Rickard
Urverk speldesign
Jag älskar när jag får mina spelare att känna hur de har överlistat mig (fastän jag i själva verket anpassar mig efter deras planer). När de kan känna sig helnöjda över hur deras planer gått i lås. Jag funderar lite på hur man ska tänka för att få spelarna att få just den känslan, för den är väldigt tillfredställande. Krävs det att man lägger upp ett scenario på ett visst sätt eller ska man ha en speciell inställning som spelledare i hur man hanterar spelarnas planer? Hur får man spelarna till det stadiet då de sitter och planerar en massa saker?
Tänk helst först ut detta och svara och läs sedan vidare. Jag vill inte att du ska påverkas av det som jag skriver nedan nämligen.
Ett sätt som jag använder mig av för att dra nytta av spelarna är att fråga dem vad de hade tänkt att göra i övergripande ordalag. Var de hade tänkt att ta vägen och hur de har tolkat de olika situationerna. Jag går rätt "off" som spelledare och har en diskussion med spelarna och ställer ofta frågor som "Men lönnmördaren då. Har ni några spår angående honom?" och på så sätt så får jag input av vad spelarna missuppfattat. Ibland händer det att jag kastar om handlingen så att det som spelarna teoretiserar kring faktiskt inträffar. Detta fungerar för att jag ofta har otroligt få saker planerade. Jag har en del personer och vad de ska göra, men inte vad som ska hända, utan det sker av att spelledarpersonerna reagerar på spelarnas handlingar.
Ett annat sätt, som är min sista utväg och som jag använder när jag vill vara "in", är att jag försäger mig men spelar som att jag gjorde det av misstag. Det är en fuling, jag vet, men det är som skrivet min sista utväg. Dock så är jag alltid "in" och försäger mig som en spelledarperson. Det hände i förra scenariot som jag speltestade, där spelarna på något sätt var tvungna att få reda på att spelledarpersonen hade mer information än vad denne gav sken av (jag spelade det som ett misslyckat bluffaslag från spelledarpersonen). Inte förrän den andra "felsägningen" reagerade dem och då blev det med den ungefärliga kommentaren "Haha, spelledaren gjorde fel". Jag spelade som att jag log lite åt mitt misstag, när jag egentligen log i mjugg åt att jag lyckats lura dem.
/Han som hoppas lära sig lite nya tankesätt
Tänk helst först ut detta och svara och läs sedan vidare. Jag vill inte att du ska påverkas av det som jag skriver nedan nämligen.
Ett sätt som jag använder mig av för att dra nytta av spelarna är att fråga dem vad de hade tänkt att göra i övergripande ordalag. Var de hade tänkt att ta vägen och hur de har tolkat de olika situationerna. Jag går rätt "off" som spelledare och har en diskussion med spelarna och ställer ofta frågor som "Men lönnmördaren då. Har ni några spår angående honom?" och på så sätt så får jag input av vad spelarna missuppfattat. Ibland händer det att jag kastar om handlingen så att det som spelarna teoretiserar kring faktiskt inträffar. Detta fungerar för att jag ofta har otroligt få saker planerade. Jag har en del personer och vad de ska göra, men inte vad som ska hända, utan det sker av att spelledarpersonerna reagerar på spelarnas handlingar.
Ett annat sätt, som är min sista utväg och som jag använder när jag vill vara "in", är att jag försäger mig men spelar som att jag gjorde det av misstag. Det är en fuling, jag vet, men det är som skrivet min sista utväg. Dock så är jag alltid "in" och försäger mig som en spelledarperson. Det hände i förra scenariot som jag speltestade, där spelarna på något sätt var tvungna att få reda på att spelledarpersonen hade mer information än vad denne gav sken av (jag spelade det som ett misslyckat bluffaslag från spelledarpersonen). Inte förrän den andra "felsägningen" reagerade dem och då blev det med den ungefärliga kommentaren "Haha, spelledaren gjorde fel". Jag spelade som att jag log lite åt mitt misstag, när jag egentligen log i mjugg åt att jag lyckats lura dem.
/Han som hoppas lära sig lite nya tankesätt