Nekromanti Att få det spelbar för flera spelare?

solvebring

Superhero
Ja, jag behöver hjälp med att få ett rollspel spelbart med flera spelare.

Jag har nämligen fått idén till ett rollspel jag själv tycker är mycket schysst. Rollpersonerna är personer som begått hiskeliga gärningar under sitt liv och har på så vis förstört sin själ. Själsväktarna har dock gett dem en ny chans, och RP får i uppgift att utföra goda verk av ganska så svår karaktär. På så vis kan de rädda sin själ och sitt liv.

Jag presenterar rollspelet så långt som jag kommit nedan:
[OBS! Texten är inte korrigerad!]
_____
Introduktion
Spelets handling
Det finns många människor i den här världen vars själ är trasig. Den har trasats sönder utav ägarens dåd och handlingar. Handlingar och ageranden som går långt utanför ramen av gott mänskligt beteende. Man kan till och med gå så långt att man kallar det ondska. Ondska som människor utfört har förstört deras själ, slitit den i stycken och de har sjunkit allt lägre i sitt eget mörker. De flesta som begått illdåd, eller själva utsatts för grymma handlingar att de själva har rasat ned i mörkret med tärd själ, finner aldrig någon väg tillbaka. De orkar inte resa sig utan kryper vidare i mörkret tills det att deras själar förstörts så mycket att den förgås och ägaren dör i plågor och faller in i Tomheten; icke-existensens rike.
Hemskt, inte sant?
Men det finns också de som har tur. Det finns de som väljs ut att få en chans till, göra skillnad – utföra goda gärningar – och vinna tillbaka sin själ. Tar man chansen kan man vara räddad, låter man den gå förbi är man i de flesta fall helt förlorad. Tar de som fått chansen den och kämpar för att utföra goda ting långt bortom en normal människas tro kan de bli hela igen, och det som brutit ned deras själ blir ogjort.
Det finns nämligen, även om vi vanliga människor inte kan se dem, Själsväktare som vandrar världen runt och tar hand om tillintetgjorda själar och försänder dem till Tomheten. Det är dessa, Själsväktarna, som ibland är goda nog att ge oss trasiga, arma kopior av vad en människa en gång var, en ny chans. Tar vi den får vi förmågan att se, det som för en vanlig dödlig aldrig är möjligt att se. De döda. De som fått en ny chans får förmågan att se de döda, och uppgiften är just den att hjälpa de döda att finna ljuset; att finna ro och lust att gå vidare till Andra sidan”. Det är inte alltid så lätt, för de döda är ofta mycket vilsna och de som stannat kvar har ofta stora problem som tynger dem. Det handlar då för dem som fått en ny chans om att lösa problemen åt de döda, få dem att gå vidare, för att själva kunna reparera sina själar. Ett mycket svårt och hemsk öde, inte sant, men ett bättre öde än inget öde alls...

Summering
Själsmörker går alltså ut på att spela en rollperson som utfört mycket hemska dåd och brutit ned sin själ, och som nu fått en ny chans av Själsväktarna att rädda den. Räddandet av själen går som överstående text förklarar ut på att göra gott, vilket innebär att man får synen att de vilsekomna döda vilka man skall hjälpa att finna ro så att de kommer över till Andra sidan. De döda, spöken, gastar eller vad man nu vill kalla dem (fragment av en före detta levande) har dock ofta mycket svåra och tunga problem som håller dem kvar, och deras starka vilja är inte precis lätt att tas med. Men rollpersonen måste... eller också har den valet att gå vidare i sitt mörker och tyna bort.

Rollpersonen
Att skapa en rollperson
Rollpersonen i Själsmörker är mycket enkel att skapa regelmässigt sett, men kräver lite mer av spelaren på vissa punkter, då det gäller att verkligen använda sin fantasi och söka på djupet efter den person man önskar skildra genom kampanjen.

