Nekromanti Att driva en wiki

Jarre

Swordsman
Går och funderar på om man skulle ta och lägga upp en wiki till ett spel jag knåpar lite på nu och då. Men för att det hela inte ska floppa allför mycket tänkte jag höra med er som faktiskt har erfarenhet i frågan - hur är det att driva en wiki?

Jag har inga direkta programmeringskunskaper, men de gratiswikis jag tittat på verkar heller inte kräva mer än lite allmänt vett.

Spelet jag ämnar att lägga upp som wiki kallar jag för Bortom havet och det har en lite annorlunda approach jämfört med strikt konvetionella rollspelsprodukter, vilken skulle passa bra i händerna på spelare och annat skrivsuget folk.

Krille

Super Moderator
"hur är det att driva en wiki?"

Det finns två sätt: som eget strukturerat anteckningsblock (om man är ensam eller få utvecklare), och som samarbetande projekt. Det första är inga problem alls.

Det andra har ett stort problem: kritisk massa. Det krävs en massa deltagare för att det ska explodera och hända saker. Dels måste de veta var den finns, och dels måste de våga skriva. Det första kräver marknadsföring, och det andra är samma problem som forum: det finns en massa lurkare som ingenting gör. Når man tillräckligt stor mängd deltagare så finns det tillräckligt med folk som vill göra något, och då börjar wikin leva ett eget liv.

Har wikin någon form av logg och möjlighet att backa databasen så är det inga problem med att moderera. Så busrisk behöver du inte vara orolig för. Det är värre med wiki-kapning, då du upptäcker att din wiki/värld innehåller saker som inte passar med spelets koncept.

neowyn

Swordsman
Har alldrig drivit en wiki mwn akrivit en del och jag är berädd att hålla med Krille. Det tog ganska lång tid innan jag skrev något alls på wikin det kändes så seriöst och än så länge har jag inte skrivit något med kvalite...
Har som mål att bättra mig naturligtvis MEN... :gremsuck:

peterb

Swordsman
Wiki är ett utmärkt sätt att publicera en spelvärld eller varför inte husregler. Tyvärr så kan man råka ut för spam attacker o annat trist men det är rätt lätt att förhindra genom att lösenord skydda wikin och ge dem man litar på lösenordet. Om man ser till det tekniska så kan det vara bra att satsa på en wiki som inte kräver en databas - eftersom det kräver mindre kunskaper av administratören. Själv använder jag PmWiki, en wiki skriven i PHP som inte använder sig av någon databas. Man kan rätt lätt konfigurera PmWiki så att alla menyer o.d. visas på svenska. Exempel på implementationer kan du se här och här .

Jarre

Swordsman
Snipp, snapp, snut, så kom Bortom havet-wikin ut!

Japp. Satt och knåpade lite ikväll och fick ut det material jag hade liggandes. Tackar så mycket för tipsen!

Nu ska det bara vara att surfa hit och läsa och göra sig så nyttig man orkar, adressen är den ganska logiska http://bortom.swiki.net.

Wikin kommer att kräva att man loggar in innan man kan ändra något, men med nån cookie så märks det inte efter den första gången, om man besöker den fler gånger. Och det hoppas jag!

peterb

Swordsman
Re: Snipp, snapp, snut, så kom Bortom havet-wikin

Snabbt jobbat!

Fast jag måste erkänna att vad jag tyckte var roligast var att wiki-motorn är skriven i smalltalk... En gång en nörd alltid en nörd :gremlaugh:

Jarre

Swordsman
Re: Något fel?

Så. Två problem tillrättade:
1. Länken i min signatur innehöll en elak liten punkt som gjorde att man inte kom någonstans.
2. Sidan kommer nu vara öppen för alla och heller inte kräva att man loggar in (denna funktion stöds tydligen inte i den här wikin). Idén står och faller trots allt med dess tillgänglighet.

Ledsen för krånglet.