Guran89;n151046 said:
Ja precis. Regler som har som avsikt att kunna användas i andra spel behöver ju inget namn. Men det är inte dessa jag främst är intresserad av (eftersom de inte behöver några namn).
Um, nej; tvärtom. Om det ska användas till andra spel så är det ju då det behöver ett namn =)
Men om jag går vidare och förutsätter att du behöver ett namn oavsett anledning:
Namnet tycker jag definitivt behöver vara beskrivande eller på annat sätt ihopkopplat med spelet. Antingen om du döper det efter någon slags funktion bland reglerna. Viktigt i det senare är att dock att man inte riskerar att blanda ihop prat om regelsystemet med prat om det specifika kapitlet. Att kalla något för HP-reglerna för att systemet kretsar kring användandet av Hit Points väldigt mycket kan göra det förvirrande om du pratar om systemet som helhet, eller bara om det kapitlet som beskriver hit points närmare.
GURPS är ju ett beskrivande namn: Generic Univeral Role Playing System, som ändå förklar lite vad det är (om än inte hur det fungerear). Likadant med BRP.
D20 och D6 beskriver ju en del om hur systemet funkar (kretsar kring just dessa tärningar i grunden).
Fate har däremot såvitt jag vet ingen bakomliggande förklaring annat än att det använder Fudge dice, som också börjar på F. Sådant tycker jag att man ska vara försiktig med eftersom det lätt kan börja låta lite väl pretentiöst, även om jag tycker att just Fate funkar rätt bra. det sumerar lite mina åsikter om den typen av system =P
Ett annat väldigt vettigt val vid namngivning är att du namnger det efter det första spel du gjorde med det systemet.