Nekromanti Att döpa sitt regelsystem

kwarnberg

Swordsman
GURPS, BRP, Fate, Core. Om jag inte missminner mig är alla dessa namn på regelsystem. Har era hemmasnickrade regelsystem ett namn? Vad heter det i så fall, och hur kom du fram till det namnet? Detta är ett ämne jag finner extremt fascinerande, men tycks vara oförmögen att greppa. Hur döper man ett regelsystem, liksom? Ska det bara vara ett coolt namn? Ska det vara deskriptivt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att det ska vara kort och slagkraftig. Gärna något coolt, själv gillar jag till exempel inte "GURPS" som namn för det tycker jag låter fånigt. "Core" är för generiskt tycker jag också.

Sen är ju d6 och d20 bra namn, för det beskriver en central del av själva systemet. Men det finns ju begränsat med sådana namn ... :grin:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Enda vettiga anledningen till att döpa sitt regelsystem är om det systemet (i igenkänlig skepnad) dyker upp i flera olika sammanhang.

Som BRP; detta system har användts i otaliga fantasy-, historiska-, moderna-, framtida- och alternate reality-spel, men ser i stort sett ut på samma sätt. Att skriva BRP på ett spel säger mig en hel del om reglerna i det spelet med bara tre bokstäver.

GURPS tar ju detta till sin yttersta spets där reglerna i princip är ett fristående entitet, till vilket tillbehör i form av spelvärldar släpps.

Om du däremot bara har för avsikt att göra ett enda spel, eller att dina regler är så hårdkodade mot just det spelet att nästa spels regler kommer att skilja sig väldigt mycket, då finns det överhuvudtaget inte något poäng att döpa systemet tycker jag.

kwarnberg

Swordsman
Ja precis. Regler som inte har som avsikt att kunna användas i andra spel behöver ju inget namn. Men det är inte dessa jag främst är intresserad av (eftersom de inte behöver några namn).
Som Mr. Seter sade känns Core rätt generiskt, något jag tycker är applicerbart på de flesta system jag känner till. Är det just för att de ska var applicerbara i många olika settings, eller beror det snarare på att generiska saker ofta låter häftigt? Reloaded, Revolution, Enhanced, Redemption. Inom film finns ju tydligen en fascination att lägga till en undertitel som är extremt generisk och intetsägande. Gäller samma sak regelsystem?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Guran89;n151046 said:
Ja precis. Regler som har som avsikt att kunna användas i andra spel behöver ju inget namn. Men det är inte dessa jag främst är intresserad av (eftersom de inte behöver några namn).
Um, nej; tvärtom. Om det ska användas till andra spel så är det ju då det behöver ett namn =)

Men om jag går vidare och förutsätter att du behöver ett namn oavsett anledning:

Namnet tycker jag definitivt behöver vara beskrivande eller på annat sätt ihopkopplat med spelet. Antingen om du döper det efter någon slags funktion bland reglerna. Viktigt i det senare är att dock att man inte riskerar att blanda ihop prat om regelsystemet med prat om det specifika kapitlet. Att kalla något för HP-reglerna för att systemet kretsar kring användandet av Hit Points väldigt mycket kan göra det förvirrande om du pratar om systemet som helhet, eller bara om det kapitlet som beskriver hit points närmare.

GURPS är ju ett beskrivande namn: Generic Univeral Role Playing System, som ändå förklar lite vad det är (om än inte hur det fungerear). Likadant med BRP.

D20 och D6 beskriver ju en del om hur systemet funkar (kretsar kring just dessa tärningar i grunden).

Fate har däremot såvitt jag vet ingen bakomliggande förklaring annat än att det använder Fudge dice, som också börjar på F. Sådant tycker jag att man ska vara försiktig med eftersom det lätt kan börja låta lite väl pretentiöst, även om jag tycker att just Fate funkar rätt bra. det sumerar lite mina åsikter om den typen av system =P

Ett annat väldigt vettigt val vid namngivning är att du namnger det efter det första spel du gjorde med det systemet.

