SaknarStämband
Veteran
- Joined
- 26 May 2011
- Messages
- 39
Hoppades faktist att du skulle ha något att säga, och titta, här är du, inte en minut för sent.
Eon har jag förvisso spelat, men magikern behöver sällan komma ihåg, däremot är planerandet av formlerna viktigt. Att överväga om man skall transformera, göra det hela till en ritual, eller tappa effekter.
Revenent har jag faktist aldrig spelat, men kan till viss del påminna om Magicka där olika element och kombinationer av dessa var knutna till olika formler. För att vara en god magiker får spelaren tid att lära sig dessa och förbereda sig mentalt inför strider, då det denne lärt sig står på spel.
Jag har funderat över tjuven och krigaren (och eventuella klassers roll). Jag kan ha tänkt fel på magikern då dess magisystem leder till att "lösa problemen direkt", såsom att komma ihåg formeln för att "övertyga någon annan". Eftersom jag vill ha olika system kan jag inte längre utmana minnet, jag har funderat på resurshantering, planering, listig kombination, risktagande, push your luck, eller handel, men jag vet inte hur dessa skulle lösa problemen "direkt". Tycker de alla borde ha samma förutsättningar för att lösa problem.
Men då är frågan hur jag på ett rättvist sätt utmanar tjuven och krigaren. Om tjuven tillexempel använder risktagande och därför behöver tärningen som ett nödvändigt ont så är det ju inte pur färdighet, då denne fortfarande är slav under slumpen.
Kanske är det dumt att tänka i roller i strid om det ändå inte är det huvudsakliga fokuset? Jag menar, vad har en krigare för färdigheter förutom att slåss och tåla stryk? Ni får gärna hjälpa mig med idéer.
---
Redan uttänkkta
Magiker: Minne (spelaren behöver komma ihåg olika formler och elementkombinationen)
Warlock: Handel och resurshantering (spelaren budgiver med själpoäng för att få en av tre fördelaktiga förslag)
---
Förslag
Akademiker: Kunskap (spelaren ställs förberedda triviafrågor med anpassad svårighetsgrad)?
Tjuvfärdigheter: Riskavvägande(Spelarens beskrivna handlingar ger förutsättning för lycka, om spelaren väntar för kort tid så kanske denna inte lyckas, om denne väntar för länge kan situationen förvärras. Ala Heist uppdrag.)?
Krigarfärdigheter:
Snackerfärdigheter:
---
Nackdelen är väl kanske att vissa av dem kräver ett svar eller interaktion från spelledaren, och ens lycka därför beror mycket på spelledaren.
Jag vet faktist inte. Idéer, tankar, feedback?
Eon har jag förvisso spelat, men magikern behöver sällan komma ihåg, däremot är planerandet av formlerna viktigt. Att överväga om man skall transformera, göra det hela till en ritual, eller tappa effekter.
Revenent har jag faktist aldrig spelat, men kan till viss del påminna om Magicka där olika element och kombinationer av dessa var knutna till olika formler. För att vara en god magiker får spelaren tid att lära sig dessa och förbereda sig mentalt inför strider, då det denne lärt sig står på spel.
Jag har funderat över tjuven och krigaren (och eventuella klassers roll). Jag kan ha tänkt fel på magikern då dess magisystem leder till att "lösa problemen direkt", såsom att komma ihåg formeln för att "övertyga någon annan". Eftersom jag vill ha olika system kan jag inte längre utmana minnet, jag har funderat på resurshantering, planering, listig kombination, risktagande, push your luck, eller handel, men jag vet inte hur dessa skulle lösa problemen "direkt". Tycker de alla borde ha samma förutsättningar för att lösa problem.
Men då är frågan hur jag på ett rättvist sätt utmanar tjuven och krigaren. Om tjuven tillexempel använder risktagande och därför behöver tärningen som ett nödvändigt ont så är det ju inte pur färdighet, då denne fortfarande är slav under slumpen.
Kanske är det dumt att tänka i roller i strid om det ändå inte är det huvudsakliga fokuset? Jag menar, vad har en krigare för färdigheter förutom att slåss och tåla stryk? Ni får gärna hjälpa mig med idéer.
---
Redan uttänkkta
Magiker: Minne (spelaren behöver komma ihåg olika formler och elementkombinationen)
Warlock: Handel och resurshantering (spelaren budgiver med själpoäng för att få en av tre fördelaktiga förslag)
---
Förslag
Akademiker: Kunskap (spelaren ställs förberedda triviafrågor med anpassad svårighetsgrad)?
Tjuvfärdigheter: Riskavvägande(Spelarens beskrivna handlingar ger förutsättning för lycka, om spelaren väntar för kort tid så kanske denna inte lyckas, om denne väntar för länge kan situationen förvärras. Ala Heist uppdrag.)?
Krigarfärdigheter:
Snackerfärdigheter:
---
Nackdelen är väl kanske att vissa av dem kräver ett svar eller interaktion från spelledaren, och ens lycka därför beror mycket på spelledaren.
Jag vet faktist inte. Idéer, tankar, feedback?