Nekromanti Att byta namn på sitt spel

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Svårt med namn och eventuella namnbyten. Men jag uppfattar att du har två frågor i en.
Dels frågar du om du ska byta namn på en för dig inarbetad produkt...
Sedan frågar du om ett Svenskt spel ska ha ett Svenskt namn.

På den första frågan vill jag svara så här. Hur många av dina presumtiva köpare känner till produkten i förskott? Känner dem den vid namnet så är det lämpligt att du behåller namnet om det inte strider mot intentionen i produkten. Om inte så spelar det endast roll i tanken gentemot vad du vill ha för mottagande på produkten, dvs vad din publik ska ha för uppfattning av den innan de kan "tugga i sig den". Sist men inte minst i det resonemanget är också att du ska känna att namnet passar produkten.

På den andra frågan har flera svarat med goda svar. Jag vill bara tillföra mitt resonemang. Ett engelsktbaserat namn påverkar mottagandet och förväntningarna på produkten. Kan du hitta ett motsvarande svenskt namn som motsvarar det du vill ha (mottagande alltså) så säger jag Go cat!
Men här spelar en liten regel in också, har du någon som helst aspiration att översätta och ge ut spelet på engelska så kan det underlätta att hålla dig till det engelska namnet... I alla fall i hur du själv ställer dig till skrivandet av den.

Namn är inte lätt när man skriver saker. Själv har jag slagits många gånger med det, men gudskelov så har jag inte det problemet just nu, det jag skriver skrivs på svenska för Sverige. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
...så tycker jag också Femte Generationen kan syfta dels åt en bild som skänker något tyngre än pangpang medan Starchalleneg viktar åt andra hållet.
Nu vet jag inte riktigt vad du pratade om, men om du funderade pa att byta namn till Femte Generationen, sa vill jag mest inflika att jag tycker det er ett grymt namn. Namnet far mig att vilja veta mer om spelet, om varfor det har just det namnet.

/Han som dock gerna velat ha en verldsmessig forklaring till namnet

Nässe

Myrmidon
Han said:
Niklas73 said:
...så tycker jag också Femte Generationen kan syfta dels åt en bild som skänker något tyngre än pangpang medan Starchalleneg viktar åt andra hållet.
Nu vet jag inte riktigt vad du pratade om, men om du funderade pa att byta namn till Femte Generationen, sa vill jag mest inflika att jag tycker det er ett grymt namn. Namnet far mig att vilja veta mer om spelet, om varfor det har just det namnet.

/Han som dock gerna velat ha en verldsmessig forklaring till namnet
Håller med Han, femte generationen eggar ens fantasi men det måste vara knutet till världen, som Andra Imperiet. Starchallenge ligger bra i munnen tycker jag- dock med viss varning att jag asssocierar mer till ett fett flipperspel på åttiotalet än ett SF-spel på 2000-talet.

Jag testar det högt "ska vi köra igång en Starchallenge-kampanj i helgen? Jag vill vara en galen rymdpilot som lever för farlig romantik, snabba jakter och action!"

Funkar väl?

Dimfrost

Special Circumstances
Niklas73 said:
Måste ett svenskt spel ha ett svenskt namn
Själv brukar jag ju komma med nonsensnamn (jag är mycket medveten om att "Terone är smått värdelöst som namn betraktat) men ja, helst bör svenska spel ha svenska namn. Latin kan godkännas också. Kanske klassisk grekiska. (Men jag är ju en smula konservativ i dessa frågor.)

Niklas73 said:
Sånt med "Stjärnor" blir lite Linda och Valentin...
Det är inget fel med lite Linda och Valentin!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack,

Jag funderar faktiskt på att bygga in Femte Generationen i världsbeskrivningen. Förkortningen 5G uppskattades inte av tjejen :gremsmile: Och då mobilen passerar5G kommer 5G kännas outdated som uttryck (ja jag har tänkt så långt). Men jag kommer behå´lla Starchallenge också alltså Starchallenge Femte Generationen, alt Fifth Generation...

