Nekromanti Att döpa sitt rollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn den gode said:
Jag skulle nog säga att det viktigaste är att ha ett namn som går att uttala, går att komma ihåg och går att googla (så alltför generiska namn som typ rollspelet "Vara" är inte bra även om det är lätt att uttala och komma ihåg).
Det här är viktigt!
Jag har haft skitsvårt de gånger jag till exempel googlat efter "fantasy old school gaming" eftersom just de orden liksom tillsammans inte är tillräckligt unika för att leda rätt.

Ur det perspektivet är även More than Human kasst; det ger för många false positives, till exempel scifiromanen med samma namn. Null State och Evolutionens Barn verkar funka bättre.

Sedan finns det såklart andra kvaliteter, men just det här med googlebarheten är en bra grej att tänka på.

(Det här är f.ö ett case för att döpa sitt fantasyspel till något nonsensord... "Numenera" ger inte många false positives...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Göte gorgon said:
elbolagsvarianten säger jag fortfarande, trots att jag vet varför spelet är döpt efter tidsintervallen. Det var inte direkt så att man fick reda på vad Eon var för någonting när man köpte spelet. Inte när man köpte Eon II heller för den delen, eller i någon av de första expansionerna. Det där tidsintervall-grejen är säkert påhittat i efterhand :gremsmile:
Heh, jag har hela tiden associerat hit:

Möller

Hubert Hortlax
Ymir said:
Samma sak med det svenska rollspelet Eon. Här existerar också två uttalsvarianter - som elbolaget respelktive tidsåldern
mjo, men spelets metaplott gör det väldigt tydligt att det avsedda uttalet är tidsålder-varianten.
Och ändå så använder Blasphemy elbolags-varianten, om jag inte missminner mig helt om tillfället då jag ställde frågan till honom.

Krilles 'stuns' funkar tankemässigt för mig. En liten tanke om svenska/engelska: jag gillade alltid Chock bättre än Chill. Min 2-öring för ingenting... :gremsmile:

Ögat

Hero
Jag tror mycket av förvirringen runt Eon beror på att det kommer från västkusten. Hade det kommit från östkusten hade det hetat eÅÅn för alla. Nu kan man snarare säga att det "heter" EEån, eftersom det är så upphovsmännen verkar säga.