Kön
Bestämma kön på rollpersonen är helt upp till spelaren själv om inte spelledaren har tänkt sig något speciellt. Kön spelar förövrigt ingen regelteknisk roll och påverkar inga andra värden för din rollperson. Det enda detta är relevant för är inför själva rollgestaltningen.

Namn
Namnet på din rollperson är också helt upp till dig själv som spelare om inte spelledaren säger någonting annat. Fundera dock på i vilket ursprung din rollperson har så att namnet stämmer överens med detta.

Ålder
Ålder är också upp till var och en att bestämma själv. Det kan dock vara lite svårare att skildra en mycket ung person i det här läget, och tänk på att en mycket gammal person antagligen inte skulle ha fått en ny chans till att fortsätta sitt liv. Någonstans mellan 20-50 år är rimligt.

Utseende
Tänk noga på hur din rollperson skall se ut. Det gör mycket hos en person hur andra ser den på ytan. Det finns inga egentliga ramar för den hör rubriken heller. Se i grunden till att tänka på ursprung, kön och ålder och fyll sedan på efter det som du tänkt dig själv.

Bakgrund
Bakgrunden är just en av de mer krävande punkterna i Själsgärning. För att göra din karaktär så intressant som möjligt och för att kunna styra de två nästa rubrikerna måste du vara mycket detaljerad på den här punkten. Fundera på varifrån din rollperson kommer, vilken familj den har, vad den hade för uppväxt, hur den har behandlats under sitt liv, vad den har jobbat med, haft för relationer och allt det som fyller ut hela dess historia fram till idag.

Beteende
Vad det gäller rollpersonens beteende kan det hjälpa att leka lite amatörpsykolog och se på ovanstående rubrik. Det rollpersonen har upplevt, vad den har utsatts för och vilken miljö den rört sig i påverkar kanske dess beteende väldigt starkt. En person som farit mycket illa kan tillexempel vara väldigt rädd för att komma människor nära och vågar därför aldrig lita på någon eller dela något med nån. En person som varit väldigt bortskämd kan ha svårt för att känna sympati eller för att kunna dela med sig av materiella ting eller för att prioritera andra.

Hemlighet
Detta handlar om rollpersonens mörka hemlighet, anledningen till varför dess själ tagit så mycket stryk och börjat att brytas ned i mörker. Kanske har rollpersonen dödat något, utsatt någon för mycket våld av något slag. Eller så kanske rollpersonen har begått ett mycket stort svek eller begått något brott som allmänt räknas som mycket vedervärdigt i allmänhet och mänsklig etik och moral.

Själstatus
Själstatus symboliserar hur mycket som finns kvar av rollpersonens själ. Då rollpersonen först träder i spel är själen förstörd eftersom rollpersonen kommer att sträva efter att göra goda gärningar för att reparera sin själ, efter det att denne fått en andra chans av Själsväktarna. Själstatusen beräknas i procent och höjs och sänks med procentenheter.
En hel och oskadad själ består av 100 % och en själ är helt förstörd vid 0 %. När rollpersonen har rollpersonen en själstatus på 5 + 1T10 %.
_____

Ja, som ni ser är det mycket kvar av rollpersonen, antaligen i alla fall, och resterande delen av systemet.
Settingen är klar i sin grund, jag tänkte dock bygga ett par platser som kommer att vara fasta, vilken värld man än önskar spela i.

Mitt stora problem är att denna setting tycks ha hakat sig vid en enmansshow. Jag menar, att föra en sådan roll med en sådan handling verkar i stort sett bara öppet för en rollperson... Det går säkert att lösa, eller hur?
Frågan hur just hur jag kan göra detta möjligt att spela i grupp?
Det är ju det som är hela tanken, att detta skall vara ett fullt spelbart rollspel för en grupp med spelledare (eller kanske utan, får se) och allt.

Ja, det är vad jag behöver hjälp med för tillfället.
Svarar också gärna på övriga frågor om ni har något speciellt ni kom att fundera på gällande spelet.

