Rickard
Urverk speldesign
Det bästa sättet att förklara vad rollspel är för någon borde väl ändå vara att låta personen få vara med och spela någon gång? Efter det är det uppenbart för personen vad rollspel går ut på (och därför kan denne bilda sig en åsikt om rollspel suger eller inte). Men vad är det nästbästa sättet då?
Själv skulle jag vilja säga att det är att läsa ett publicerat scenario (på några sidor). Om någon person skulle vara riktigt nyfiken på vad rollspel är och jag inte kan bjuda in personen på ett spelmöte så kan jag lika gärna ge personen ett scenario och be personen läsa det. Eventuella rollspelsförkortningar och -termer skulle jag skicka med på ett papper. Sedan får personen fråga mig om det är något som är oklart. Jag skulle själv tycka det är lättare att förklara något för en person som redan har en grund.
Sedan tycker jag scenarier är rätt bra på att utbilda spelledare, men det kan jag ta i en annan tråd någon annan gång. Inget direkt diskussionämne det här, utan det är bara en tanke som jag hade.
/Han som undrar om folk verkligen tänkt på vilken utbildningspotential ett scenario har
Själv skulle jag vilja säga att det är att läsa ett publicerat scenario (på några sidor). Om någon person skulle vara riktigt nyfiken på vad rollspel är och jag inte kan bjuda in personen på ett spelmöte så kan jag lika gärna ge personen ett scenario och be personen läsa det. Eventuella rollspelsförkortningar och -termer skulle jag skicka med på ett papper. Sedan får personen fråga mig om det är något som är oklart. Jag skulle själv tycka det är lättare att förklara något för en person som redan har en grund.
Sedan tycker jag scenarier är rätt bra på att utbilda spelledare, men det kan jag ta i en annan tråd någon annan gång. Inget direkt diskussionämne det här, utan det är bara en tanke som jag hade.
/Han som undrar om folk verkligen tänkt på vilken utbildningspotential ett scenario har