Om rollpersonerna inte är bra på att smyga så får de lösa sina problem på något annat sätt, precis som att de får hitta alternativa icke-våldslösningar om de spelar en grupp obeväpnade bönder. Smyga är tyvärr en sådan där färdighet som man sällan behöver utom i extremt viktiga situationer. Vem vill bli upptäckt inne i trollgrottan eller misslyckas med att smyga sig förbi uppbådet som letar efter en? Om inte rollpersonerna fumlar med sitt smyga-slag så skulle jag ge kraftiga minus på eventulla vakters chans att upptäcka dem, förutsatt att de inte smyger runt mitt på ljusa dagen vill säga. Jag betvivlar att en person som stått och stirrat ut i mörkret någon timme och har ett jobb där det nio nätter av tio inte händer något är särskilt uppmärksam. Dessutom finns det väl inget som säger att han tolkar minsta lilla knarrande fotsteg som ett fruktansvärt hot som kräver att samtliga vakter tillkallas?
Om en viss spelarplan skulle innebära en väldig massa riskabelt smygande så skulle jag nog hinta till dem att de kanske fick tänka ut en annan plan om inte samtliga rollpersoner var utomordentliga smygare. Personligen föredrar jag överhuvudtaget situationer och kampanjer som inte enbart bygger på rollpersonernas värden i någon specifik färdighet. Kan de inte smyga sig in eller ut så brukar de vara fiffiga nog att hitta på andra lösningar.
Om en viss spelarplan skulle innebära en väldig massa riskabelt smygande så skulle jag nog hinta till dem att de kanske fick tänka ut en annan plan om inte samtliga rollpersoner var utomordentliga smygare. Personligen föredrar jag överhuvudtaget situationer och kampanjer som inte enbart bygger på rollpersonernas värden i någon specifik färdighet. Kan de inte smyga sig in eller ut så brukar de vara fiffiga nog att hitta på andra lösningar.