P:s tankar i frågan

• Själsväktarna ger några en gruppuppgift.
  • Själsväktarna har hittat en grej som är för svår för en person att klara själv.
  • Rollpersonernas stora problem var kanske att de hittills i livet varit hopplösa på att samarbeta med andra? Själsväktarna ser att de kan slå två flugor i en smäll genom att tvinga dem att lösa uppgifter i grupp.
  • Själsväktarna har dålig kommunikation inbördes och har satt flera rollpersoner på samma uppdrag.
  • Rollpersonerna har själva funnit att deras uppdrag är relaterade till varandras - de kanske ska lyckas överbrygga oförsonlighet i en familj och har fått var sin familjemedlem att ta sig an.
  • En inomgruppslig intrig. En rollperson har i uppdrag att hjälpa en utomstående, en annan rollperson har i uppdrag att hjälpa den rollpersonen, en tredje att hjälpa den andre osv. Eller de har varsitt hemligt uppdrag att hjälpa varandra att komma ur sitt själsliga mörker, men ett gemensamt officiellt egentligen oviktigt uppdrag att göra något annat.

Rickard

Urverk speldesign
Re: P:s tankar i frågan

• Rollpersonerna har fått motstridiga uppgifter. Har dock inte förslag, så jag vete tusan om det var ett bra förslag.
  • Rollpersonerna sitter med en del av sanningen. Är en variant av att de måste samarbeta på något sätt och att rollpersonernas uppgifter är relaterade till varandra.
  • En sak sammanbinder rollpersonerna, antingen att de ska hjälpa en och samma person, att deras personer som de ska hjälpa har drabbats av en sak (sjukdom, seriemördare) eller att rollpersonerna har drabbats av samma sak.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är väl helt enkelt så att rollpersonerna får uppdrag av Själaväktarna som de skall utföra tillsammans. Eller måste uppdragen vara direkt relaterade till synderna? Det tycker inte jag att de behöver vara. Då blir det bara My Name is Earl av det hela.

Personligen tycker jag inte att du bör ha ett värde för hur trasig ens själ är. Det är alldeles för viktigt för att systemet skall hantera det :gremsmile:. Liksom, "Nu hjälpte jag en ensamstående mamma att finna ro. Tio själapoäng. Score!" Istället så föreslår jag följande system. Håll i dig nu, för det här är awesome.

Rollpersonen får sin andra chans när hans spelare förlåter honom.

Alltså, om spelaren anser att hans rollperson har sonat sina brott så får rollpersonen sin andra chans. Det skulle ge ett djävla djup åt spelet, och spelaren blir tvungen att fundera över sin egen moral. När kan man anse ett brott sonat?

Spelmakare nuförtiden är alldeles för besatta av värden och tärningar. Att lämna det här åt spelarens egen dom över sin rollperson skulle förvandla spelet från poängjakt till ärligt botgörande.

solvebring

Superhero

Själsväktarna ger några en gruppuppgift.
Ja, det där har jag funderat på. Om man skulle se till att det är så väldigt mycket i omlopp vad det kommer till dödingarnas problem som håller dem kvar att ett helt team kan vara lämpligare.

Rollpersonernas stora problem var kanske att de hittills i livet varit hopplösa på att samarbeta med andra? Själsväktarna ser att de kan slå två flugor i en smäll genom att tvinga dem att lösa uppgifter i grupp.
Det där var ju jättebra. Senare när de lärt sig att acceptera vad de säkert önskar inte var sant samlar en Själsväktare dem och kör något i stil med.
- "Ni är mörka själar allesammans, och på era samveten vilar gärningar som till och med en gud kan bäva inför. Nu börjar den stora resan där ni får en ny chans att bättra er och rädda era själar. Dessutom, skall ni lära er att samarbete och ta hänsyn till andra människor. Just därför har jag valt er att arbete i grupp, och det skall ni göra också, eller så skall ni förgås för min hand. Är det förstått?"

