Att få låtsas lite ba'

Genesis

Ni dés ni maître
En annan intressant grej med detta: Det här kommer alltid att vara den mest populära spelstilen och därmed också alltid den spelstilen större spel omfamnar och riktar sig mot. De flesta som spelar rollspel vill inte spela i stilar som är svåra och utmanande, för de spelar rollspel för att slappna av och ha kul. Det är underhållning, som att läsa en bok, spela dataspel eller åka och bada. Det kan finnas lite utmaningar, men de ska vara lättsamma och relativt enkla utmaningar, inte "Nu måste jag använda allt mitt fokus och all min skicklighet"-utmaningar. De flesta har tillräckligt med intellektuella utmaningar på jobbet eller i skolan, så de vill inte ha mer av detta när de ska hänga med kompisarna.

Det är därför jag tror att den sortens rollspel jag spelar aldrig kommer att bli populärt. Att vara kreativ, författa en berättelse, att hålla en massa trådar i huvudet, spela ut emotionellt krävande scener, tänka på sitt språkbruk, det är ansträngande! Och för de flesta är det inte vad de söker i rollspel. Och inget här är såklart "bättre" eller "finare" utan folk får göra vad de vill, och det de flesta vill är nog att låtsas lite ba'.

Det är också därför Fria ligan eller Wizards aldrig kommer att släppa ett spel som jag gillar. Jag är inte deras kund. Deras kunder är folk som vill låtsas lite ba'.

Sedan är den här spelstilen bra i det att den är rymlig och jag skulle nog kunna ha helt okej kul i en spelgrupp som spelar såhär, genom att jag kan köra min grej och den grejen får plats inom spelstilen. Men jag skulle aldrig ha lika kul som när jag spelar något som fokuserar på det jag verkligen diggar, och jag skulle behöva hålla tillbaka för att inte ta för mycket plats från de andra spelarna, och sitta och slökolla på mobilen medan de gör det de tycker är kul.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det är därför jag tror att den sortens rollspel jag spelar aldrig kommer att bli populärt. Att vara kreativ, författa en berättelse, att hålla en massa trådar i huvudet, spela ut emotionellt krävande scener, tänka på sitt språkbruk, det är ansträngande! Och för de flesta är det inte vad de söker i rollspel. Och inget här är såklart "bättre" eller "finare" utan folk får göra vad de vill, och det de flesta vill är nog att låtsas lite ba'.

Det är också därför Fria ligan eller Wizards aldrig kommer att släppa ett spel som jag gillar. Jag är inte deras kund. Deras kunder är folk som vill låtsas lite ba'.
Det är sjuk igenkänning på det här inlägget för mig, fast jag ligger i andra änden av spektrat. Istället för det du listar som ditt kul så lutar jag åt tung prep, komplext världsbygge, plot twists, questande, längre och kortare storyarcs etc.

Samtidigt är det ju kanske tjusningen med rollspelen att de flesta åtminstone tillfälligt kan samsas så bra i just den här "Att få låtsas lite ba´" spelstilen, åtminstone ett tag och på hyfsat lika villkor. Det är nog ganska ovanligt att det funkar så bra i andra hobbies, sporter eller kinks.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Feuflux

omjonasson.se
Jag gillar tråden, och jag gillar alla självinsikts-inlägg. När man insett att man gillar A, B och C, tycker D är ointressant och aktivt ogillar E, det är då det verkligen går att bygga spelpass som kan bli riktigt bra.

Man ska bara hitta personer som tycker likadant och som kan spela på samma tider som en själv. :rolleyes: