst, nervös och blyg. Får se hur många spelomgångar det tar innan hon har omformats...

Det underlättar nog om man låter sin rollperson ha en personlighet som inte är aptrist.

Eller, nä, men "tyst, nervös och blyg" låter rätt trist. Hur hade du tänkt att *du* ska komma in i spelet, liksom? Undertecknad kan utan problem beskrivas som "tyst, nervös och blyg" men i rollspel lirar jag gärna snacksaliga, dumdristiga och utåtriktade personer helt enkelt för att det gör det mycket roligare.

På temat "rollpersoner som tar aktiv del i äventyret" kan man förstås finna oändliga variationer. Den starke, tyste ledartypen som hellre agerar än att snacka; den dödsföraktande hetsporren som kastar sig rakt ut i alla situationer, den taktlöse sprätten som automatiskt förolämpar alla personer i sin närvaro o.s.v. Det är dock mitt uppriktiga råd att du spelar en rollperson som inte tvingar dig att sitta tyst och nicka då och då under hela äventyret. :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
Behövs det?

Jag har själv med tiden insett att jag inte är någon Olivier. Mina NPC tenderar efter en stunds porträtterande att renodlas till ett pinsamt begränsat urval av personligheter. Mina PC skall vi inte tala om...

Men jag har ändå kul och mina medspelare verkar ha lika skoj.

Jag tycker inte du skall skämmas för att du föredrar att rollspela en viss karaktärstyp. Att "utforska nya personligheter" är en aspekt av rollspel. Att slappna av och ha kul är en annan. Dessa två aspekter sammanfaller inte alltid, och det är inte nödvändigtvis ett problem.

Var favoritpersonligheter i rollspel egentligen kommer ifrån är ingenting jag tror lönar sig att rota i för mycket. Men att de enbart är nödtorftigt förklädda versioner av ens vardagspersonlighet tror jag är att förenkla för mycket.

Äsch, vad överlägsen jag låter! Vad jag menar är bara att du skulle kunna pröva att köra en rollperson som stämmer bra överens med hur det brukar bli, och göra det utan att skämmas ett dugg! Bejaka den offensiva "lilla rackaren"!
:gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
tjaooo, det enklaste är nog att föröska ha en sådan karaktär att man ger sig fasen på att man ska spela karaktären annorlunda än vanligt. Det är iof nog inte så enkelt kan jag tro, jag har inte den karaktären att göra det iaf... :gremtongue:

Leguwai

Veteran
Skriv upp allt du kan komma på om karaktären. Studera hur rasen/folkslaget är i stort och utveckla personen lite runt det.

En annan grej som ofta funkar som en bra morot är ifall SL delar ut någon extra poäng för gott rollspelande. Då känns det som att man har ännu en anledning att spela som man har tänkt sig karaktären.

Rickard

Urverk speldesign
Det är ett problem jag också har märkt av hos mig och mina spelare.. Både när jag spelat ett tag under spelomgången då jag inte orkar koncentrera mig hela tiden och, precis som du skriver, efter några spelomgångar..

Under spelomgången så försöker jag ta en paus.. Dricka mycket och sedan besöka toaletten kan duga, om man går dit med tanke på att tömma huvudet på tankar om spelandet samtidigt som man tömmer något annat.. Annars är man kvar lite i speltankarna och man kommer inte tillbaka fräsch.. Förgifta luften med en rökpaus och rensa tankarna eller en paus för lite snack vänner emellan kan fungera också..

Det enda jag kan tänka på är att du bör välja ut sådana personlighetsdrag så att du inte kan spela alla samtidigt och därmed "trötta ut dig" rollspelmässigt eller mål som påverkar dina val men egentligen inte märks av andra.. Som att du är inte vill skada en människa i självförsvar men kan tänka dig tillåta andra göra det.. Alternativt att du väljer karaktärsdrag som ligger nära dig, men med en tvist.. Säg att du måste ha uppmärksamhet hela tiden IRL.. Skriv att din rollperson vill ha det varje gång denne är i närheten av någon denne tycker om.. Säg att du kanske är bra på att övertala folk IRL.. Ha lite i övertala och försök dra dåliga lögner istället.. Det är fortfarande en verbal handling, även om du inte är lyckad i den..

Försök läsa igenom dina karaktärdrag någon gång under spelomgången.. Det är mer undantag än regel att jag själv kommer ihåg att göra det.. Ha med liknelser så du kan se i ditt huvud hur du ska spela dem.. Det gör det lite roligare att läsa dem och lättare att slänga in dem.. "Skrattar som en gnäggande häst.. Lika klumpig som Stefan.. Försök få de andra att inse att du har lätt att få vänner".. Själv brukar jag inte ha fler än 3-4 stycken personlighetsdrag.. Jag kommer inte ihåg fler än så och har jag fler så måste jag anstränga mig hela tiden för att försöka spela dem..

Jag brukar inte försöka spela alla mina karaktärsdrag om jag nu skulle kunna det.. Istället så går jag runt bland dem.. Ibland så lägger jag mer tonvikt på att gubben är halt, ibland gniden och ibland dumdristig.. Man får en mer varierande person då och tröttnar inte lika ofta..

Bland det sämsta du kan göra, enligt egen erfarenhet, är att be någon annan skriva dina karaktärsdrag eller skriva motsatsen till dig själv.. Det brukar sluta med att jag inte kan förknippa mig med karaktären och därmed tröttnar på den.. Jag har dock inte frågat andra om detta, men har även märkt den tendensen hos mina spelare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkar korrekturläsa en tredje gång, vilket ofta behövs

vandraren

Swordsman
Ett tips, ha inte allt för ofta karaktärer som är tysta och blyga. De brukar bli jättetrista att spela och man går nästan automatiskt över till att bli mer öppen och pratglad för att inte stämmbanden ska torka ihop. Tystlåten kan verka coolt i början, när man tänker sig personen som en mystisk ranger á la Aragorn, men väl i spelet och äventyren brukar det bli degigt att bara lyssna på alla andras förslag och diskussioner. Man vill gärna lägga sig i men får inte pga sin karaktär. Det kan lätt bli frustrerande. Men känner man att man har viljestyrkan att klara av en sådan karaktär, så kör på det. Bara man har kul i slutändan så.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller, nä, men "tyst, nervös och blyg" låter rätt trist.
Tro mig - det är skojigare än det låter. Själv brukar jag spela personer som är lite mer framåt och så, men så tänkte jag vid senaste Vampire-omgången vi hade att göra något som gick stick i stäv med tidigare karaktärsdrag, så jag gjorde den blyg och tillbakadragen. Resultatet? Ja, jag lyckades faktiskt hålla mgi till det och det blev faktiskt en av de mest roliga spelomgångar någonsin.