En inomgruppslig intrig. En rollperson har i uppdrag att hjälpa en utomstående, en annan rollperson har i uppdrag att hjälpa den rollpersonen, en tredje att hjälpa den andre osv. Eller de har varsitt hemligt uppdrag att hjälpa varandra att komma ur sitt själsliga mörker, men ett gemensamt officiellt egentligen oviktigt uppdrag att göra något annat.
Jo, det är också ett rätt bra uppslag. Det är tänkvärt. :gremsmile:

Jag hade också detta uppslaget, till en fast plats jag vill ha i spelet. En bar: en bar som endast trasiga själar känner till, som blivit en samlingspunkt för sådana, som är skapad av sådana som fått en ny chans.
Jag menar, detta har varit en del av människan sedan urminnes tider, och med tiden har trasiga själar upptäckt varandra och skapat sig en slags inre cirkel. Den här baren finns då, väldigt lägligt, i den stad som rollpersonerna kretsar kring. Eller också kanske man kan göra någon portal dit för att göra det ännu mer mystikartat. Där kan de träffas, och själva kanske staga upp ett samarbete... Men så skall de ju göra det också, så där finns ju direkt risken att de inte gör det, vilket splittrar rollspelet till flera enmansshower. Kring den här baren hade jag tängt slänga ut flera legender osv. t.ex. om krögaren Tom som sägs vara en hel själ idag, men som ändå inte vill lämna sitt gamla liv bakom sig. Det sägs också att han lyckades lura Själsväktarna och de idag står i en stor skuld till honom. Fast ingen vet ju så klart om det är sant eller vad det egentligen gällde, och ingen har hittills vågat fråga Tom själv. Tom är nämligen speciell och kan vara väldigt skrämmande.

... Ja, skapa platser som bidrar till mystiken och historien kring handlingen om man säger. Som också kan knyta ihop RP. Vad tror ni om det?

solvebring

Superhero

Jag tänkte direkt på filmen Ghost Whisperer som nu går på TV.
Kan faktiskt erkänna att den serien bidragit en del. :gremsmile:
Min sambo är nämligen frälst vad det gäller Ghostwhisper.

Kapa detta från ditt rollspel. Om du inte har en ruta för utseende på rollformuläret, så kan du möjligtvis ha med det. Men nu är det rätt menlösa rubriker här ovan. "Kön - du får vara man eller kvinna". Jo, du; det kunde jag lista ut själv. smile De bidrar till inget i rollspelet och det är uppenbara saker som du skriver. Kapa!
Det har faktiskt väldigt, väldigt rätt i. Det är jag som är fast i gamla, enkla banor. Ska kika på det där.

solvebring

Superhero
Det är väl helt enkelt så att rollpersonerna får uppdrag av Själaväktarna som de skall utföra tillsammans. Eller måste uppdragen vara direkt relaterade till synderna? Det tycker inte jag att de behöver vara. Då blir det bara My Name is Earl av det hela.
Nej, hade nog tänkt att Själsväktarna ger rollpersonerna uppgiften, förmågan att se och den nya chansen. Men sedan att RP kommer att "springa på" olika döda om man säger så. Så kommer de att ta uti med problem efter problem till det att själen är helad.

Alltså, om spelaren anser att hans rollperson har sonat sina brott så får rollpersonen sin andra chans. Det skulle ge ett djävla djup åt spelet, och spelaren blir tvungen att fundera över sin egen moral. När kan man anse ett brott sonat?
Mja, jag känner mig tveksam. Det lämnar ganska mycket åt spelaren, och lämnar om inte annat spelaren på öde ö. Hur skall de bedöma, hur skulle de avgöra? Kan tänka mig att många kommer att backa för ett spel med ett så stort hål. Jag kan personligen säga att jag skulle få en tveksam inställning själv.

