solvebring
Superhero
Ja, jag behöver hjälp med att få ett rollspel spelbart med flera spelare.
Jag har nämligen fått idén till ett rollspel jag själv tycker är mycket schysst. Rollpersonerna är personer som begått hiskeliga gärningar under sitt liv och har på så vis förstört sin själ. Själsväktarna har dock gett dem en ny chans, och RP får i uppgift att utföra goda verk av ganska så svår karaktär. På så vis kan de rädda sin själ och sitt liv.
Jag presenterar rollspelet så långt som jag kommit nedan:
[OBS! Texten är inte korrigerad!]
_____
Introduktion
Spelets handling
Det finns många människor i den här världen vars själ är trasig. Den har trasats sönder utav ägarens dåd och handlingar. Handlingar och ageranden som går långt utanför ramen av gott mänskligt beteende. Man kan till och med gå så långt att man kallar det ondska. Ondska som människor utfört har förstört deras själ, slitit den i stycken och de har sjunkit allt lägre i sitt eget mörker. De flesta som begått illdåd, eller själva utsatts för grymma handlingar att de själva har rasat ned i mörkret med tärd själ, finner aldrig någon väg tillbaka. De orkar inte resa sig utan kryper vidare i mörkret tills det att deras själar förstörts så mycket att den förgås och ägaren dör i plågor och faller in i Tomheten; icke-existensens rike.
Hemskt, inte sant?
Men det finns också de som har tur. Det finns de som väljs ut att få en chans till, göra skillnad – utföra goda gärningar – och vinna tillbaka sin själ. Tar man chansen kan man vara räddad, låter man den gå förbi är man i de flesta fall helt förlorad. Tar de som fått chansen den och kämpar för att utföra goda ting långt bortom en normal människas tro kan de bli hela igen, och det som brutit ned deras själ blir ogjort.
Det finns nämligen, även om vi vanliga människor inte kan se dem, Själsväktare som vandrar världen runt och tar hand om tillintetgjorda själar och försänder dem till Tomheten. Det är dessa, Själsväktarna, som ibland är goda nog att ge oss trasiga, arma kopior av vad en människa en gång var, en ny chans. Tar vi den får vi förmågan att se, det som för en vanlig dödlig aldrig är möjligt att se. De döda. De som fått en ny chans får förmågan att se de döda, och uppgiften är just den att hjälpa de döda att finna ljuset; att finna ro och lust att gå vidare till Andra sidan”. Det är inte alltid så lätt, för de döda är ofta mycket vilsna och de som stannat kvar har ofta stora problem som tynger dem. Det handlar då för dem som fått en ny chans om att lösa problemen åt de döda, få dem att gå vidare, för att själva kunna reparera sina själar. Ett mycket svårt och hemsk öde, inte sant, men ett bättre öde än inget öde alls...
Summering
Själsmörker går alltså ut på att spela en rollperson som utfört mycket hemska dåd och brutit ned sin själ, och som nu fått en ny chans av Själsväktarna att rädda den. Räddandet av själen går som överstående text förklarar ut på att göra gott, vilket innebär att man får synen att de vilsekomna döda vilka man skall hjälpa att finna ro så att de kommer över till Andra sidan. De döda, spöken, gastar eller vad man nu vill kalla dem (fragment av en före detta levande) har dock ofta mycket svåra och tunga problem som håller dem kvar, och deras starka vilja är inte precis lätt att tas med. Men rollpersonen måste... eller också har den valet att gå vidare i sitt mörker och tyna bort.
Rollpersonen
Att skapa en rollperson
Rollpersonen i Själsmörker är mycket enkel att skapa regelmässigt sett, men kräver lite mer av spelaren på vissa punkter, då det gäller att verkligen använda sin fantasi och söka på djupet efter den person man önskar skildra genom kampanjen.
Kön
Bestämma kön på rollpersonen är helt upp till spelaren själv om inte spelledaren har tänkt sig något speciellt. Kön spelar förövrigt ingen regelteknisk roll och påverkar inga andra värden för din rollperson. Det enda detta är relevant för är inför själva rollgestaltningen.
Namn
Namnet på din rollperson är också helt upp till dig själv som spelare om inte spelledaren säger någonting annat. Fundera dock på i vilket ursprung din rollperson har så att namnet stämmer överens med detta.
Ålder
Ålder är också upp till var och en att bestämma själv. Det kan dock vara lite svårare att skildra en mycket ung person i det här läget, och tänk på att en mycket gammal person antagligen inte skulle ha fått en ny chans till att fortsätta sitt liv. Någonstans mellan 20-50 år är rimligt.
Utseende
Tänk noga på hur din rollperson skall se ut. Det gör mycket hos en person hur andra ser den på ytan. Det finns inga egentliga ramar för den hör rubriken heller. Se i grunden till att tänka på ursprung, kön och ålder och fyll sedan på efter det som du tänkt dig själv.
Bakgrund
Bakgrunden är just en av de mer krävande punkterna i Själsgärning. För att göra din karaktär så intressant som möjligt och för att kunna styra de två nästa rubrikerna måste du vara mycket detaljerad på den här punkten. Fundera på varifrån din rollperson kommer, vilken familj den har, vad den hade för uppväxt, hur den har behandlats under sitt liv, vad den har jobbat med, haft för relationer och allt det som fyller ut hela dess historia fram till idag.
