Sapient;n232867 said:
Här måste jag invända - och jag vill betona att det här ser jag inte egentligen som särskilt mycket att diskutera. Det är liksom inte förhandlingsbart, i mina ögon.
OM spelarna anstränger sig och kommer på ett coolt move så SKA de få nya regler att förhålla sig till. Skrivna. Det är sen gammalt.
?Då får jag ge ett förtydligande. Jag menar inte att "coola moves" inte ska förekomma. Det är en viktig del av rollspel att man kan göra sådant som man kanske normalt inte skulle klara av eller så, inga problem med det. Mitt problem är när någon får en bonus på en manöver
?bara för att den är cool?. Det går att lägga till regler, men då skulle jag helst av allt se det som att det "coola move" som ska göras ger en liten minusmodd på försöksslaget för att väga upp en förbättrad effekt. Det har helt enkelt med balans att göra i mina ögon. Finns det inga negativa konsekvenser med det "coola move" som ska göras finns det ju ingen anledning att inte göra det vid varje tillfälle man har chansen - och då faller själva coolheten med det för min del.
Så, om någon kommer på ett "coolt move" åt sin karaktär hanterar jag det på ett av följande sätt:
?1. Säger något i stil med "Coolt, du får en bonus vid det här slaget". (som en ad-hoc-regel för att det passar bra in i sammanhanget)
?2. Säger något i stil med "Coolt, men det ger (av realistiska skäl) ingen direkt fördel i denna situationen, så du får tyvärr ingen spelmässig bonus av det". I värsta fall kanske snarare en minusmodd.
?(2b. Säger något i stil med "Coolt, men du har tyvärr inte möjlighet till det just nu på grund av X".
?3. Diskuterar fram en ny husregel tillsammans med gruppen angående vad som känns rimligt att det "coola movet" har vad gäller för- och nackdelar, och skriver sedan ner detta för framtida referens. (oftast som en följd av att en ad-hoc-regel kommit i bruk ett par gånger) En nackdel i detta fall kan vara en ökad svårighetsgrad, eller att man måste lyckas med exempelvis ett smidighetsslag för att det inte bara ska bli en vanlig attack - givetvis helt beroende på den framdiskuterade Spelmässiga effekten av det "coola movet".