Det enda abret är att jag har lite småassociationer till Andra Generationen dvs de som rappar med Fattaru...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge skulle eg hetat Starquest 1984 men jag ville så klart inte låta som nåt annat som Elfquest eller Runequest så jag slog upp synonymer et voila. Starchallenge är ett bra namn i mina ögon som ger rätt assosaition till vad jag vill uppnå. Det gör inte Stjärnutmaning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hade jag döpt det idag hade det blviti svenskt. Men eftersom Starchallenge faktiskt är inarbetat både här och där så tar jag ditt råd.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Femte Generationen eller Fifth Generation? (Ändrad

Femte Generatioen är arbetsnamnet för tillfället som verkar väckt viss munterhet bland några. Ska nu det vara Femte Generationen eller Fifth Generation?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
--- är arbetsnamnet för tillfället som verkar väckt viss munterhet bland några. Ska nu det vara Generation fem eller Generation five?
Generation fem, tycker jag.

Jarre

Swordsman
Niklas73 said:
Kan man kalla det FemGen i folkmun eller är det galet?
Ja, jag tror att det är galet. Det låter som "Feministisk Generation" eller liknande i mina öron. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Re: RÄTT!

Femte generationen är ett skitbra namn!

Ja, det var allt jag ville säga. :gremsmile:

Jarre

Swordsman
Niklas73 said:
Tack,

Jag funderar faktiskt på att bygga in Femte Generationen i världsbeskrivningen. Förkortningen 5G uppskattades inte av tjejen :gremsmile: Och då mobilen passerar5G kommer 5G kännas outdated som uttryck (ja jag har tänkt så långt). Men jag kommer behå´lla Starchallenge också alltså Starchallenge Femte Generationen, alt Fifth Generation...

Det enda abret är att jag har lite småassociationer till Andra Generationen dvs de som rappar med Fattaru...
Associationen till hiphopen gjorde jag också, men å andra sidan tycker jag att begreppet är så pass brett att namnet inte står och faller på denna punkt allena.

Jag måste dock inflika att det låter lite underligt att blanda engelska ("Starchallenge") och svenska ("Femte generationen") i samma titel, om du väljer att gå vägen med "Femte generationen" som undertitel till "Starchallenge".

Ska du ha med undertiteln i namnet, tycker jag absolut att du ska bygga in begreppet i världen. Det blir nästan ett krav. Personer utanför din speltestsfär och närmast sörjande på forumet riskerar annars att inte haja kopplingen till "femte regelversionen". Även om du skriver om detta i till exempel inledningen till spelet, så känns det lite som en självklarhet att spelreglerna går igenom olika faser och utseenden under utvecklingen. Har man inte publicerat andra versioner av spelet tidigare, upplever jag detta som överkurs att trycka in i spelnamnet.

Så skapa något grundläggande, fundamentalt i din spelvärld som kopplas till den femte generationen. Tillhör rollpersonerna den femte generationen efter en singularitet eller annan omvälvande händelse? Är femte generationen en organisation som syftar på en grupp människor eller liknande som gjorde något speciellt, vilken organisationen hyllar? Drabbas var femte generation i imperiet eller rollpersonernas värld av någonting särskilt, eller är det kanske en social rit att var femte generation tvingas bort från hemvärlden? Bygger du in något sådant, tror jag att undertiteln är väl motiverad, även om det egentligen bara handlar om att det är den femte regelrevisionen av ditt spel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tanken slog mig då jag tänkte på nya namn på min promenad till jobbet att jag borde bygga in det i världen. Undertexten Femte Generationen kräver nästan att det också byggs in i världen och det kan bli effektfullt.

Jag är medveten om språkblandningen och därav ställde jag frågan om det bör vara Femte Generationen eller Fifth Generation.

chibisarel

Veteran
Tänkte bara komma med en liten synpunkt.

Själva namnet i sig är tokbra, och med tillägget Femte Generationen (alt. Fifth Generation) blir det mer djup i det hela, speciellt om -- som nämnts tidigare -- det har en basis i själva världen. Men...

"Starchallenge" ser för mig fel ut. "Star Challenge" ser rättare ut, grammatiskt sett. Det finns (vad jag vet) extremt få sammansatta ord i engelskan som inte är särskrivna, och oavsett om man gör sammanskrivningen medvetet eller inte så skulle jag personligen om jag såg det på ett svenskt spel anta att det var ett misstag och därigenom omedvetet spendera mer tid på att korrekturläsa texten än på att faktiskt ta in den information som stod. Men så är jag... speciell när det gäller språk och grammatik. ^^;

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Så brukar ju egennamn iofs kunna böja/bryta regler lite hur de vill, så det behöver inte vara ett problem :gremsmile: