kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 778
Jag spelar nu en kampanj där ett visst fokus ligger på nätterna, då en stor del av kampanjen har med drömmar och mardrömmar att göra. Det innebär att det är av stor vikt att få tiden att gå på dagarna. En av mina största svagheter som spelledare är att se till att tiden rör sig framåt i en lagom hastighet. Jag tenderar att vara alldeles för vänlig/slapp när det kommer till att låta spelarna göra saker på dagarna, och en enda dag kan innehålla en stor mängd handlingar.
Jag funderar på ett system för att lösa det, eller åtminstone förbättra det. Grunden i systemet är att jag delar upp dagen i fyra segment – morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. När rollpersonerna gör något som tar lite längre tid fyller det hela segmentet (underförstått att det också förekommer exempelvis måltider, toalettbesök och andra grejer som implicit tar tid men som inte nämns av spelarna). Vill en rollperson gå till biblioteket och undersöka något kommer det ta hela segmentet. Lägger en rollperson sig för att vila kommer det ta hela segmentet. Och så vidare.
Låter det som ett vettigt system? Och hur gör ni för att hantera att få tiden att fortskrida i en rimlig takt?
Jag funderar på ett system för att lösa det, eller åtminstone förbättra det. Grunden i systemet är att jag delar upp dagen i fyra segment – morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. När rollpersonerna gör något som tar lite längre tid fyller det hela segmentet (underförstått att det också förekommer exempelvis måltider, toalettbesök och andra grejer som implicit tar tid men som inte nämns av spelarna). Vill en rollperson gå till biblioteket och undersöka något kommer det ta hela segmentet. Lägger en rollperson sig för att vila kommer det ta hela segmentet. Och så vidare.
Låter det som ett vettigt system? Och hur gör ni för att hantera att få tiden att fortskrida i en rimlig takt?