Khan;n331597 said:
Spontant känns det mer som ett problem för dina äventyr än för spelet i sig.
Att skriva äventyr där våld är dåligt är lätt. Att skriva regler för detsamma känns svårt (men kan säkert funka). Klassiska utmaningar i våld är att klubba ner skurken och/eller hans underhuggare. Men superhjältar gör så mycket mer. Rädda barn från brinnande byggnader, stoppa tåget innan det slår i blockaden, reparera dammen innan den kollapsar, stoppa missilen innan den slår in i staden och så vidare. Hela första (och enda bra) filmen om Stålmannen saknar våld. Stålmannen slåss inte en enda gång, men jäklar vad han gör superhjältegrejer. Tror den kan vara bra inspiration.
Det här tror jag är viktigt för att det inte enbart ska handla om våld. Gör det mer eller mindre omöjligt att nå målet med våld och att målet inte är att döda någon.
Sedan så tror jag mycket på konsekvenser och spelarnas/rollpersonens motvilja att möta och ansvara för de konsekvenserna.
Det finns t.ex. massa personer i världen som har tillgång till helautomatiska vapen, vilket i viss mening kan ses att motsvara många superkrafter. Med enkla medel på avstånd kunna besegra även annars övermäktiga fiender. Men det är inte många som så fort de fått hem vapnet går ut och börjar skjuta efter varje skurk de ser. Detta är såklart för att de flesta inte är psykopatiska mördarmaskiner utan samvete..
Om superhjältarna med sina laserögon klyver bankrånarna så kommer de snabbt bli jagade av myndigheterna och måste ställas inför rätta. Skulle de fly så blir de efterlysta och jagas som skurkar, de är inte längre superhjältar även om de ville göra rätt. Visst de kanske påstår sig agera i nödvärn, men inte troligt att detta funkar på personer som flyger runt och skjuter laser eller kan kasta bussar utan att bli anfådda.
Vill hjältarna stoppa skurkarna, ja då måste de agera mer som detektiver och poliser och troligen samarbeta med dessa, oavsett vilken potentiell förstörelsekraft de kan ha. Men då de har krafter så kanske de hittar sätt att göra de snabbare på. Själva pappersarbetet efteråt behöver man ju inte spela.