Beteende
Vad det gäller rollpersonens beteende kan det hjälpa att leka lite amatörpsykolog och se på ovanstående rubrik. Det rollpersonen har upplevt, vad den har utsatts för och vilken miljö den rört sig i påverkar kanske dess beteende väldigt starkt. En person som farit mycket illa kan tillexempel vara väldigt rädd för att komma människor nära och vågar därför aldrig lita på någon eller dela något med nån. En person som varit väldigt bortskämd kan ha svårt för att känna sympati eller för att kunna dela med sig av materiella ting eller för att prioritera andra.
Hemlighet
Detta handlar om rollpersonens mörka hemlighet, anledningen till varför dess själ tagit så mycket stryk och börjat att brytas ned i mörker. Kanske har rollpersonen dödat något, utsatt någon för mycket våld av något slag. Eller så kanske rollpersonen har begått ett mycket stort svek eller begått något brott som allmänt räknas som mycket vedervärdigt i allmänhet och mänsklig etik och moral.
Själstatus
Själstatus symboliserar hur mycket som finns kvar av rollpersonens själ. Då rollpersonen först träder i spel är själen förstörd eftersom rollpersonen kommer att sträva efter att göra goda gärningar för att reparera sin själ, efter det att denne fått en andra chans av Själsväktarna. Själstatusen beräknas i procent och höjs och sänks med procentenheter.
En hel och oskadad själ består av 100 % och en själ är helt förstörd vid 0 %. När rollpersonen har rollpersonen en själstatus på 5 + 1T10 %.
_____
Ja, som ni ser är det mycket kvar av rollpersonen, antaligen i alla fall, och resterande delen av systemet.
Settingen är klar i sin grund, jag tänkte dock bygga ett par platser som kommer att vara fasta, vilken värld man än önskar spela i.
Mitt stora problem är att denna setting tycks ha hakat sig vid en enmansshow. Jag menar, att föra en sådan roll med en sådan handling verkar i stort sett bara öppet för en rollperson... Det går säkert att lösa, eller hur?
Frågan hur just hur jag kan göra detta möjligt att spela i grupp?
Det är ju det som är hela tanken, att detta skall vara ett fullt spelbart rollspel för en grupp med spelledare (eller kanske utan, får se) och allt.
Ja, det är vad jag behöver hjälp med för tillfället.
Svarar också gärna på övriga frågor om ni har något speciellt ni kom att fundera på gällande spelet.
Jag har nämligen fått idén till ett rollspel jag själv tycker är mycket schysst. Rollpersonerna är personer som begått hiskeliga gärningar under sitt liv och har på så vis förstört sin själ. Själsväktarna har dock gett dem en ny chans, och RP får i uppgift att utföra goda verk av ganska så svår karaktär. På så vis kan de rädda sin själ och sitt liv.
Jag presenterar rollspelet så långt som jag kommit nedan:
[OBS! Texten är inte korrigerad!]
_____
Introduktion
Spelets handling
Det finns många människor i den här världen vars själ är trasig. Den har trasats sönder utav ägarens dåd och handlingar. Handlingar och ageranden som går långt utanför ramen av gott mänskligt beteende. Man kan till och med gå så långt att man kallar det ondska. Ondska som människor utfört har förstört deras själ, slitit den i stycken och de har sjunkit allt lägre i sitt eget mörker. De flesta som begått illdåd, eller själva utsatts för grymma handlingar att de själva har rasat ned i mörkret med tärd själ, finner aldrig någon väg tillbaka. De orkar inte resa sig utan kryper vidare i mörkret tills det att deras själar förstörts så mycket att den förgås och ägaren dör i plågor och faller in i Tomheten; icke-existensens rike.
Hemskt, inte sant?
Men det finns också de som har tur. Det finns de som väljs ut att få en chans till, göra skillnad – utföra goda gärningar – och vinna tillbaka sin själ. Tar man chansen kan man vara räddad, låter man den gå förbi är man i de flesta fall helt förlorad. Tar de som fått chansen den och kämpar för att utföra goda ting långt bortom en normal människas tro kan de bli hela igen, och det som brutit ned deras själ blir ogjort.
Det finns nämligen, även om vi vanliga människor inte kan se dem, Själsväktare som vandrar världen runt och tar hand om tillintetgjorda själar och försänder dem till Tomheten. Det är dessa, Själsväktarna, som ibland är goda nog att ge oss trasiga, arma kopior av vad en människa en gång var, en ny chans. Tar vi den får vi förmågan att se, det som för en vanlig dödlig aldrig är möjligt att se. De döda. De som fått en ny chans får förmågan att se de döda, och uppgiften är just den att hjälpa de döda att finna ljuset; att finna ro och lust att gå vidare till Andra sidan”. Det är inte alltid så lätt, för de döda är ofta mycket vilsna och de som stannat kvar har ofta stora problem som tynger dem. Det handlar då för dem som fått en ny chans om att lösa problemen åt de döda, få dem att gå vidare, för att själva kunna reparera sina själar. Ett mycket svårt och hemsk öde, inte sant, men ett bättre öde än inget öde alls...