Men kanske... Jag får idén att baka in kortlekar i det hela. SL har en vanlig kortlek. Han blandar kortleken noga inför sessionen. Sedan när spelaren bedömer att han sonat sitt brott och tar detta med SL låter SL spelaren dra valfritt kort ur leken. Drar Spelaren ett Ess så har han sonat sitt brott. Fast vi har fortfarande det där med att spelaren verkligen skall ställa sig svåra moraliska frågor... Det känns lite tungt.

solvebring

Superhero

Tänkt över det där med att kapa bort kön, namn, ålder osv.
Tänkte om man kunde göra en liten kolumn där detta skrivs in lite snabbt för att ge en helare bild av rollpersonen. Vad tror du om nedanstående?

Persondata
Persondata är på formuläret indelat i flera rubriker. Det är enkla och korta rubriker och utgör en grundläggande identitet av rollpersonen. De rubriker som förekommer där är bland andra: Namn, Kön, Födelseår, Nationalitet, Intressen m.m.

Genesis

Ni dés ni maître

solvebring said:
Mja, jag känner mig tveksam. Det lämnar ganska mycket åt spelaren, och lämnar om inte annat spelaren på öde ö. Hur skall de bedöma, hur skulle de avgöra? Kan tänka mig att många kommer att backa för ett spel med ett så stort hål.

(...)

Fast vi har fortfarande det där med att spelaren verkligen skall ställa sig svåra moraliska frågor... Det känns lite tungt.
Ah. Jag tyckte att de svåra moraliska frågorna var tjusningen. Man får ett spel som är betydelsefullt, som är något mer än bara ett par timmars underhållning, typ. Hur de skall bedöma och avgöra är ju då hela grejen att spelarna tvingas tänka igenom. De måste konfrontera sin egen moral. Jag såg det snarare som en maffig grej än ett "hål" :gremsmile:.

Men det ändrar ju ganska mycket vad det är för sorts spel, så strunt samma. Idén med korten tycker jag inte var så bra. Då är det nog bättre att strunta i hela "spelaren tvingas tänka igenom sin livssyn"-grejen.

solvebring

Superhero

Nå, det vore trevligt om fler ville ge sin synpunkt på Själstatus för det utgör mycket av spelets funktion. Men jag lovar att jag skall ha din idé i åtanke, för du har rätt, att det blir ju ganska mycket mer än bara ett spel om man bakar in en massa svåra moraliska frågor som spelarna ställs emot. Det kan ju vara intressant. Jag är bara rädd för att det kanske kommer att bli lite skrämda tillbakadraganden av en sådan tung setting.
Vad tror du?

Genesis said:
Rollpersonen får sin andra chans när hans spelare förlåter honom.

Jösses!
Det där är ju kanonbra!
Det där måste vara så långt från reflexmässigt hackåslaskande ett rollspel kan komma.
Jag måste speltesta idén så fort jag kommer åt en spelgrupp som kan hantera det. För det är sannerligen inget för nybörjare.

Detta kanske är början på försoningsrollspelet som min kompis efterlyste.

/P. - som är impad!

ikaros

Warrior
Jag älskar också idén, men för att jag skulle våga mig på dethär måste även spelarna hungra efter något annorlunda och vara trötta på hacknslash biten :gremsmile:

Den första tanken som slog mig (och detta är riktat till dig Solve :)) när jag läste om att ge vilsna själar ro var: Hur gör man när de dödas önskningar går stick i stäv med de levandes?

Dödar du för att återförena ett, på var sin sida avgrunden, var för sig sörjande par? Utkräver du en bortgånges sista önskan, även om det är hämnd?

edit: jag tänkte svara på genesis post om att spelaren ska förlåta sin rollperson. Attans snabbsvar >_<

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Jag är bara rädd för att det kanske kommer att bli lite skrämda tillbakadraganden av en sådan tung setting.
Vad tror du?
Antagligen.