Landrim

Warrior
Rymdhamster;n151061 said:
Fate har däremot såvitt jag vet ingen bakomliggande förklaring annat än att det använder Fudge dice, som också börjar på F. Sådant tycker jag att man ska vara försiktig med eftersom det lätt kan börja låta lite väl pretentiöst, även om jag tycker att just Fate funkar rätt bra. det sumerar lite mina åsikter om den typen av system =P
Fate kretsar ständigt kring Fate Points som används till allt häftigt i spelet och är även det som driver på storyn (RP får Fate Points bl.a. när de agerar utefter sina personligheter, nackdelar osv. på sätt som komplicerar berättelsen för gruppen). Så jag tror namnet kommer därifrån

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Landrim;n151160 said:
Fate kretsar ständigt kring Fate Points som används till allt häftigt i spelet och är även det som driver på storyn (RP får Fate Points bl.a. när de agerar utefter sina personligheter, nackdelar osv. på sätt som komplicerar berättelsen för gruppen). Så jag tror namnet kommer därifrån
Ah! Mycket bra förklaring. Så då anknyter Fate direkt till en av de störe rekelmekanikerna. Tur att jag inte dömde ut namnet som fjantigt, för då hade jag nog blivit röd om kinderna =D

kwarnberg

Swordsman
Så trenden tycks alltså vara att antingen döpa sitt system till en viktig komponent i spelet eller någonting som beskriver vad systemet är? Tänker då på GURPS och Gumshoe, exempelvis. Då känns det ju plötsligt som att det finns lite logik i det hela, och inte att man bara döper sina system efter coola ord.

Krille

Super Moderator
Den tredje trenden är varifrån det kommer. Apocalypse World är tokpoppis att hacka, och sådana spel brukar få "Powered by the Apocalypse" nånstans på omslaget.

IcarusDream

Anti-populist
Mina regelsystem heter IcarusDreamSystem efter mitt vanliga nick på nätet.

Från början tänkte jag patcha dem med olika add-ons beroende på genre, därav att Tenebris regelversion ett tag hette IDS Horror och Projekt Ks hette IDS Super. Men jag ändrade det när jag valde att göra en annorlunda version av systemet till Projekt X, F2 och E(kommande spel). Så nu heter de två versionerna IDS1 och IDS2(som fortfarande är på alfastadiet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle vilja att systemet var döpt efter vad det skulle användas till. Alltså "Dungeoncrawl system" eller "Diplomacy system". Det under förutsättningen att systemet är fristående och saknar en värld. Om systemet ingår I ett komplett spel som redan har ett namn ser jag ingen anledning att döpa det alls.

Dimfrost

Special Circumstances
En gång i tiden jobbade jag på något jag kallade T12-systemet, mest för att det är en snygg och underutnyttjad tärning och namnet var ledigt. Sedan försvann det lite, men jag gillar namnet fortfarande, jag önskar att det hade blivit en grej. :)

Alltså: helst coolt och deskriptivt. Helt abstrakta namn går bort för mig.

Krille

Super Moderator
Dimfrost;n151180 said:
En gång i tiden jobbade jag på något jag kallade T12-systemet, mest för att det är en snygg och underutnyttjad tärning och namnet var ledigt.
Jag använde ju T10-systemet rätt länge. "Hälften så stort, dubbelt så bra!"

kwarnberg

Swordsman
IcarusDream;n151178 said:
Mina regelsystem heter IcarusDreamSystem efter mitt vanliga nick på nätet.

Från början tänkte jag patcha dem med olika add-ons beroende på genre, därav att Tenebris regelversion ett tag hette IDS Horror och Projekt Ks hette IDS Super. Men jag ändrade det när jag valde att göra en annorlunda version av systemet till Projekt X, F2 och E(kommande spel). Så nu heter de två versionerna IDS1 och IDS2(som fortfarande är på alfastadiet.
Det skulle nog fungera mindre bra för min del. Döper jag ett system till GuranSystem kommer säkert Fantomen och slår mig i ansiktet.

Det system jag använder i Novum Solari började som ett system som var tänkt att kunna användas helt oavsett setting med väldigt generella färdigheter och så. Nu har det dock frångått det en del, och jag har slutat tänka på namn till det. Om jag tar det vidare och gör lite små ändringar för att det ska passa andra settings än scifi kanske namnfrågan dyker upp igen för mig.

?

JJoghans

Regelknackare
Magnus Seter;n151020 said:
...själv gillar jag till exempel inte "GURPS" som namn för det tycker jag låter fånigt.
"Went to the doctor today. Turns out I've got the GURPS."