Dua masscopies
Om sanningen ska fram så föredrar jag att ha endast en härligt tjock och fet bok, inte olik Skymningshem-andra imperiet... i alla fall som SL. Då kan jag i lugn och ro ögna in mig på det jag vill har rätt på för stunden. I vårt fall så har vi inga knepigheter med att spelarna läser hemligheter, eftersom vi alla är spelare och spelledare. Det är enkom när vi jobbar från ett köpt äventyr som vi har hemligheter för varandra och vår grupp verkar klara av det bekymret.
Men å andra sidan, så är det hemskt bekvämt att spelarna har tillgång till uppslagningsregler (och utrustningslistor, världsbeskrivning i allmänhet etc) vid uppslagning... och det är då man vill ha en uppsättning som räcker för hela gruppen. Då blir en eller två böcker för uppslagning (en med uppslagning och en med världen) inte helt fel att ha, så att man kan kasta runt det hela i gruppen. Ännu hellre skulle kanske ett kort häfte för uppslagningen vara en idée, en bok för världen och en för reglerna och ett häfte med hemligheter. Det verkar på något vis vara den ultimata lösningen för just uppslagning och hemlighetsproblemet.
1 häfte med hemligheter
1 häfte med uppslagningsinstruktioner (gärna duplicerbart i vanlig fotostatmaskin)
1 världsbok
1 regelbok
Fast den ultimata lösningen kommer ju kosta, dels för dig som skriver och dels för oss konsumenter. Även om man lägger allt i en box, typ boköppningsbar (typ DVD-fodral med inlagor... om du förstår vad jag menar) Fast bekvämt skulle det vara.
I slutänden blir det nog bäst med EN bok, där upplägget gör det lätt att kopiera saker till spelarna för uppslagningen. Det är den lösningen vi gjort med Eon och kommer nog lösa det på samma sätt med Noir, om jag nu får gruppen att spela det.