Summering
Själsmörker går alltså ut på att spela en rollperson som utfört mycket hemska dåd och brutit ned sin själ, och som nu fått en ny chans av Själsväktarna att rädda den. Räddandet av själen går som överstående text förklarar ut på att göra gott, vilket innebär att man får synen att de vilsekomna döda vilka man skall hjälpa att finna ro så att de kommer över till Andra sidan. De döda, spöken, gastar eller vad man nu vill kalla dem (fragment av en före detta levande) har dock ofta mycket svåra och tunga problem som håller dem kvar, och deras starka vilja är inte precis lätt att tas med. Men rollpersonen måste... eller också har den valet att gå vidare i sitt mörker och tyna bort.
Rollpersonen
Att skapa en rollperson
Rollpersonen i Själsmörker är mycket enkel att skapa regelmässigt sett, men kräver lite mer av spelaren på vissa punkter, då det gäller att verkligen använda sin fantasi och söka på djupet efter den person man önskar skildra genom kampanjen.
Kön
Bestämma kön på rollpersonen är helt upp till spelaren själv om inte spelledaren har tänkt sig något speciellt. Kön spelar förövrigt ingen regelteknisk roll och påverkar inga andra värden för din rollperson. Det enda detta är relevant för är inför själva rollgestaltningen.
Namn
Namnet på din rollperson är också helt upp till dig själv som spelare om inte spelledaren säger någonting annat. Fundera dock på i vilket ursprung din rollperson har så att namnet stämmer överens med detta.
Ålder
Ålder är också upp till var och en att bestämma själv. Det kan dock vara lite svårare att skildra en mycket ung person i det här läget, och tänk på att en mycket gammal person antagligen inte skulle ha fått en ny chans till att fortsätta sitt liv. Någonstans mellan 20-50 år är rimligt.
Utseende
Tänk noga på hur din rollperson skall se ut. Det gör mycket hos en person hur andra ser den på ytan. Det finns inga egentliga ramar för den hör rubriken heller. Se i grunden till att tänka på ursprung, kön och ålder och fyll sedan på efter det som du tänkt dig själv.
Bakgrund
Bakgrunden är just en av de mer krävande punkterna i Själsgärning. För att göra din karaktär så intressant som möjligt och för att kunna styra de två nästa rubrikerna måste du vara mycket detaljerad på den här punkten. Fundera på varifrån din rollperson kommer, vilken familj den har, vad den hade för uppväxt, hur den har behandlats under sitt liv, vad den har jobbat med, haft för relationer och allt det som fyller ut hela dess historia fram till idag.
Beteende
Vad det gäller rollpersonens beteende kan det hjälpa att leka lite amatörpsykolog och se på ovanstående rubrik. Det rollpersonen har upplevt, vad den har utsatts för och vilken miljö den rört sig i påverkar kanske dess beteende väldigt starkt. En person som farit mycket illa kan tillexempel vara väldigt rädd för att komma människor nära och vågar därför aldrig lita på någon eller dela något med nån. En person som varit väldigt bortskämd kan ha svårt för att känna sympati eller för att kunna dela med sig av materiella ting eller för att prioritera andra.
Hemlighet
Detta handlar om rollpersonens mörka hemlighet, anledningen till varför dess själ tagit så mycket stryk och börjat att brytas ned i mörker. Kanske har rollpersonen dödat något, utsatt någon för mycket våld av något slag. Eller så kanske rollpersonen har begått ett mycket stort svek eller begått något brott som allmänt räknas som mycket vedervärdigt i allmänhet och mänsklig etik och moral.
Själstatus
Själstatus symboliserar hur mycket som finns kvar av rollpersonens själ. Då rollpersonen först träder i spel är själen förstörd eftersom rollpersonen kommer att sträva efter att göra goda gärningar för att reparera sin själ, efter det att denne fått en andra chans av Själsväktarna. Själstatusen beräknas i procent och höjs och sänks med procentenheter.
En hel och oskadad själ består av 100 % och en själ är helt förstörd vid 0 %. När rollpersonen har rollpersonen en själstatus på 5 + 1T10 %.
_____
Ja, som ni ser är det mycket kvar av rollpersonen, antaligen i alla fall, och resterande delen av systemet.
Settingen är klar i sin grund, jag tänkte dock bygga ett par platser som kommer att vara fasta, vilken värld man än önskar spela i.
Mitt stora problem är att denna setting tycks ha hakat sig vid en enmansshow. Jag menar, att föra en sådan roll med en sådan handling verkar i stort sett bara öppet för en rollperson... Det går säkert att lösa, eller hur?
Frågan hur just hur jag kan göra detta möjligt att spela i grupp?
Det är ju det som är hela tanken, att detta skall vara ett fullt spelbart rollspel för en grupp med spelledare (eller kanske utan, får se) och allt.
Ja, det är vad jag behöver hjälp med för tillfället.
Svarar också gärna på övriga frågor om ni har något speciellt ni kom att fundera på gällande spelet.