Nekromanti Att dölja en färdighet...

.....i en annan har ju tex hänt i Brasilien där man dolde kampsporten Capoera som en dans. Det lär säkert hänt på fler platser i världen, men det var detta jag kom att tänka på som det bästa exemplet.

Taget från wikipedia:
Enligt sägnen utvecklades capoeira ur traditionella afrikanska kamparter som slavarna maskerade i form av dans, då de var förbjudna att utöva och träna dem.

Jag sitter och fipplar med en sak där jag funderar att göra detta i ett rollspel. Fast färdigheten man har maskerat är något betydligt mer avancerat igentligen och det man maskerat den som är inte alltid känd för de som utövar färdigheten i fråga (de fattar att de fipplar med en boll tex, men itne vad fipplandet med bollen maskerar), och dessutom så är tanken att utövandet skall passera en övervakare utan att övervakaren ens lägger ihop ett och ett.

Det är av en väldigt viktig del i settingen och jag vill att det ska vara riktigt coolt när det väl går upp ett ljus för spelarna. Hur döljer man sådant på ett snyggt och bra sätt? Vad finns det för färdigheter man skulle kunna maskera på ett sådant här sätt i verkligheten och i rollspel?

Det som är av vikt här är faktiskt inte färdigheten igentligen, utan om det är häftigt, genomförbart (det måste det vara) och väl förankrat i settingen.

Hur gör man?

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

En rollperson som är tränad i Capoera skulle jag låta ha (eller för den delen, tvinga köpa) både färdigheten som bäst passar på kampsport och den som bäst passar på dans. Alltså, för att kunna utöva (som i träna, lära ut, visa upp etc.) den förbjudna kampsporten Capoera måste rollpersonen också kunna dansa, annars funkar inte förklädnaden. Har ditt tänkta regelsystem några regler för »synergier« eller närbesläktade färdigheter skulle jag låta spelaren skaffa Dans billigare än vanligt, hon kan ju redan Kampsport.

Tanken är snarare att man vill att en person ska lära sig en sak genom att lära den X-färdigheten för att sedan kunna utföra Y-färdigheten utan att aldrig ha gjort det förut, allt tack vare att denna färdighet är en väldigt viktig del av kulturen. Förstår du?

Det är alltså meningen att man skall kunna göra Y genom att ha lärt sig X under sin uppväxt, helt utan någon som helst poängförbrukning i passagen från X till Y.

Jag kanske krånglar till allt onödigt mycket?

Spitfire

Swordsman
Inte alls, jag fattar precis :gremgrin:

Mr. Kesuke Miyagi: First, wash all car. Then wax. Wax on...
Daniel LaRusso: Hey, why do I have to...?
Mr. Kesuke Miyagi: Ah ah! Remember deal! No questions!
Daniel LaRusso: Yeah, but...
Mr. Kesuke Miyagi: Hai! [makes circular gestures with each hand] Wax on, right hand. Wax off, left hand. Wax on, wax off. Breathe in through nose, out of mouth. Wax on, wax off. Don't forget to breathe, very important. [walks away, still making circular motions with hands] Wax on... wax off. Wax on... wax off.
Daniel LaRusso: Hey where do these old cars come from?
Mr. Kesuke Miyagi: Detroit.
Sen har vi ju Tai-chi som ser ut som meditativa rörelser eftersom de sker så långsamt. Men speeda upp dem 10ggr och helt plötsligt den där "tvätta koftan" rörelsen en blockering följt av ett kast.

Ännu en förkläd kampsport! Ja, det var ett bra exempel, men lite för tydligt vad som faktiskt är tanken med Wax on, wax off.

Kan man lära någon att utföra riktigt komplicerade saker på ett sätt som personen i fråga förstår men inte direkt kopplar till det komplicerade?

Exempel: Pia blir undervisad i att cykla på en väldigt konstig cykel. Tanken med detta är att hon senare skall kunna montera ihop en bil. Hon tycker det är kul att cykla eftersom alla andra barn också cyklar, så det är inget konstigt för henne att göra detta.
Samhällets tanke: Alla barn skall vid en ålder av 18 år kunna montera ihop en bil utan möjligheten att lära sig detta på en riktig bil, för det är ont om bilar, samt att alla barnen skall kunna detta utan så få verktyg som möjligt, för det är riktigt ont om verktyg.

Det är mer det jag är ute efter.

rjonas

Hero
I Dune är alla datorer förbjudna. De är sedan länge sönderslagna. Istället förlitar sig mänskligheten på speciellt tränade mentater. De har undervisats enligt särskilda traditioner och när de väl är mästare inom sitt gebit kan använda sina hjärnor som superdatorer och göra stora och exakta beräkingar, så till den grad att mänskligheten egentligen inte saknar sina tänkande maskiner. Ett underligt krav ställs dock på undervisningen: Den som undervisas får aldrig ana att det är mentatträning som personen genomgår. Det avslöjar man först i sena tonåren i samband med att träningen är slutförd. Huvudpersonen Paul Atreides är en mentat men det överskuggas naturligtvis av att han faktiskt också råkar vara messias, den näst yttersta människan i ett intrikat avelsprogram, samt den enda mannen som druckit livets vatten och överlevt.