solvebring

Superhero
Nåväl, det känns ändå som din idé funkar bäst och att jag skall gå framåt i från detta. Det känns som en intressant idé, och varför inte skapa ett "tyngre" psle för de spelare som söker djup?
Jag tror jag skall köra på att spelarna får avgöra själva när de sonat det brott de begått. Men det är mycket kvar ändå innan spelet är klart. Jag behöver knyta ihop säcken, på det lilla system som behövs fungerande och ordna med något yp av scenario. Mitt största dilemma är nog att göra spelet flerspelarevänligt, och hur katten jag skall göra i RP vs döda, om det skall vara något system där eller ej.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Nåväl, det känns ändå som din idé funkar bäst och att jag skall gå framåt i från detta. Det känns som en intressant idé, och varför inte skapa ett "tyngre" psle för de spelare som söker djup?
Precis. Det är ju ditt spel, och din vision, men jag skulle spela skiten ur det spelet om jag fick chansen. Och säkert Arvidos, också. Han är heltänd på sån't.

Men det är mycket kvar ändå innan spelet är klart. Jag behöver knyta ihop säcken, på det lilla system som behövs fungerande och ordna med något yp av scenario. Mitt största dilemma är nog att göra spelet flerspelarevänligt, och hur katten jag skall göra i RP vs döda, om det skall vara något system där eller ej.
Posta specifika funderingar så hjälper jag gärna till. Jag tycker att det låter som ett helcoolt spel. En hjälp i funderingarna kan vara att föreställa sig en perfekt spelomgång, och sedan berätta om den och vad som var så coolt med den, på forumet. Då kan man lättare se var krutet bör läggas.

Eller så kan du svara på frågorna i Troy Costisicks Power 19. Den är skitbra på att få pli på sitt spel med.

solvebring

Superhero
Precis. Det är ju ditt spel, och din vision, men jag skulle spela skiten ur det spelet om jag fick chansen. Och säkert Arvidos, också. Han är heltänd på sån't.
Jävligt sant, det är mitt spel så skitsamma vad som kan kännas krångligt för andra. :gremwink:

Posta specifika funderingar så hjälper jag gärna till. Jag tycker att det låter som ett helcoolt spel. En hjälp i funderingarna kan vara att föreställa sig en perfekt spelomgång, och sedan berätta om den och vad som var så coolt med den, på forumet. Då kan man lättare se var krutet bör läggas.
Det lovar jag att göra. Ska dock filosofera och påta en stund igen innan jag återkommer.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Vad tror du om nedanstående?

Persondata
Persondata är på formuläret indelat i flera rubriker. Det är enkla och korta rubriker och utgör en grundläggande identitet av rollpersonen. De rubriker som förekommer där är bland andra: Namn, Kön, Födelseår, Nationalitet, Intressen m.m.
Jag tycker fortfarande att det är lite apelsinTV över det. Om du bara förklarar i förbigående om saker på rollformuläret, frågar jag mig om de verkligen behövs. Varför kan man inte skriva kön i Utseende? Födelseår, nationalitet med mera i Bakgrund?

Min tanke är förvisso att du ska föra fram sådant som är viktigt för rollpersonen. Om spelaren tycker det är viktigt att nämna vilket kön rollpersonen tillhör (om det inte framkommer av namnet) så kommer det att nämnas i bakgrunden. Om du vill ha fluff-saker om rollpersonen på rollformuläret (om du har ett formulär), så är lösningen du gav nu helt ok.

/Han som tror att folk ser att det står exempelvis "Namn" på rollformuläret och att förklara att sådant finns tyckte han kvalificerade in sig som apelsinTV

solvebring

Superhero
Jag tycker fortfarande att det är lite apelsinTV över det. Om du bara förklarar i förbigående om saker på rollformuläret, frågar jag mig om de verkligen behövs. Varför kan man inte skriva kön i Utseende? Födelseår, nationalitet med mera i Bakgrund?
:gremsmile: Vet du vad som kan vara retligt med dig Han?
... Att du oftast har rätt, speciellt i mina fall.
Nå, tackar för hjälpen. Skall försöka vara mer precis och sluta "fluffa". Ja, jag tycker ju faktiskt att mycket kan vara onödigt själv, men jag ser det inte lika bra när jag själv pillrar ihop det.